قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: می 9th, 2019 | 07:36 ق.ظ| كد خبر: 5411
آمریکا و خیانت به مذاکره
آمریکا و خیانت به مذاکره الان در هرجای دنیا، کسی به دنبال مذاکره باشد، مخالفین مذاکره، برجام را به سر نیزه می‌زنند و می‌گویند از گفت‌وگوی ایران با کشورهای ۱+۵ درس عبرت بگیر و وارد این بازی نشو. تصمیم‌های ترامپ از آغاز ریاست جمهوری‌اش تا به امروز به ضرر صلح جهانی بوده است و هیچ کمکی به بشریت نکرده است. انسانیت در زمان ترامپ قربانی پول نفت شده است.

مصطفی داننده- ایران، یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام  اعلام کرد که دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی‌داند. ایران همچنین به کشورهای متعهد در برجام ۶۰ روز مهلت داد تا  برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقداماتی را انجام دهند.

خروج ایالات متحده و تصمیم جدید ایران به معنای واقعی کلمه، برجام را به کما برد و امروز همه نگران فردای برجام هستند. پایان برجام برای جهان یعنی پایان گفت‌وگو.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ از سال ۲۰۰۶ آغاز و در سال ۲۰۱۵ به سرانجام رسید. دو طرف ۱۱ سال پشت میز نشستند، گفت‌وگو کردند، چانه زدند، قهر کردند تا بالاخره برجام به دنیا آمد.

تقریبا می‌شود گفت به جز چند کشور محدود همه جهان از این توافق راضی بودند و آن را مقدمه‌ای برای گسترش گفت‌وگو در جهان معرفی کردند.

برجام تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت که ترامپ از راه رسید و اعلام کرد پای برجام نمی‌ماند و از آن خارج خواهد شد. موش دوانی‌های اسرائیل و عربستان به عنوان دو مخالف جدی توافق هسته‌ای ایران نیز تاثیر فراوانی در این تصمیم ترامپ داشت. رییس جمهور آمریکا برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا خواند و بالاخره در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی، ترامپ امضای خروج خود را پای برجام انداخت.

 

ایران بعد از خروج آمریکا از برجام شرایط سخت اقتصادی را تحمل کرد و حالا با گذشت یک سال از آن روز، ایران بعد از دیدن  ناتوانی اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا تصمیم گرفت، وارد فاز جدیدی شود.

خروج آمریکا، تصمیم جدید ایران و انفعال کشورهای اروپایی حکایت تلخی برای دیپلماسی در جهان است. اتفاقاتی که برای برجام افتاد، باعث شد نگاه‌ها به مذاکره و گفت‌وگو منفی باشد.

درهمین ایران، خیلی‌ها شرایط بد اقنصادی ایران را حاصل مذاکره کردن با آمریکا می‌دانند و می‌گویند حداقل زمانی که مذاکره نکرده بودیم شرایط بهتری داشتیم.

الان در هرجای دنیا، کسی به دنبال مذاکره باشد، مخالفین مذاکره، برجام را به سر نیزه می‌زنند و می‌گویند از گفت‌وگوی ایران با کشورهای ۱+۵ درس عبرت بگیر و وارد این بازی نشو.

واقعا رفتار ترامپ با برجام مانند رفتار یک قلدر بود که می‌خواست حرف، حرف خودش باشد بدون اینکه به عواقب و اعتبار کشورش فکر کند. در حالی که تمام طرف‌های برجام مخالف خروج آمریکا بودند، ترامپ پایش را در یک کفش کرد که از توافق هسته‌ای خارج خواهیم شد.

آمریکا امروز مهم‌ترین خائن به مذاکره است. ایران در زمینه توافق هسته‌ای به تمام بندهای برجام پایبند بود، درست برخلاف ایالات متحده.

شاید برخی بگویند تصمیم‌های ترامپ برای منافع ملی آمریکاست اما باید به آنها گفت که آمریکا ترینیداد و توباگو نیست که تصمیماتش اثری بر جهان نداشته باشد. چه بخواهیم و چه نخواهیم آمریکا قدرت اول جهان است و هر تصمیمی می‌گیرد بر کل مردم دنیا اثر می‌گذارد.

تصمیم‌های ترامپ از آغاز ریاست جمهوری‌اش تا به امروز به ضرر صلح جهانی بوده و هیچ کمکی به بشریت نکرده است. انسانیت در زمان ترامپ قربانی پول نفت شده است.

بی‌جهت نیست که خیلی از مردم در سراسر دنیا دعا می‌کنند که شاهد تکرار ریاست جمهوری او نباشند./عصرایران


جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...