چکیده
مفاهیم عملکرد تیم و ادراک از موفقیت، در طول دهه های گذشته مورد توجه قرار گرفته است. ازاین رو، هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری عملکرد تیم والیبال بر ادراک از موفقیت بازیکنان میباشد. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی بازیکنان والیبال هیأت والیبال استان اردبیل (۱۱۰۰ نفر) در سال ۱۳۹۳ بودند. حجم نمونه ی آماری از طریق جدول مورگان ۲۸۵ نفر مشخص شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی استاندارد ارزیابی عملکرد تیم میچاییلوست (۲۰۱۱) و پرسشنامه ی ادراک از موفقیت رابرتز و ترشر (۱۹۹۸) بود؛ که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۸۰/۰ بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار ۱۸spss انجام گرفت؛ از آزمون رگرسیون و فریدمن برای آزمون فرضیه های استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد، انگیزه ی تیم بیشترین و اثربخشی کمترین تأثیر را در بین شش مؤلفه (انگیزه، کوشش، ترکیب تیم، استراتژی، روابط میان فردی و اثربخشی) بر موفقیت تیم داشتنند. میتوان اظهار کرد، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت بازیکنان والیبال انگیزهی آنان است، بنابراین مدیران میتوانند با برنامه ریزی مناسب در جهت بالا نگهداشتن سطح انگیزه ی بازیکنان باعث بهبود عملکرد و موفقیت در رشته ی والیبال شوند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، انگیزه ی تیم بیشترین و اثربخشی کمترین تأثیر را در بین شش مؤلفه (انگیزه، کوشش، ترکیب تیم، استراتژی، روابط میان فردی و اثربخشی) بر عملکرد تیم دارند. نتایج همچنین نشان داد انگیزه تیم بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنی داری دارد و پاسخ دهندگان این عامل را با اهمیت ترین عامل عنوان کرده اند. که با نتایج تحقیقات درآگان و همکارانش (۲۰۱۲)، فیکرت و همکارانش (۲۰۱۰)، کجبافنژاد و همکارانش (۱۳۸۹) همسو میباشد. لذا مهمترین عامل در هر صنعت بنگاه های آن میباشد که در صنعت ورزش باشگاهها به مثابه بنگاه ورزش حرفهای واقتصادی عمل میکنند. باشگاههای حرفهای ورزشی یک بنگاه با کسب وکار ورزش و ملازمات پشتیبان آن به حساب میآیند و هر باشگاه به عنوان بنگاه ورزش حرفهای و اقتصادی در پی افزایش انگیزه تیم همراه با درآمد بیشتر و هزینه کمتر به دنبال موفقیت ورزشی خود است.
یافته های پژوهش همچنین نشان داد، ترکیب تیم بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنی داری دارد؛ که با نتایج تحقیقات داونپورت (۲۰۰۶)، مایرز و همکارانش (۲۰۰۴)، همخوانی دارد. بنابراین مدیران ورزشی باید به این موضوع توجه کنند که، زیرساخت اصلی صنعت ورزش شامل باشگاه هایی است که به مثابه کارخانه های تولیدی و بنگاههای اقتصادی این صنعت عمل کرده و عمده ترین نقش را در توسعه اقتصادی و قهرمانی این صنعت دارند. این باشگاهها هستند که با بهره گیری ازترکیب تیم، نیروی انسانی ماهر و متخصص و مدیریت اثر بخش ورزش را به صنعتی مهم و درآمدزا مبدل ساخته اند.
یافته های پژوهش حاکی از آن است، روابط میان فردی بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنیداری دارد؛ که با نتایج تحقیقات فری و همکاران (۲۰۰۳)، کجبافنژاد و همکارانش (۱۳۸۹) همسو میباشد. به علاوه سازماندهی مجدد نیروی کار و تأمین خارجی و سایر تغییرات ساختاری نیاز به هماهنگی را برای نیروی کار بیشتر از گذشته با اهمیت میسازد. تغییرات در ساختار سازمان و افزایش روابط میان فردی دلالت بر خلق مرزبندی جدید بین اعضای سازمان را لازم میسازد . به سبب ایجاد این گونه روابط، تشکیل تیم برای ادارک از موفقیت ورزشی و کار با سایرین و دسترسی به اهداف سازمانی امری لازم و ضروری تلقی میشود.
همچنین نتایج بهدستآمده از این پژوهش بیانکننده این است که کوشش بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنیداری دارد. که با نتایج تحقیقات کجبافنژاد و همکارانش (۱۳۸۹)، گُنزالِز و همکارانش (۲۰۱۰)، همخوانی دارد. در اقتصاد امروزی رهبران صنایع اغلب از صرفه جوییهای عظیم در مقیاس و رشد سرشار بهره میگیرند. در چنین شرایطی استخراج بهترین عملکرد و کوشش از افراد سازمان ورزشی بسیار با اهمیت تر شده است و از افراد انتظار میرود بیش از گذشته در زمینه تخصص خود متبحر باشند، لذا محدودیت های تخصص هر چه افزونی مییابد، هم شرکت و هم تک تک افراد بسیار بیشتر به سایرین برای دستیابی به تخصص آن ها متکی می شوند،بنابراین مدیران ورزشی باید با کوشش فراوان در جهت موفقیت ورزشی تلاش کنند. به همین ترتیب نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشاندهنده ی این است که استراتژی مناسب بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنیداری دارد. که با نتایج تحقیقات نریمانی و اهری (۲۰۰۸)، همسو میباشد. استراتژیهای مناسب از ارکان اصلی موفقیت هر تیم یا سازمان است. بنابراین شناخت استراتژیهای مناسب سازمان نه تنها میتواند به عنوان عاملی مهم در انتخاب ورزشکاران مناسب و شایسته مورد بررسی قرار گیرد؛ بلکه در طراحی و توسعه روشهای مداخل و آموزشی خاص برای دستیابی به سطح بهینه این ویژگی های انگیزشی و به حداکثر رساندن تلاش بازیکنان و کسب موفقیت و پیروزی نیز عاملی مهم است.
در نهایت یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، اثربخشی بر ادراک از موفقیت ورزشی تأثیر معنیداری دارد.، و پاسخدهندگان این عامل را کم اهمیت ترین عامل عنوان کردند، که با نتایج تحقیقات مایرز و همکارانش (۲۰۰۴)، همسو میباشد. با توجه به نقش مربی و سازمان در ایجاد انگیزش بازیکنان، شناخت رفتارهای اثربخشی که به مربیان و سازمان این امکان را میدهد تا به گونه های مختلف بازیکنان را برای رقابت در بالاترین حد توانایی آنها برانگیزانند، مثمرثمر خواهد بود. بنابراین داشتن ذهنیت از موفقیت ورزشی و نگرش رقابتی برای رقابت موفقیتآمیز و کسب پیروزی در مسابقات الزامی است.
وجود تیم های کاری در سازمانهای ورزشی در سطح فردی، به واسطه آزادی عمل کارکنان در تیم های کاری، به آنها امکان رشد و کسب سود از طریق مدیریت بر خویشتن می بخشد. در سطح سازمانی نیز وجود تیم های کاری موجب افزایش اداراک از موفقیت ورزشی و بهبود فعالیت متقابل اعضاء، افزایش نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری شده که این عوامل با توجه به محیط پیچیده فعلی منجر به اثربخشی سازمانی میشود و به طور کلی استفاده از تیم های کاری در سازمان منجر به دستیابی به اهداف سازمانی با اثر بخشی و بازده بالاتر، بهبود عملکرد و ادراک از موفقیت ورزشی در نهایت به عنوان ابزاری جهت غلبه بر ضعف های سازماندهی رسمی میباشد. بنابراین روشن است که هر چه وضعیت باشگاههای والیبال و غیره بهتر باشد ورزش آن کشور از توسعه بیشتری برخوردار خواهد شد.
آرزو قلی نژاد
کارشناس ارشد مدیریت رویدادهای ورزشی (دانشگاه تبریز)
طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید
جمع آرا: 505