قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: آگوست 4th, 2016 | 19:05 ب.ظ| كد خبر: 4221
انتقاد شدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به آلودگی آب رودخانه ارس از سوی ارمنستان
انتقاد شدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به آلودگی آب رودخانه ارس از سوی ارمنستان با وجود پیگیری‌های متعدد از سوی ایران نسبت به ورود پسماندهای شیمیایی از سوی یکی از کشورهای همسایه به رود ارس، مجامع بین‌المللی در برابر خطرات ناشی از آلودگی آب رودخانه ارس سکوت کرده‌اند.

به گزارش مغان رسا ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با انتقاد شدید از بی‌اهمیتی نسبت به آلودگی آب رودخانه ارس گفت: سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به آلودگی آب ارس فاجعه است.

محسن خادم عرب‌باغی ظهر امروز در اولین نشست بین‌المللی حفاظت زیست محیطی فرامرزی ایران و کشورهای همسایه اظهار داشت: با وجود پیگیری‌های متعدد از سوی ایران نسبت به ورود پسماندهای شیمیایی از سوی یکی از کشورهای همسایه به رود ارس، مجامع بین‌المللی در برابر خطرات ناشی از آلودگی آب رودخانه ارس سکوت کرده‌اند.

وی در جمع نمایندگان ۱۲ کشور فعال در عرصه حفاظت زیست محیطی فرامرزی، افزود: رودخانه ارس علاوه بر اینکه مرز بین ایران و ارمنستان و آذربایجان می‌باشد، در نهایت با ورود به بزرگترین دریاچه جهان خطرات بی‌شمار زیست محیطی برای کشورهای حاشیه دریاچه خزر دارد.

عرب‌باغی یکی از معضلات جوامع صنعتی را بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به محیط زیست در جوامع و محیط‌های صنعتی علاوه بر ایجاد خطرات طبیعی و انسانی، موجب رکود اقتصادی و بروز خطرات جبران‌ناپذیر خواهد شد.

وی گفت: سازگاری تکنولوژی به  کارگیری شده در صنایع با محیط زیست عامل مهمی در حفاظت از محیط زندگی، جلوگیری از هدر رفتن منابع طبیعی و انسانی و حفاظت از منابع تجدید ناپذیر است.

عرب‌باغی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در حال توسعه است، افزود: اعتقاد داریم توسعه پایدار با رعایت سلامت محیط زیست محقق می‌شود و در این راستا برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی انجام شده و در حال اجرا است.

وی آموزش و فرهنگ‌سازی را عوامل مهم رعایت مسائل و استانداردهای زیست محیطی عنوان کرد و با بیان اینکه افراد جامعه باید از دوران کودکی نحوه زندگی سالم و حفاظت از محیط زیست را بیاموزند، گفت: کارگاه‌های آموزشی مختلفی در ارس برگزار شده و قطعا ادامه خواهد داشت.

عرب‌باغی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس و قرارگیری در مناطق حفاظت شده، اکوسیستم‌های مختلف، رودخانه‌ ارس، جنگل‌های ارسباران، آثار تاریخی و ژئوسایت‌های متعدد، مسائل مرتبط با محیط زیست با حساسیت ویژه‌ای پیگیری می‌شود.

کارگاه آموزشی حفاظت فرامرزی ایران و کشورهای همسایه به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از ۱۳ تا ۱۶ مردادماه جاری با حضور نمایندگان ۱۲ کشور خارجی و روسای ادارات و سازمان‌های محیط زیست کشور در منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود.

حفاظت از یکپارچگی و پیوستگی مناطق حفاظت شده حساس اکولوژیکی فرامرزی، حفاظت از گونه‌های مهاجر و یا مشترک فرامرزی، تسهیم منافع مشترک زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی فرامرزی و کاهش هزینه‌های حفاظت از طبیعت از طریق همکاری‌های مشترک فرامرزی از مهمترین سرفصل‌های این کارگاه آموزشی چهار روزه است.

بر این اساس، شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی علاوه بر حضور در کارگاه‌های آموزشی، از مناطق حفاظت شده کیامکی و کنتال بازدید می‌کنند.

گفتنی است ارس با تشکیل مرز رودخانه‌ای ایران به طول ۴۷۵ کیلومتر به خزر می‌ریزد و سومین رودخانه کشور به لحاظ قدرت آب شناخته می‌شود. ۱۲ درصد آب ارس از ایران، ۳۴ درصد از ترکیه و بقیه از خاک آذربایجان و ارمنستان تامین می‌شود.

این رودخانه پرآب و بزرگ در سال‌های اخیر به شدت تهدید می‌شود، فاضلاب معادن ارمنستان به این رودخانه ریخته شده و اکوسیستم منطقه و این رودخانه به شدت تهدید می‌شود.

البته این وضعیت زمانی خطرناک‌تر می‌شود که بدانیم با افزایش دمای هوا در ماه‌های اخیر و کاهش سطح رودخانه شاهد افزایش ورود پساب‌های صنعتی و معدنی ارمنستان به این رودخانه هستیم، تا جایی که مرگ ماهی‌های ارس در سال‌های اخیر نسبت به گذشته چندین برابر شده است.

عصر تبریز

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...