قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: ژوئن 14th, 2022 | 17:17 ب.ظ| كد خبر: 5512
موفقیت به سبک گلادیاتورها
موفقیت به سبک گلادیاتورها گلادیاتور به مبارز مسلحی گفته می‌شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت‌آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی یا جنایتکاران محکوم به مرگ می‌پرداخت. گلادیاتورها شایستگی­ها و عاداتی داشتند که باعث می­شد بتوانند پیروز میدان مبارزه باشند. شاید به نظر برسد گلادیاتورها در عصر جدید دیگر جایگاهی ندارند و مرور عادات و شایستگی­های آنها خالی از […]

گلادیاتور به مبارز مسلحی گفته می‌شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت‌آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی یا جنایتکاران محکوم به مرگ می‌پرداخت. گلادیاتورها شایستگی­ها و عاداتی داشتند که باعث می­شد بتوانند پیروز میدان مبارزه باشند.

شاید به نظر برسد گلادیاتورها در عصر جدید دیگر جایگاهی ندارند و مرور عادات و شایستگی­های آنها خالی از فایده است. اما با نگاهی عمیق و دقیق به مختصات دوران کنونی، متوجه می­شویم که اتفاقا مرور و الگوبرداری از آنها در برخی ویژگی­ها می­تواند برای موفقیت در شرایط امروز بسیار راهگشا باشد. یکی از ویژگی­های عصر جدید این است که عرصه رقابت در هر زمینه­ای به مراتب فشرده­تر از قبل شده و تعداد بسیار زیادی افراد در یک حوزه مشابه با هم رقابت می­کنند. از طرفی به واسطه ظرفیت­های نامحدودی که دنیای مجازی و امکانات ارتباطی فراهم کرده، شاهد توزیع بسیار ناهمگنی از موفقیت در بین رقبا هستیم. بدین معنی که فردی که در حوزه تخصص خود سرآمد است، می­تواند خود را در سطح کل کشور و حتی در سطح بین المللی به خوبی معرفی نموده و محصول، ایده یا تخصص خود را به تعداد نامحدودی علاقه­مندان عرضه کند. بنابراین عمده سهم بازار از آنِ تعداد بسیار کمی افراد فوق حرفه­ای خواهد بود و مابقی مدعیان بر سر سهم کوچکی از بازار با هم رقابت می­کنند.

ویژگی دیگری عصر جدید این است که عوامل دخیل در موفقیت هر فرد بسیار گسترده­تر از گذشته هستند. حق انتخاب­ها و گزینه­های پیش روی هر فرد، بسیار متنوع­تر از قبل است. همین باعث شده که مسیر موفقیت در شرایط امروز پیچیده­تر از قبل باشد و ماندن در مسیر موفقیت خود یک مهارت کلیدی محسوب ­شود.

از طرفی در دنیای امروز، تعدد محرک­های محیطی باعث به هم خوردن مداوم تمرکز افراد شده است. در دنیای بسیار حواس پرت کنی زندگی می­کنیم که باعث شده تمرکز، تبدیل به پاشنه آشیل موفقیت افراد شود. مجموع این عوامل ما را به این نتیجه می­رساند که موفقیت در عصر فعلی، مرهون خصوصیات و عاداتی است که اتفاقا گلادیاتورها برخی از این خصوصیات را به بهترین نحو به نمایش می­گذاشتند. در ادامه به اختصار به مرور این خصوصیات می­پردازیم:

باور به پیروزی: گلادیاتورها قبل از اینکه وارد میدان جنگ بشوند، باور داشتند پیروز میدان هستند؛ از این رو استراتژی و تکنیک­هایی رو طرح­ریزی می­کردند و با آمادگی کامل وارد میدان مبارزه می­شدند. این ویژگی در عصر جدید، یکی از رازهای طلایی موفقیت به حساب می­آید.

جنگنده بودن: جنگ امروز، جنگ ذهن­هاست. ذهن­ها، شمشیرهای بُرنده­تری نسبت به شمشیرهای آهنی گلادیاتورها هستند. آنچه مشترک است این است که در هر دو نوع نبرد، روحیه جنگندی یک ضرورت است.

خستگی ناپذیری: گلادیاتورها بر سر بقاء و تداوم حیات می­جنگیدند و بنابراین خستگی برای آنها معنایی نداشت. آن­ها تمام قوای روحی، ذهنی و جسمی خود را در میدان مبارزه به کار می­بستند. این ویژگی برای نسل امروز بسیار آموختنی است و می­تواند در موفقیت افراد نقش بسزایی داشته باشد.

یادگیری مستمر: گلادیاتورها در هیچ مقطعی از زندگی به علت مهارت و تجربه چشمگیر، یادگیری فنون جدید را کنار نمی­گذاشتند. آنها می­دانستند حفظ آمادگی از کسب آن سخت­تر است. از طرفی باور داشتند که باید بدون فوت وقت فنون جدید مبارزه را فرا گرفت تا در میدان مبارزه غافلگیر نشد. امروزه صفت یادگیری مستمر، تبدیل به یکی از اساسی­ترین ارزشهای افراد کامیاب شده است.

مدیریت میدان: گلادیاتورها در هنگام مبارزه، نه تنها تک تک حرکات رقیب را زیر نظر داشتند، بلکه شرایط میدان را زیرکانه زیر نظر می­گرفتند تا مبادا در یک اتفاق غیر منتظره یا در یک غافلگیری از ناحیه­ای ضربه بخورند که فکرش را هم نمی­کردند. ما نیز امروزه باید یاد بگیریم که ضمن تمرکز بر یک حوزه تخصصی، از کسب یک سری مهارت­ها و بینش­های عمومی به حد نیاز غافل نباشیم. موفقیت در دنیای امروز مرهون این است که هم یک جنرالیست باشیم و هم متخصص. باید گستره­ای از دانش­ها و مهارتهای عمومی را (به قدر نیاز) و در کنار تخصص عمیق خود کسب کنیم.

عملگرایی: بهترین ایده­ها و استراتژی­های جنگی فقط زمانی موثر می­افتد که در میدان مبارزه به اجرا درآید. امروزه برخی افراد بسیار خلاق و ایده­پرداز هستند اما در میدان عمل کاری از پیش نمی­برند و آنچه در نهایت شاهد آن هستند این است که ایده­های خلاقانه آنها توسط افرادی عملگرا که بعضا از هوش و نبوغ کمتری برخوردارند، به اجرا در می­آید و از منافع گسترده آن بهره­مند می­شوند.

اتکاء به نفس و مسئولیت پذیری: گلادیاتورها در میدان مبارزه، روی هیچ کس جز خود و خدای­شان حساب نمی­کردند. افراد شکست خورده، همیشه یک بهانه درجه یک دارند. از جمله اینکه من تنها هستم و چطور یک تنه می­توانم موفق شوم.

چابکی: سرنوشت میدان مبارزه را لحظه­های حساس میدان مبارزه تعیین می­کند. بنابراین مبارز حرفه­ای مدام شرایط را آنالیز کرده و متناسب با بازخورهایی که از حریف و میدان مبارزه می­گیرد، تاکتیک خود را تغییر می­دهد. در میدان مبارزه، نمیتوان با یک استراتژی ثابت و از قبل دیکته شده قطعا به پیروزی رسید. “چابکی” امروزه یکی از شایستگی­های ارزشمند برای موفقیت افراد، گروه­ها و سازمان­ها به حساب می­آید.

نیروی حال: گلادیاتورها در زمان مبارزه نه به گذشته فکر می­کردند و نه به آینده. آن­ها تمام وجودشان را بر لحظه حال متمرکز می­کردند تا بتوانند از تمام قدرت خود بهره ببرند. خیلی از آدمها دائما یا در گذشته سیر می­کنند یا در تصور آینده.

تفکر سیستمی: نتیجه نهایی فرایند مبارزه فراتر از اتفاقات آنی است. نتیجه­ی مسابقه تا لحظه­ی آخر، غیرقابل پیش­بینی است. همینطور در هر حوزه­ای موفقیت تابع داشتن یک رویکرد سیستمی است و باید رقابت را تا آخرین لحظه به درستی مدیریت کرد تا پیروز نهایی باشیم.

خودشناسی: گلادیاتورها از نقاط ضعف و قوت خود به درستی آگاه بودند و متناسب با این شناخت، رویکرد مبارزه خود را انتخاب می­کردند. این درک درست و دقیق از خود، باعث واقع بینی آنها می­شد. خودشناسی از ضروریات مهم موفقیت در هر حوزه­ای به حساب می­آید.

شناخت رقیب و میدان: گلادیاتورها علاوه بر شناخت دقیقی که از خود داشتند، قبل و حین مبارزه سعی می­کردند تا رقیب خود را به دقت آنالیز کنند تا بهترین تکنیک­ها و تاکتیک­های مبارزه را شناسایی و اجرا کنند. شناخت درست از شرایط حاکم از عوامل مهم موفقیت در عرصه کنونی محسوب می­شود.

تبدیل نقاط ضعف به قوت یا بالعکس: گلادیاتورها نقاط ضعف و قوت خود یا رقیب را مطلق نمی­دانستند. بلکه اعتقاد داشتند که می­توان با خلاقیت و انتخاب رویکرد درست، نقطه ضعف خود را به فرصت تبدیل کرد یا نقطه قوت حریف را تبدیل به نقطه ضعف کرد. قطعا این ویژگی امروزه یک نقطه اهرمی در موفقیت می­باشد.

از ویژگی­های ۱۳­گانه بالا نتیجه می­گیریم پیروزی در نبردهای امروزی نیز، با الهام گرفتن از گلادیاتورهای قهرمان آسان­تر و جذاب­تر خواهد بود. در دنیایی که هرروز با قوانین و اتفاقات غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم، لازم است که توان مقابله با شرایط نامطلوب و نامساعد را داشته باشیم. در غیر این صورت با کوچکترین ناملایمتی، دست از تلاش برمیداریم و از مسیر موفقیت خارج می­شویم.

اما تنها زمانی می­توانیم این ویژگی­ها را در خود پرورش دهیم که تبدیل به عادت شوند. چرا که برای رسیدن به چیزی که قبلا نبوده­ایم، باید عاداتی را در خود ایجاد کنیم که قبلا نداشتیم. ما آن عاداتی هستیم که دائما تکرار می­کنیم نه آن هیجان و شور آنی و لحظه ای که گاهی ما را برانگیخته می­کند.

کارگاه عادات گلادیاتورها

کارگاه دو روزه­ی “عادات گلادیاتورها ” با تدریس اساتید بزرگ توسعه فردی و موفقیت، دکتر محمد وکیلی و استاد علی حقدوست در آکادمی خاص باش برگزار می­شود. این کارگاه با هدف شناسایی و نحوه­ی ایجاد عادات گلادیاتورهای امروزی، طراحی و تدوین شده است.

معرفی آکادمی خاص باش

آکادمی خاص باش، با هدف راهنمایی افراد توانمند در جهت حرفه­ای شدن، به افراد کمک میکند نقشه راه حرفه­ای خود را بر اساس مدل هرم تخصص مشخص کنند. آکادمی خاص باش به افراد در مسیر تخصص جهت میبخشد؛ آکادمی خاص باش به افراد خواهان موفقیت کمک میکند توانایی­ها، ویژگی­ها، دانش و تخصص­های مورد نیاز برای توسعه فردی را بشناسند.

معرفی دکتر محمد وکیلی

دکتر محمد وکیلی، موسس آکادمی خاص باش، مولف کتاب خاص باش و مدرس دوره های توسعه فردی هستند. ایشان دکتری مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دروس مدیریت در دانشگاه و کارآفرین و منتخب جشنواره کارآفرینی هستند. بیش از ۲۰ عنوان و بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب به تالیف و ترجمه­ی دکتر وکیلی به فروش رسیده است.

معرفی استاد علی حقدوست

استاد علی حقدوست، مدرس دوره های توسعه فردی با ۱۶ سال سابقه، از شاگردان اساتید بزرگی همچون برایان تریسی و دکتر حلت بوده­اند. ایشان دانش آموخته­ی روانشناسی و نویسنده­ی کتاب “مبانی موفقیت در چرخه زندگی” هستند.

 

بهروز نوری – مغان رسا

 


جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...