قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: ژوئن 2nd, 2018 | 09:28 ق.ظ| كد خبر: 5254
بهنام بهشتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل:
تغییر الگوی مصرف مواد مخدر عامل کاهش سطح سنی اعتیاد
تغییر الگوی مصرف مواد مخدر عامل کاهش سطح سنی اعتیاد بهروز نوری – مغانه آنلاین/ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل از کاهش سطح سنی اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: متاسفانه در جامعه امروزی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر باعث کاهش سن اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان شده است. بهنام بهشتی اظهار کرد: عدم برنامه ریزی آموزش […]

بهروز نوری – مغانه آنلاین/ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل از کاهش سطح سنی اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: متاسفانه در جامعه امروزی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر باعث کاهش سن اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان شده است.
بهنام بهشتی اظهار کرد: عدم برنامه ریزی آموزش پیشگیری از اعتیاد در برخی از حوزه های مراکز آموزشی و برخی از دانشگاه ها و نپرداختن به این موضوع مهم ، با توجه به وضع کنونی جامعه، ما را در امر مبارزه با مواد مخدر غافل می سازد .لذا ضرورت دارد در راستای اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر همه مشارکت جدی داشته باشند.
وی افزود: در زمان امتحانات، افراد سودجو از طریق شبکه های مجازی اقدام به تبلیغ گسترده قرص ریتالین با عنوان تقویت حافظه در بین دانش آموزان و دانشجویان می نمایند ،که متاسفانه رواج باورهای غلطی چون افزایش هوشیاری و بی خوابی در میان برخی از دانشجویان و دانش آموزان ، آنها را به سوء مصرف دارویی و برخی از مواد روان گردان چون « ریتالین» سوق داده است.
او اظهار داشت: اطلاعات غلطی که در مورد احتمال افزایش موفقیت در امتحانات با مصرف اینگونه داروها شایع شده است فاقد مبنای درست بوده و این انتخاب غلط که عموماً تحت تأثیر القاء دوستان یا افراد سودجو اتخاذ می‌شود، راه ورود به اعتیاد به مواد محرک در بین دانش آموزان و دانشجویان و… شده است.
وی متذکر شد: مصرف این روانگردان ها عوارض ناگواری دارد و گاهی آنچنان گریبان گیر افراد به ویژه دانشجویان مصرف کننده می شود که به سادگی قادر به رهایی از آن نخواهند بود و نتیجه ای جز کاهش سطح هوشیاری با تخریب سلول های مغزی، لرزش دست و ایجاد مشکلات روحی و روانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به داروهای ارائه شده در عطاری ها با عنوان درمان ترک اعتیاد تصریح کرد : این داروها تقلبی بوده و در اصل دارویی با نام ترک اعتیاد در بازار موجود نمی باشد و انتظار می رود دستگاه های ناظر بر عطاری ها همچون صنعت و معدن و نیروی انتظامی با این عطاری ها برخورد قانونی به عمل آورند .
او در ادامه افزود: قرصهایی ارائه شده در عطاریها و برخی داروخانه ها باعناوین فریبنده نظیر از بین بردن چین و چروک صورت، قرص جوانی، قرص لاغری، قرص شادی ، تقویت انرژی جنسی همه اعتیاد آور می باشند .لذا لازم هست با مشارکت دستگاه های دولتی همه آحاد مردم نسبت به مضرات مواد مخدر اگاهی کامل داشته تا از خود و خانواده شان در برابر آسیب های اجتماعی و اعتیاد مصون بماند.
وی با بیان اینکه باشگاه های ورزشی از اماکن امنی در بحث پیشگیری از اعتیاد بحساب می آیند افزود: ورزشکاران بصورت ناخواسته با استفاده از داروهای انرژی زا گرفتار اعتیاد می شوند و ما شاهد بودیم قهرمانان نامی که قربانی اعتیاد در اثر نبود اطلاعات کافی شده اند و باید مسئولین ورزش با نظارت بر باشگاه ها و توجیه مربیان از طریق برگزاری کارگاه ها و اطلاع رسانی به ورزشکاران دانش و اطلاعات آنان را در امرپیشگیری از اعتیاد ارتقاء داده تا شاهد جامعه سالم عاری از اعتیاد باشیم.

مراکز درمانی اجتماع مدار (TC) بهترین و مطلوبترین روش برای ترک مواد مخدر
بهنام بهشتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مرکز TC یا همان مرکز درمان اجتماع مدار بهترین و مطلوبترین روش برای ترک مواد مخدر صنعتی نظیر متافتامین می باشد این مراکز تحت نظر بهزیستی بوده و مدیریت و خدمات آن را سازمانهای مردم نهاد ارائه می دهند
وی به فعالیت سه مرکز درمان سوء مصرف مخدر در شهرستان پارس آباد نیز اشاره نموده و افزودند : MMT یا همان مراکز درمان سرپایی سوء مصرف مخدر در سطح استان و شهرستان پارس آباد نیز فعالیت می کنند که داوطلبین برای درمان سوء مصرف مواد مخدر به این مراکز مراجعه و با شربت و قرص متادون اقدام به درمان نگهدارنده می نمایند که در کنار این درمان اگر مصاحبه انگیزشی، گروه درمانی و خانواده درمانی انجام نگیرد این افراد مجدداٌ به سمت اعتیاد می روند.
وی متذکر شد: اگر متولیان امر که در شهرستانها مراکز بهداشتی و در مرکز استان نیز دانشگاه علوم پزشکی است، نظارت بر مراکز درمان اعتیاد نداشته باشند پروسه درمان به نحوه مطلوب ارائه نخواهد شد .


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل گفت: اعتیاد زنگ خطر برای تمام خانواده است لذا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در بین مردم می تواند در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ثمربخش باشد .
او افزود : آحاد مردم جهت کسب اطلاعات در حوزه اعتیاد می توانند همه روزه از ساعت ۸ الی۲۰ با خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ تماس برقرار نموده و مشاوره های لازم بصورت رایگان در خصوص پیشگیری، درمان و کاهش آسیب های مواد مخدر را اخذ نمایند .
وی تصریح کرد: ادارات عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید از طریق تبلیغات سمعی و بصری مردم را از عوارض مواد مخدر و راه های پیشگیری از آن آگاه سازند.
وی متذکر شد: متاسفانه برخی ادارات امر مبارزه با مواد مخدر را جزو دغدغه های خود نمی دانند این در حالیست که مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر را جهاد عنوان نمودند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به سهل انگاری در مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر امروز در جامعه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی های لازم انجام نگیرد ، موتور پرتحرک جامعه که جوانان یا همان سرمایه های آینده این مملکت هستند در اثر سهل انگاری در دام اعتیاد گرفتار می شوند .لذا نباید حساسیت نسبت به مبارزه با مواد مخدر کم رنگ تر شود.
بهنام بهشتی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از اعتیاد توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با صدا و سیمای مرکز استان تفاهم نامه همکاری منعقد شده است افزود : ۳۲ برنامه صدا و ۳۲ برنامه سیما در قالب گفتگو محور با موضوعات متفاوت در برنامه تزه یول پیش بینی شده، تا به مردم استان با زبان بومی راههای پیشگیری از اعتیاد اطلاع رسانی شود.
وی افزود: دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه اعتیاد در مقطع کارشناسی ارشد به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و دکتری ۴۰میلیون ریال حمایت مالی به عمل می آورد . و دانشجویان علاقه مند به نگارش پایان نامه در حوزه اعتیاد می توانند از موضوعات اعلام شده در سایت مبارزه با مواد مخدر استفاده نمایند.

وجود۱۶ هزار بیمار اعتیاد شناسنامه دار در چرخ درمان استان اردبیل
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از وجود ۱۶ هزار بیمار اعتیاد شناسنامه دار در استان اردبیل خبر داد و اظهار داشت: این افراد در چرخه درمان اعتیاد مراکز استان اردبیل قرار گرفته اند وتعداد ۳۰ نفر در سال ۹۶ به دلایل سوء مصرف مواد مخدر فوت شده اند که یکی ازآنها خانم می باشد.
وی افزود: از مجموع آمار معتادان شناسنامه دار استان ۲۵۰ نفر خانم که بیشترین بخش این افراد در مرکز استان وجود دارد، که در چرخه درمان سوء مصرف مواد مخدر را طی می کنند که در مراکز با متادون درمانی در حال درمان هستند.
وی با بیان اینکه کودکان اولین قربانیان اعتیاد والدین هستند، اظهار داشت: اگر در جامعه یک نفر قربانی اعتیاد شود یعنی یک خانواده قربانی شده و اگر شخصی بهبود یابد یک خانواده را نجات داده این در حالیست که با وجود ۱۶ هزار نفر معتاد در استان با در نظر گرفتن هر خانواده چهار نفری ۶۴ هزار نفر گرفتار اعتیاد و مسایل حاشیه آن هستند.
وی مهمترین بخش بعد از چرخه درمان بهبود یافته ها را مراقبت بعد از خروج آنان را اشاره نمودند و افزود : در این خصوص آیین نامه و قوانینی وضع شده تا این افراد بعد از بازگشت به جامعه بدنبال حرفه و شغلی برای خود باشند که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای این افراد تسهیلات کم بهره در نظر گرفته است.
وی بیان کرد: بزرگترین معضل بهبود یافته ها نبود ضامن معتبر و عدم اعتماد کارآفرین هابه این افراد است، در حالیکه دبیرخانه شورا برای کارآفرین هایی که از افراد بهبود یافته در چرخه اشتغال استفاده می کنند تسهیلاتی با درصد پایین و بدون تشریفات اداری در اختیار آنها قرار داده و حمایت می نماید.
بهنام بهشتی در ادامه افزود: شهرستان پارس اباد مغان بدلیل داشتن دو بنگاه عظیم اقتصادی و پتانسیل کشاورزی در منطقه می تواند از نیروهای بهبود یافته حمایت کند و ما به دنبال اعتماد سازی بین خیرین و بهبود یافته ها هستیم تا این افراد در جامعه زندگی بدون دغدغه خود را طی کنند که نیازمند توجه جدی کمیته امداد، بهزیستی و مرکز بهداشت و درمان در این راستا می باشد.
وی با اشاره به طرح جمع آوری قلیان سراها در پارس آباد اظهار داشت: طرح جمع آوری قلیانسراها در پارس آباد بدون مطالعه کارشناسی بود و متاسفانه در پارس آباد کافه ها به خانه ها منتقل شده که سوا از قلیان سایر موجب آسیب های اجتماعی دیگری شده که باید به این موضوع رسیدگی شود و این موضوع در جلسات اتی که با حضور فرماندار محترم بعنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان پارس آباد می باشد در دستور کار بوده و بررسی خواهیم کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل در پایان با اشاره به مراکز درمان این بیماری در استان اردبیل گفت: ۹۳ واحد درمان سرپایی سو مصرف مواد مخدر، ۷ مرکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) و ۵ واحد تحت درمان در زندان های استان و یک مرکز کاهش آسیب DIC در شهرستان اردبیل وجود دارد که در مجموع ۱۶ هزار نفر از خدمات این مراکز بهره مند بوده و تحت درمان هستند و ۲ مرکز درمان اجتماع محور اعتیاد در شهرستان های اردبیل و پارس اباد فعال بوده و مرکز مشگین شهر نیز هنوز به بهره برداری نرسیده است.

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...