قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: دسامبر 31st, 2017 | 19:18 ب.ظ| كد خبر: 5207
اولین واکنش رئیس جمهوری به تجمعات: انتقاد و اعتراض در همه امور حق مردم است/ همه مردم و گروهها باید در صدا و سیما دیده شوند
اولین واکنش رئیس جمهوری به تجمعات: انتقاد و اعتراض در همه امور حق مردم است/ همه مردم و گروهها باید در صدا و سیما دیده شوند نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است./اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند.

حسن روحانی رئیس جمهور در اولین واکنش رسمی به اعتراضات اخیر در جلسه هیات دولت گفت:

– طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

– حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند’.

– طبیعی است اگر وضعیت اشتغال برای ۲ خانواده در میان ۴ خانواده درست شده باشد، آن ۲ خانواده دیگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.

– درست است که قدم‌هایی برداشته شده، اما کاهش قدرت خرید مردم از ۵ – ۶ سال پیش هنوز به طور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود.

– نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است

– دولت و مردم با هم مشکلات را حل می کنند

– کسی که ملت ایران را تروریست می نامد، حق دلسوزی برای مردم ما را ندارد

–  مردم علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، خواستار شفافیت و ریشه کنی فساد هستند

– دولتمردان مشکلات را بدون وقفه با مردم مطرح کنند

– دستگاهها زمینه نقد و اعتراض قانونی را فراهم کنند

– همه مردم و گروهها باید در صدا و سیما دیده شوند

– مردم و جوانان روی راه حل ها متمرکز شوند.

– اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند.

متن کامل خبر

به گزارش عصر ایران، حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

رییس جمهور تاکید کرد: ‘حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند’.

رییس جمهور با بیان اینکه ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید شفاف باشد.

روحانی با اشاره به اینکه مردم می‌خواهند در بخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌های کشور، مسایل به وضوح برای آنها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اینکه در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است.

رییس جمهور همچنین افزود: مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.

روحانی اظهار داشت: انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را بخوبی بیان کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.

روحانی با بیان اینکه شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه کاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که بواسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه ای غلط است.

رییس جمهور با اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب، گفت: این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.

روحانی با بیان اینکه این روزها برخی از کشورهای عرب منطقه که هیچ‌وقت با مردم ایران میانه خوبی نداشتند، پایکوبی می‌کنند، تصریح کرد: باید توجه کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران؟!

رییس جمهوری امنیت ملی، آرامش و انسجام ملی، وحدت و برادری در ایران را بزرگترین سرمایه‌ در منطقه دانست و تاکید کرد: در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگی می کنند و مردم در انتخابات نشان دادند که چگونه نسبت به منافع ملی و آینده کشور خودشان حساسیت دارند.

روحانی با اشاره به اینکه اگر مردم در انتخابات آمدند و اکثریت مردم راهی را انتخاب کردند، ما نیز در مقام عمل باید آن راهی که اکثریت خواسته را شروع کرده و ادامه دهیم، افزود: توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است، اما اگر شیوه‌ای انتخاب کردیم که در بیان مطالبات به حق‌مان، افرادی داخل شدند و سخنانی ناصحیح، غلط، ناروا، مشکل‌آفرین، دشمن شاد کن و مردم‌نگران کن مطرح کردند، قابل قبول نیست و همه باید به این نکته توجه کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: این دولت هر آنچه که در حقوق شهروندی و در انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده و می‌خواهد در این کشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستائیان با نشاط باشند و همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بکار برده است؛ البته معنی‌‌اش این نیست که مشکلات مردم حل شده و مردم امروز مشکل ندارند، اما همه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که وضع کشور ما نسبت به ۴ سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.

روحانی اظهار داشت: امروز وضعیت و شرایط ما نسبت به موضوعاتی همانند بهداشت و درمان، آرامش اقتصادی، وضعیت روستاها و کمک به قشرهای بسیار ضعیف ، نسبت به گذشته بهبود یافته و در مسأله تحریم و حقوق ملی و تأثیرگذاری ایران در ثبات و امنیت منطقه شرایط ما متفاوت شده است اما معنی‌ آن این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر دولت برای اشتغال، گفت: طبیعی است اگر وضعیت اشتغال برای ۲ خانواده در میان ۴ خانواده درست شده باشد، آن ۲ خانواده دیگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.

روحانی افزود: درست است که قدم‌هایی برداشته شده، اما کاهش قدرت خرید مردم از ۵ – ۶ سال پیش هنوز به طور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه من از جوانان و مردم ایران و از همه خانواده‌ها درخواست می‌کنم روی راه حل مسایل بیشتر دقت کنیم، گفت: ما در کشور مشکل هوا، ریزگرد، آب، اشتغال و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون داریم؛ باید با فساد مبارزه کنیم و همه مردم بتوانند روی اعمال ما نظارت کنند. این مسایل وجود دارد و باید حل و فصل شود. اما چه راهی را باید انتخاب کنیم؟

وی با بیان اینکه مردم در زمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی دارند، خاطرنشان کرد: امسال در فصل پاییز با یک خشکسالی مواجه بودیم که باعث شد نسبت به متوسط ده سال گذشته حدود ۵۵ درصد کاهش بارندگی داشته باشیم و از سویی با مشکلات دیگری از قبیل سیل یا زلزله مواجه بودیم و مردم با ریزگردها و هوای بد دست و پنجه نرم می‌کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید همدیگر را یاری و کمک کرده و همه اقشار و جناح‌ها احساس کنند که صدا و سیمای ملی ما متعلق به خودشان است، اظهار داشت: باید همه احساس کنند در این رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بیان کنند. مردم باید احساس کنند که در رسانه‌ها می‌توانند حرف‌هایشان را بیان کنند.

وی تاکید کرد: اما در عین حال دولت گروهی را که بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند یا نظم اجتماعی را بهم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، حتماً‌ تحمل نخواهد کرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه ‘ نقد با زبان صریح گفته شود اما باید توجه داشت که مردم نیز آرامش و امنیت می‌خواهند’، خاطرنشان کرد: مردم ما شرایطی می خواهند که بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟

روحانی افزود: امروز دولت آمریکا که در داخل این کشور با مشکلات فراوانی روبرو است، موجب شده مردم آمریکا نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی شان در این کشور نگران باشند.

روحانی با بیان اینکه رییس جمهور آمریکا از روز اولی که به کاخ سفید آمده علیه ملت ایران اقدام کرده و برای رفت و آمد به آمریکا، ارائه ویزا و مسایل مالی و بانکی مردم هر روز مشکل درست می‌کند، گفت: کسی که روزانه و به طور مداوم علیه ملت ایران تلاش می‌کند، نمی‌تواند دلسوز ملت ایران باشد؛ همچنین آن یکی دو کشور عرب منطقه نیز که در طول این چند سال علیه ملت ایران تلاش کردند هم نمی‌توانند برای ملت ایران دلسوزی بکنند.

رییس جمهوری ادامه داد: از همه مقامات امنیتی و نیروهای انتظامی که رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آمیزی نبوده و شکیبایی خودشان را حفظ کرده اند تشکر می کنم.

رییس جمهور خطاب به وزرا، معاونین و همه مسئولین بخش های اجرایی کشور گفت: باید به طور روزانه با مردم مشکلات را در میان بگذارید، و اگر مسأله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوانزا می‌آید و مشکلاتی را برای طیور ایجاد می‌کند، همان‌ لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلی در مؤسسات اعتباری غیرقانونی وجود دارد، قبل از هر کس رییس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشکل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.

روحانی اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزیزمان می خواهم اینست که در این شرایط حساس منطقه و کشور باید هوشیاری‌مان بیشتر باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته گروه‌ها و اقشاری از مردم که مشکلاتی داشتند، نظرشان را گفتند، افزود: مشکلات و مسایلی که مربوط به جمع و قشری از کشور است، باید در چارچوب قانونی تبیین شود، اما انتخاب شیوه‌های دیگر می‌تواند برای کشور، امنیت و آینده ما خطرناک باشد و من مطمئنم که مردم شیوه قانونی و منطق را می‌پسندند.

روحانی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم شرایطی در کشور بوجود بیاید که در این فضا دشمن سوء استفاده کرده و برخی از افراد حرکات و اقدامات احساسی انجام دهند، گفت: راه رسیدن به چنین هدفی، کمک، حضور، بیان مردم و توجه به آینده و نتایج است؛ تردید ندارم دولت ما به عنوان منتخب مردم و ملت ما به عنوان ولی‌نعمت ما ، در کنار هم به راحتی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنیم و برای برطرف شدن برخی از مشکلاتی که زمان‌بر است، شکیبایی کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم تا به مردم در مقام عمل نشان دهیم که فضای نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، کاملاً آزاد است، اما فضای تخریب و اغتشاش حتماً فضایی نیست که مردم ما آن را تحمل کنند، ابراز امیدواری کرد که شاهد تلاش جمعی برای دستیابی به ایرانی بهتر در پیش‌رو باشیم و بتوانیم مشکلات‌مان را با یاری همدیگر حل و فصل کنیم./عصرایران


جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...