قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: جولای 11th, 2016 | 18:54 ب.ظ| كد خبر: 3896
سراب گمرک اصلاندوز
سراب گمرک اصلاندوز هفته ی پیش بود که انتشار خبری مبنی بر لغو مجوز گمرک اصلاندوز و تصویب آن در هیات دولت ،همانند بمبی در محافل مغان پیچید و نظرات متفاوت و بسیاری پیرامون این موضوع ،از مردم منطقه و مسئولان استانی صادر گردید، هرچند که ظاهرا موضوع تازه به وقوع پیوسته ،اما مستندات حاکی از آنست که این مساله چندسالی است که بنوعی در حال شکل گیری بوده است و خبر آن به تازگی در میان مردم، رسانه ای شده است.

به گزارش مغان رسا به نقل از ارس رسا، هفته ی پیش بود که انتشار خبری مبنی بر لغو مجوز گمرک اصلاندوز و تصویب آن در هیات دولت ،همانند بمبی در محافل مغان پیچید و نظرات متفاوت و بسیاری پیرامون این موضوع ،از مردم منطقه و مسئولان استانی صادر گردید، هرچند که ظاهرا موضوع تازه به وقوع پیوسته ،اما مستندات حاکی از آنست که این مساله چندسالی است که بنوعی در حال شکل گیری بوده است و خبر آن به تازگی در میان مردم، رسانه ای شده است. برای روشن شدن زوایای پنهان این موضوع سری میزنیم به اخبار سایتها و نشریاتی که چند سال پیش در این خصوص منتشر شده ست.

پایگاه خبری منطقه آزاد ارس:۱۹ شهریور سال ۹۰
با حضور رییس کل گمرک ایران: گمرک مرکز خداآفرین منطقه آزاد ارس افتتاح شد
گمرک منطقه آزاد ارس در مرکز خداآفرین با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک کشور در زمینی به مساحت ۲ هکتار در محل کمپ خداآفرین واقع در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید. گفتنی است عملیات فنس کشی فاز نخست محدوده قلی بیگلو در منطقه آزاد ارس دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و در حال اتمام می باشد.
۱۹ شهریور ۹۰
به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، گمرک منطقه آزاد ارس در مرکز خداآفرین با حضور عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک کشور در زمینی به مساحت ۲ هکتار در محل کمپ خداآفرین واقع در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

۱۱ آبان ۹۰
سرپرست معاونت عمران و امور زیربنایی منطقه آزاد از احیاء و بازسازی کمپ گمرک خدا آفرین با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری خبر داد. به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید اسماعیل پور در شورای اداری شهرستان خدا آفرین گفته با این میزان اعتبار ضمن بازسازی ساختمان ها و محوطه سازی کمپ ، فضایی برای استقرار درمانگاه بهداشتی و درمانی در این مکان محیا می شود.

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
خبرگزاری مهر-ایرنا-فارس: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس مهندس عرب باغی گفته، محدوده های منفصل سه و چهار منطقه آزاد ارس در خدا آفرین و قلی بگلو، موقعیت ممتاز جغرافیایی سایت ۱۶ هکتاری برای این منطقه ایجاد کرده است. همچنین قائم مقام سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفته، در مرحله نخست، بخشی از زمین های محدوده فاز یک شهرک صنعتی جانانلو به تولید کنندگان فیلتر هوای خودرو، ابزارآلات کشاورزی، ورق های گالوانیزه، مبلمان خانگی و تشک های فنری با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۶۹ نفر به صورت مستقیم واگذار شد. جعفر ملکی افزوده پروژه شهرک صنعتی ۱۲۶ هکتاری محدوده منفصل سه (جانانلو) دارای چهار فاز توسعه ای بوده و ۲۷ هکتار زمین در فاز نخست آماده سازی شده است و محدوده منفصل چهار منطقه آزاد ارس در زمان حاضر مورد توجه خاص تولید کنندگان و فعالان اقتصادی می باشد و احداث پالایشگاه با حدود ۷۰ میلیون دلار اعتبار، تنها بخشی از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این محدوده به شمار می رود.ملکی تحولات سرمایه گذاری در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس را نتیجه اصلاح مصوبه محدوده این منطقه دانست و افزود: نتیجه تلاش های بی وقفه نماینده مردم کلیبر و خدا آفرین همچنین مسئولان این شهرستان به زودی با راه اندازی کارخانجات مختلف، نمود بیشتری خواهد داشت.گفتنی است در ادامه بهره برداری از شهرک صنعتی جانانلو و آغاز ترخیص قطعی کالا از گمرک خدا آفرین، آمفی تئاتر چند منظوره و نمایشگاه دایمی فروش صنایع دستی خداآفرین نیز افتتاح شد.
در حالی مسئولین استان اردبیل و مردم زود باور و خوش خیال منطقه مغان از بازگشایی و راه اندازی و سراب گمرکات اصلاندوز و حتی تازه کند و الحاق و ایجاد منطقه آزاد تجاری سخن رانده و بحث و تبادل نظر میکنند که گمرک و پل دوستی خدافرین در منطقه قلی بیگلو و در مجاورت اصلاندوز به منطقه آزاد تجاری ارس از سالها پیش افتتاح و بهره برداری از آن عمدا و یا سهوا در بی خبری و یا احیانا بی تدبیری مسئولان و نمایندگان استان اردبیل و عدم توجه مردم مسئولان و نمایندگان وقت مغان به موضوع صورت میگیرد و این نشان میدهد که عملا گمرک خدافرین راه اندازی شده و مصوبه گمرک اصلاندوز به هیچ عنوان قابل برگشت و یا راه اندازی مجدد نیست . برای درک بهتر موضوع و قرار گرفتن در بطن ماجرا به چند خبر رسمی در این خصوص از مسئولان ارشد کشور استناد میکنم تا بیشتر در این زمینه از کم و کیف موضوع مطلع شده و مورد کنکاش قرار دهیم.

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ خبرگزاری ایرنا
استاندار اردبیل اکبر نیکزاد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان علاقه مند به از سرگیری فعالیت این گمرک اصلاندوز هستند.وی بازگشایی گمرک مرزی اصلاندوز و رونق آن را به سود دو کشور مسلمان ایران و جمهوری آذربایجان بویژه مرزنشینان دو طرف دانست و گفت: برای فعال کردن این گمرک رایزنی و مذاکرات متعددی با مقامات مسئول جمهوری آذربایجان شده و در آینده نزدیک این گمرک پس از سال ها تعطیلی بازگشایی می شود که علاوه بر ایجاد هزاران فرصت شغلی و افزایش چشمگیر عایدات مرزنشینان و پیشرفت منطقه به رشد مبادلات تجاری بویژه ارتقای سطح مناسبات ، مراودات و تحکیم روابط دو کشور بسیار کمک خواهد کرد.در صورت از سرگیری فعالیت این گمرک حدود یکصد کیلومتر مسیر زمینی جمهوری نخجوان ، باکو کوتاه تر خواهد شد.

گزارش اختصاصی سایت آران مغان در تاریخ ۹۴/۰۵/۰۵
هورادیز به رغم داشتن زیرساخت های لازم و تمایل مسوولان گمرک جمهوری آذربایجان به بازگشایی آن به علت سنگ اندازی مسوولان استان کماکان بسته است. با اینکه مسئولان و مقام های بلند پایه دو کشور ایران و آذربایجان به کرات علاقه مندی کشور خود را پیرامون بسط و گسترش و ارتقای حداکثری سطح روابط در زمینه های گوناگون از جمله بازگشایی مجدد گمرک اصلاندوز اعلام کرده اند، اما گویا دو دستگی و اختلافات در بین نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی تمامی ندارد و نه تنها از وحدت و همدلی در میان نمایندگان استان اردبیل و مقامات سیاسی خبری نیست بلکه این اختلاف و سنگ اندازی باعث وارد شدن ضربه مهلکی بر پیکره مغان شده که حذف منطقه آزاد تجاری ارس و نبود انگیزه برای راه اندازی مجدد گمرک اصلاندوز در بین نمایندگان نمونه این اختلاف است. در حالی که دو دستگی در بین نمایندگان استان اردبیل کاملاً مشهود بوده، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، از این فرصت نهایت بهره را برده و با ایجاد پلی به نام دوستی درصدد مراوده و گسترش روابط تجاری با کشور جمهوری آذربایجان دارد که بر اساس آخرین گزارش، عملیات اجرایی فنس کشی محدوده قلی بیگلو با هدف راه اندازی گمرک و بهره مندی از مزایای قانونی منطقه آزاد ارس در سال ۹۱ با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیران و مسوولان منطقه آزاد ارس کلنگ زنی شده است و قرار است عملیات فاز اول این پل طی روزهای آینده اجرایی شود.اما نقطه مبهم در این میان که گفتن آن ضروری به نظر می رسد ساخت پل دوستی در روستای قلی بیگلو از توابع شهرستان خداآفرین آن هم در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر اصلاندوز است. در حالی که تمام زیرساخت های لازم از جمله ساختمان گمرک اصلاندوز تنها با کلید دولت تدبیر و امید آماده بازگشایی مجدد با طرف مقامات آذری است چه توجیهی دارد پل دوستی بین ایران – آذربایجان در محدوده روستای قلی بیگلو که در نزدیکی شهر اصلاندوز قرار دارد، با هزینه میلیاردی احداث شود و نکته مبهم تر اینکه هنوز طرف آذری مکان مشخصی را برای بازگشایی این پل تعیین نکرده است.آبان ماه ۹۳ بود که «شاهین باقراف» معاون گمرکات جمهوری آذربایجان، در حاشیه مراسم افتتاح سالن مسافری پایانه مرزی بیله سوار مغان اظهار کرد: به منظور بازگشایی گمرک اصلاندوز و از سرگیری تردد اتباع دو کشور، جمهوری آذربایجان امکانات و زیرساخت های لازم را در این گمرک ایجاد کرده است.وی به نقش این گمرک در توسعه روابط فی مابین و رونق اقتصادی مناطق مرزی دو کشور ایران و آذربایجان، افزود: ما منتظر اقدام متقابل و اساسی از سوی مسوولان گمرک ایران و تسریع در بازگشایی این گمرک هستیم. ‘محسن پاک آیین’ سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز چند ماه پیش با حضور در فرمانداری پارس آباد در دیدار با ‘ناصر نصیری’ فرماندار اسبق این شهرستان از امکانات و زیرساخت های مورد نیاز برای از سرگیری فعالیت گمرک اصلاندوز سخن گفته و گفته برای تحقق این مهم مشکل جدی وجود ندارد و جمهوری آذربایجان از گشایش مجدد این گمرک استقبال می کند،
ملاحضه میفرمایید که ظاهرا مانع جدی برای بازگشایی و توسعه مناسبات مرزی با کشور همسایه از طریق منطقه مغان و گمرکات سه گانه و حتی الحاق به ارس وجود نداشته است و تنها عاملی که در طول تمام این سالها مانع بازگشایی و توسعه مراودات اقتصادی مرزی با آذربایجان شده است وجود دستهای پشت پرده برخی مسئولان و عدم خواست و اراده آنان یا به تعبیر بهتر بی توجهی و تبعیض در روند توسعه مناطق مرزی از سوی مسئولان ارشد استان بوده است و در این میان اخلاق سیاسیِ مرکزگرایی، نیزاولویت بیشتری نسبت به حلقه‌ی پیرامون، به مرکز می‌دهد. پتانسیل بالقوه و موقعیت استراتژیک جلگه مغان نیاز به توضیح و تفسیر ندارد و بر همگان مبرهن است و قصور و غفلت مسئولان دراین زمینه غیر قابل توجیه و دفاع میباشد.
در حالی که مغان به واسطه برخورداری از تمامی پتانسیل های توسعه پایدار اعم از توریسم ،اقتصادی،کشاورزی،صنعتی و تولیدی و حتی سرمایه گذاری و نیروی انسانی که بسیاری از سرمایه گذاران و نیروی انسانی منطقه به دلیل عدم توجیه سرمایه گذاری و بن بست تجاری و مرزی متاسفانه جذب مراکز استانها و پایتخت شده اند چنانچه اکتشاف نفت مغان را نیز به این چرخه تولید و پتانسیل منطقه اضافه نماییم طبق تحقیقات ارائه شده از سوی شرکتهای خارجی میزان ذخایر نفتی حدود ۴ میلیون بشکه تخمین زده شده است.
به نظر میرسد مهمترین عامل در عقیم ماندن توسعه استان و منطقه مغان و رکود آن بیشتر به عملکرد مسئولان و ضعف مدیریت خصوصا در مناسبات مرزی و بین المللی با کشورهای همسایه بر میگردد که در صورت جا انداختن مناسبات مورد نظر و قرار گرفتن در ریل توسعه به جرات میتوان گفت حتی نیازمند کشیدن انتظار جهت دریافت بودجه های قطره چکانی تزریق شده از سوی دولت نیز نباشیم. با نگاهی به توسعه مناطق مرزی و محروم و دور افتاده آذربایجان شرقی به خوبی میتوان به واقعیت و اهمیت این موضوع پی برد در حالی که سه گمرک نوار مرزی واقع در استان اردبیل از سابقه طولانی تری نسبت به گمرکات آذربایجان شرقی برخوردار است لیکن با وجود این گمرکات و مناسباتی که استان همسایه در قیاس با استان اردبیل به لحاظ مناسبات اقتصادی تجاری و گردشگری دارد غیر قابل مقایسه هستند نظر به اینکه وسعت نوار مرزی مشترک استان اردبیل با جمهوری آذربایجان دو برابر استان آ.ش است . کمتر هفته و یا ماهی است که یکی از مسئولین و یا هیئت های اقتصادی بازرگانی جمهوری آذربایجان یا آذربایجان شرقی برای انجام مراودات و انعقاد قرار داد فی مابین دیدار ها و سفرهای متقابل نداشته باشند در مقابل استان اردبیل در طول چندین سال اخیر، مقرر بر سفر استاندار اردبیل به جمهوری آذربایجان بود که بنا به دلایل نامشخصی کنسل گردید این در حالیست که سفر چند ماه قبل استاندار سابق آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان در عالی ترین سطح بر گزار و به اندازه یک رئیس جمهور کشور از وی استقبال به عمل آمد که دستاوردهای سفر جبارزاده به کشور همسایه شاید به اندازه کل مراودات انجام شده در طول تاریخ استان اردبیل باشد.ناگفته نماند که دستاوردهای گمرکی استان اردبیل نیز در دوره ای رقم خورده است که خود استان اردبیل نیز یکی از حوزه های استحفاظی آذربایجان شرقی بود و به همت مسئولان وقت آذربایجان شرقی رقم خورده است و تلاشهای چند دهه مسئولان استان اردبیل برای بازگشایی مجدد این مرزها تاکنون بی نتیجه و احیانا منتفی میباشد در واقع نگاه استان آذربایجان شرقی به محوریت تبریز به مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته نگاه بدون تبعیض و یکپارچه با استدلال توسعه همه جانبه استان و اینکه توسعه مناطق مرزی و مناسبات و مبادلات با کشورهای همسایه توسعه و سود دهی به کل استان و شهرستانها را رقم خواهد زد در واقع نگاه مرکز گرایی در استان همسایه رنگ باخته است به همین جهت مدتهاست این استان با وجود تبعیض در تقسیم بودجه کشور نسبت به استانهای نزدیک به مرکز هیچگاه از مدار توسعه عقب نمانده است چرا که تولید و اقتصاد پویای این استان جوابگوی تمامی نیازهای استان بوده و منتظر بودجه های قطره چکانی دولت نبوده است چرخه توسعه این استان هرگز از حرکت باز نه ایستاده است ذکر این نکته خالی از لطف نیست که منطقه آزاد ارس با وجود قدمت کم نسبت به مناطق آزاد دیگر در رتبه دوم کشور قرار دارد.
مروری بر دستاورد مغان در طول ۲۴ سال گذشته پس از استان شدن اردبیل ، با احتساب دریاچه شهرک شهید غفاری ،ورشکستی شرکت کشت و صنعت مغان و تنزل یافتن تعداد کارگران آن از ۷۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر ، تعطیلی دو گمرک این منطقه و عدم الحاق و ایجاد به منطقه آزاد تجاری تا کنون، از کار افتادن فرودکاه پارساباد(که در مقاطعی حتی تلاشهایی برای انتقال این فرودگاه نیز انجام شد) ،همچنین کارخانه چرم مغان که یادآوری آن خاطره تلخی را در ذهن مردم مغان تداعی میکند، را نیز در نظر بگیریم دستاورد آنچنانی که قابل قیاس و موازی با موارد ذکر شده باشد ،ملموس نبوده است حال ممکن است عده ای علی الخصوص اطرافیان مدیران و مسئولان این انتقادات بحق مردم را بر نتابیده و بدلیل تبصبص به دلخواه خویش تعبیر نموده، به مسائلی همچون تفرقه افکنی و موضوعات امنیتی و … گره زده و سعی در خفه کردن صدای مردم داشته باشند در شرایطی که نه تنها انتقاد ما به مردم و هم استانهای عزیزمان نبوده و هیچ خصومتی از آنان نداریم بلکه بیشتر انتقاد و گلایه های ما متوجه مسئولان بی برنامه و بی کفایتی است که نه تنها برنامه ای برای توسعه و پیشرفت استان ندارند بلکه در طول نزدیک به ربع قرن با بی برنامگی و نگاه تبعیض آمیز خود موجب تفرقه و کم رنگ کردن امید و انسجام مردم استان شده اند.
بگذریم از اینکه شهرستان تازه مستقل خدافرین در نزدیکی اصلاندوز مغان که هیچ سنخیتی به لحاظ وسعت و جمعیت و پتانسیل و منابع با هیچیک از شهرستانهای سه قلوی مغان را ندارد لیکن همانگونه پیشتر معروض داشته شد به دلیل بهره مندی از وجود نمایندگان مقتدر و مسئولان منسجم و با برنامه چه شهرستانی و چه استانی در طول چند سال اخیر به اندازه تمام شهرستانهای مغان مالک زیر ساخت و امکانات گردشگری و سرمایه گذاری و جذب بودجه کلان گشته است که تنها شهرکهای صنعتی تولیدی چند فازه خدافرین در بخش قلی بیگلو نزدیک اصلاندوز از تمام دستاوردهای ۲۵ سال اخیر مغان فراتر بوده است. حال آنکه مواضع ضد و نقیض برخی از مسئولان استان چه در خصوص منطقه مغان و چه در خصوص جمهوری آذربایجان که یکی از مهمترین عوامل مشهود در برقراری مناسبات با کشورهای دنیا داشتن روابط حسنه و بدون نیش و کنایه است به نظر میرسد سخنان تند و تیز برخی از مسئولان در خصوص مصوبه اخیر دولت همانند طبل توخالی است. اگر گمرک اصلاندوز ۲۳ سال است که روند راه اندازی آن طول کشیده است به خاطر همین مواضع دوگانه و تبعیض آمیز برخی از مسئولان است .
برابر قوانین گمرکات کشور تا محدوده ۱۵ کیلومتری هر گمرکی نمیتوان گمرک دیگری را احداث نمود با توجه به مسافت پایین گمرک خدافرین نسبت به گمرک اصلاندوز به نظرمیرسد امتیاز گمرک اصلاندوز سالها پیش ملغی شده است در غیر اینصورت نباید تا زمانی که امتیاز گمرک اصلاندوز لغو نشده است گمرک دیگری در محدوده ۱۵ کیلومتری این گمرک که عملا گمرک خدافرین را شامل میشود احداث و یا امتیاز صادر شود که شده است پس نتیجه اینکه تمام این مدت سرکار بودیم و برانگیختن عواطف و احساسات مردم منطقه ای به وسعت مغان با هر خبری در خصوص راه اندازی مجدد این گمرک سرابی بیش نبوده است.

رضا امیرپور

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...