قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: دسامبر 22nd, 2016 | 17:15 ب.ظ| كد خبر: 5037
رشته کشتی آلیش بانوان پارس آباد راه‌اندازی شد+ تصاویر
رشته کشتی آلیش بانوان پارس آباد راه‌اندازی شد+ تصاویر سرپرست جدید اداره ورزش و جوانان از راه‌اندازی کشتی آلیش برای بانوان پارس آبادی خبر داد و گفت: با فعالیت این ورزش رزمی ورود به عرصه مدال‌ آوری امیدوار کننده‌ تر می‌ شود.

مرتضی سیدکلان سرپرست اداره ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار مغان رسا ، با اشاره به برگزاری یک دوره کارگاهی و آموزش این رشته ورزشی اظهار کرد: به منظور شروع و ادامه فعالیت ها در این رشته ورزشی و دستیابی به اهداف مد نظرنیازمند حمایت تمامی رشته های ورزشی بانوان در این شهرستان می باشد.

وی از برنامه ریزی برای اجرای طرح استعدادیابی در جهت توسعه کشتی آلیش ویژه بانوان خبر داد و افزود: هیئت کشتی شهرستان پارس آباد به عنوان نخستین فعالیت رسمی خود در بخش بانوان در نظر دارد تا با اجرای طرح استعدادیابی در جهت ترویج این رشته ورزشی و کشف و شکوفایی استعدادها در میان بانوان به ویژه در رده های سنی پایه اقدام کند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان پاس آباد اضافه کرد: برای این منظور مربیانی از سوی هیئت کشتی استان اردبیل برای اجرای طرح استعدادیابی به این شهرستان معرفی شده‌اند تا با شناسایی افراد مستعد بتوانیم گامهای بلندی در جهت پرورش قهرمانان این رشته ورزشی برداریم.

سیدکلان با اشاره به ناشناخته بودن رشته کشتی آلیش برای افراد تصریح کرد: آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال نیز می‌گویند.

به گفته وی،  از آنجایی که بسیاری افراد با نحوه آغاز و چگونگی فعالیت در این رشته آشنایی ندارند با اجرای طرح استعدادیابی در سطح شهرستان ضمن پرورش قهرمانان خوبی در این رشته این ورزش نیز به مردم معرفی می شود.

سرپرست اداره ورزش و جوانانپارس آباد در پایان گفت: طرح مذکور به عنوان نخستین اقدام رسمی در بخش بانوان هیئت کشتی از امروز با شرکت ۲۰۰ نفر در سالن شهید واحدی پارس آباد اجرا می‌شود، ضمن آنکه هدف ما برای توسعه کشتی آلیش بانوان پارس آباد سرمایه‌گذاری در رده‌های سنی پایه است.

وی از تلاش های حیدر فرخنده رئیس هیات کشتی شهرستان پارس آباد برای راه اندازی کشتی آلیش قدردانی کرد.

ورزش آلیش از سالهای بسیار دور بصورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندراندارای آثار دیرینه می‌باشد. فعالیتهای بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است.

 آلیش در سال ۸۶از فدراسیون ورزش همگانی جدا و با درخواست فدراسیون کشتی به عنوان رشته سنتی و بومی به این فدراسیون منتقل شد.

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...