قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: آگوست 15th, 2016 | 18:19 ب.ظ| كد خبر: 4325
ترکیه خواهان اخراج طرفداران گولن از جمهوری آذربایجان شد
ترکیه خواهان اخراج طرفداران گولن از جمهوری آذربایجان شد پایگاه اینترنتی «جبهه» جمهوری آذربایجان به نقل از منابع مطلع خبر داد بینعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه فهرست طرفداران فتح الله گولن در مجلس و دولت جمهوری آذربایجان را به باکو ارسال کرده و خواهان اخراج آنها شده است.
به گزارش مغان رسا ،به نقل از پایگاه اینترنتی «جبهه»، دولت ترکیه فهرست کسانی را که برای خود خطرناک می داند، به باکو فرستاده است.
به گفته برخی منابع، این فهرست از طریق الله شکور پاشازاده، رییس اداره روحانیت قفقاز که کمک مالی باکو را برای مداوای مجروحان کودتا ، به ترکیه برده بود، ارسال شده است.
رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز تاکید کرده است که جمهوری آذربایجان مبارزه با شبکه «فتو» را  ادامه خواهد داد.
اکثریت کسانی که گفته می شود در ارتباط با جنبش «خدمت» ( سازمان تحت رهبری فتح الله گولن) هستند، نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان هستند که تعداد آنها زیاد است و این نیز نشان می دهد که طرفداران ایدئولوژیک فتح الله گولن که با سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) آمریکا مرتبط است، برای امنیت جمهوری آذربایجان خطر جدی ایجاد کرده اند. اگر آمریکا برای تغییر حاکمیت در جمهوری آذربایجان تلاش کند، همین نمایندگان فتح الله گولن می توانند وارد عمل شوند.
یک منبع مطلع که خواست نامش اعلام نشود، گفت که پس از برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی جمهوری آذربایجان در ۲۶ سپتامبر ، مجلس ملی جمهوری آذربایجان منحل و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد تا مجلس ملی از طرفداران فتح الله گولن پاکسازی شود. گام مشابهی نیز ممکن است در تشکیل ترکیب جدید حکومت پس از تغییر قانون اساسی ، برداشته شود و احتمالا مقامات مرتبط با جنبش «خدمت» جایگاه خود را از دست خواهند داد.
اردوغان در زمان نخست وزی و همچنین در زمان ریاست جمهوری خود از دولت جمهوری آذربایجان اتخاذ تدابیر لازم علیه شبکه فتح الله گولن را خواستار شده بود و برکناری برخی مقامات جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۴ و محدودسازی فعالیت های جریان «نورچی» ( جریان فکری-مذهبی که فتح الله گولن نیز به آن تعلق دارد) و تعطیل شدن مراکز تبلیغاتی و مدارس آنها در جمهوری آذربایجان، موقعیت طرفداران «فتو» را در این کشور خیلی تضعیف کرده بود. اما، برغم اینکه کنار گذاشته شدن برخی دیگر از مقامات مرتبط با جنبش «خدمت» احتمال داده می شد، هنوز با آنها برخوردی نشده است.
در این اواخر، دولت ترکیه خواستار پایان داده شدن به فعالیت طرفداران گولن در قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قرقیزستان شده است که در این میان، تنها قرقیزستان به ترکیه پاسخ منفی داده و از ترکیه خواسته است در امور داخلی این کشور دخالت نکند.
اما، جمهوری آذربایجان برای ترکیه اهمیت استراتژیک بیشتری دارد که این اهمیت ، ناشی از موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان و نیز قوی بودن پایگاه های طرفداران فتح الله گولن در جمهوری آذربایجان است. احتمال می رود که موضوع اصلی مورد مذاکره در سفر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به جمهوری آذربایجان در اواخر ماه آگوست جاری نیز همین موضوع خواهد بود.


جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...