قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: جولای 20th, 2016 | 17:15 ب.ظ| كد خبر: 4043
تاج، دبیرکل را از اتاق بیرون کرد!
آغاز جنگ قدرت در فدراسیون تاج نشین
آغاز جنگ قدرت در فدراسیون تاج نشین بعد از ظهر سه شنبه ۲۲ تیرماه مهدی تاج با اشاره علیرضا اسدی و امیر حسین حسینی را به بیرون از اتاق راهنمایی می‌کند تا موضوع مهمی را با اعضای هیئت رئیسه مطرح کند.

به گزارش مغان رسا ، بعد از ظهر سه شنبه ۲۲ تیرماه مهدی تاج با اشاره علیرضا اسدی و امیر حسین حسینی را به بیرون از اتاق راهنمایی می‌کند تا موضوع مهمی را با اعضای هیئت رئیسه مطرح کند. دستور جلسه انتخاب دبیرکل برای فدراسیون فوتبال است. یک ساعت بعد خبری روی سایت فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد. علیرضا اسدی هم‌چنان دبیرکل فدراسیون فوتبال خواهند ماند. دوستان دبیرکل در گروه‌های مجازی به هم تبریک می‌گویند و به طعنه درباره گزینه‌های دیگر حرف می‌زنند. خوشحالند و شادی‌شان را با دیگران قسمت می‌کنند. اما یک‌نفر خوشحال نیست؛ علیرضا اسدی…

اسدی چگونه دوباره دبیرکل شد

بعد از ظهر سه شنبه ۲۲ تیرماه در جریان نشست هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، ‌برای انتخاب دبیرکل جدید بحث و تبادل نظر صورت گرفت.در آن مقطع مهدی تاج از چند روز قبل به این نتیجه رسیده بود علیرضا اسدی را به عنوان دبیرکل معرفی کند و در نهایت این اتفاق هم  این کار را انجام داد. البته او طرح موضوع را در این جلسه حساس به علی کفاشیان سپرد. بعد از اینکه به اسدی و مدیر روابط عمومی فدراسیون از جلسه خارج شدند، نایب رئیس اول فدراسیون هم در جملاتی از تلاش‌های اسدی تعریف و تمجید و فضا را به سمتی هدایت می‌کند که اعضای هیئت رئیسه به علیرضا اسدی رای مثبت بدهند. این در حالی است که از چند هفته قبل بحثی در رسانه ها مطرح شده بود مبنی بر اینکه اکثر اعضای هیئت رئیسه مخالف جدی ادامه حضور اسدی در فدراسیون هستند و به همین خاطر تصمیم گرفته‌اند اگر مهدی تاج این مدیر را به عنوان دبیرکل معرفی کرد، به او رای منفی بدهند تا مقدمات برای حضور یک دبیرکل جدید در ساختار مجموعه فراهم شود. با این وجود بعد از صحبت‌های کفاشیان، یکی از اعضا سوالی را با این مضمون که «انتخاب اسدی برای دبیرکلی موردی دستوری به اعضای هیئت رئیسه است و یا اینکه آنها این حق را دارند که آزادانه رای خود را اعلام کنند؟» خطاب به تاج مطرح می‌‌کند. رئیس فدراسیون هم که همیشه در سال‌های گذشته نشان داده تلاش زیادی دارد تا با هیئت رئیسه‌اش تعامل زیادی داشته باشد،تاکید می‌‌کند که هیچ فشاری روی آنها وجود ندارد و هر تصمیمی که هیئت رئیسه درباره اسدی بگیرد را می پذیرد. به این ترتیب رای گیری با بالا بردن دست انجام می‌شود. مهدی تاج،‌علی کفاشیان، الهه عرب‌عامری،‌هدایت ممبینی و فریدون اصفهانیان به عنوان اعضای موافق دست خود را بالا می‌‌گیرند و به این ترتیب اسدی به پنج رای مثبت در مقابل سه رای منفی دبیرکل فدراسیون فوتبال باقی می‌ماند.  در این میان پیش‌بینی می‌شد اصفهانیان و ممبینی در راستای سیاست اکثریت اعضای هیئت رئیسه رای خود را بر مبنای تغییر دبیرکل بدهند. اما رقابت آنها برای رسیدن به ریاست کمیته داوران باعث شد که آنها توافق با مقامات ارشد فدراسیون را به سایر اعضای هیئت رئیسه ترجیح بدهند.

۱۷۴۸۹۳_۱۳۹

سوال روز؛ اسدی انتخاب شد که قنبرزاده نیاید؟

همه می‌دانند که مهدی تاج  و علیرضا  اسدی در دوسال گذشته اصلا رابطه نزدیک و حسنه‌ای با یکدیگر نداشته‌اند. تا جایی که درگیریهای لفظی متعددی هم بین آنها به دلایل مختلف به وجود آمده بود. همین مسائل باعث به وجود آمدن یک علامت سوال بزرگ برای اهالی فوتبال ایران با در نظر گرفتن تصمیمات اخیر تاج شده است. به هر حال خیلی‌ها دوست دارند بدانند رئیس فدراسیون  فوتبال چطور مدیری را که یک بار در دوره مدیریتی کفاشیان  با حضور در نشست دانش‌افزایی داوران به خاطر اختلافات موجود تاکید کرده بود تاج سازمان لیگ را به صورت جزیره‌ای اداره می‌کند،‌ به عنوان دبیرکل پیشنهادی‌اش به هیئت رئیسه معرفی کرد؟ آنهم بعد از آن همه اختلاف‌‌ و حاشیه‌ای که بین آنها در دو سال گذشته وجود داشته است. برای رسیدن به جواب این سوال باید اتفاقات دو ماه گذشته را مرور کنیم. مهدی تاج به شدت از سوی جناح‌های مختلف برای دو پست دبیرکلی و نایب رئیسی دوم مجموعه تحت فشار بود. تا جایی که نام‌های بسیار زیادی را به او برای انتصاب در این پست‌ها معرفی کرده‌ بودند. هیئت رئیسه از طرف دیگر در جلسات خصوصی به این مدیر تاکید کرده بود که مخالف اسدی است. شایعات رسانه‌ای  هم حاکی از آن بود که مسئولان در بالاترین سطوح کشور با روی کار آمدن شهاب عزیزی‌خادم به عنوان دبیرکل جدید به شدت مخالف بودند. از طرفی تاج را تحت فشار گذاشته بودند که منصور قنبرزاده را( در صورتی که گزینه او اسدی نیست) به عنوان دبیرکل انتخاب و معرفی کند. مسئولان وزارت ورزش البته چند بار در مصاحبه های مختلف هرگونه دخالت در امور فدراسیون فوتبال برای انتصاب مدیران جدید را تکذیب کردند. اما باز هم شایعات متنوعی درباره اختلافات پشت پرده بین مدیران فدراسیون وزارت ورزش شنیده می‌شد. به عنوان مثال حتی عنوان شده بود که با انتصاب احمدرضا براتی به عنوان رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون مخالفت‌هایی شده است. اما باز هم در این میان تاج تصمیم خودش را گرفت. فعل و انفعالات در چند هفته بعد از آغاز ریاست او در فدراسیون مقدماتی را فراهم کرد که به تاج این خبر را بدهند که اختلافاتی بین علیرضا اسدی و وزارت ورزش به وجود آمده است.  به همین ترتیب وقتی تاج دید که با مدیران وزارت ورزش برای انتخاب دبیرکل بر سر یک گزینه مشخص به نتیجه نمی‌رسد،‌از آنجای یکه هیچ علاقه‌ای برای انتخاب منصور قنبرزاده نداشت،‌ تصمیم گرفت علیرضا اسدی را به عنوان دبیرکل به هیئت رئیسه معرفی کند.  به نظر می‌رسد که رئیس کنونی فوتبال ایران هیچ علاقه‌ای به وارد شدن به حاشیه و درگیری‌‌ها و چالش های مدیریتی با وزارت ورزش ندارد. اما بیشتر از آن او اصلا دوست ندارد که استقلال خود را در تصمیم‌‌گیری از همین حالا از دست بدهد. به هر حال تئوری تاج این بود که فعلا گزینه‌ای را انتخاب نکند که ممکن باشد در آینده برای او دردسر ایجاد کند. به همین ترتیب خودش تصمیم گرفت که اسدی را در سمت خود نگه دارد. اما به یک برنامه‌ریزی کاملا هدفمند اختیارات اجرایی او را کاهش داد.

تغییرات هدفمند تاج؛ ساکت همه کاره فدراسیون

توجه کردن به انتخاب و انتصاب‌های مهدی تاج در فدراسیون فوتبال به خوبی نشان می‌دهد که این مدیر بیش از هر چیری به تثبیت قدرت و جایگاه خودش در مجموعه  اهمیت می‌دهد. در واقع او کار را به شکلی پیش می‌برد که با مرور زمان با تغییراتی که انجام می‌شود،‌ فدراسیون  از حالت مجمع‌الجزایری که سال‌های سال مثل آن اداره می‌شد خارج شود. او با استفاده از اختیارات قانونی‌اش پروژه ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار اجرایی فدراسیون را با همفکری مشاوران خود کلید زده است. او در نخستین قدم محمدرضا ساکت را به عنوان مشاور عالی و نظارتی و رییس سازمان تیم های ملی انتخاب و معرفی کرد. سپس امیررضا آصفی، دیپلمات مشهور عرصه سیاست خارجی کشور را  بدون کوچک‌ترین توجهی به مخالفت‌های کفاشیان به عنوان مشاور بین الملل  با اختیارات تام به اهالی فوتبال معرفی کرد. یکی از مهم‌ترین تصمیمات رئیس فدراسیون انتخاب احمدرضا براتی به جای هوشنگ نصرزاده بود. تصمیمی استراتژیک از سوی تاج که شاید فقط علی کفاشیان و آنهایی که روی مسائل و اتفاقات مدیریتی فدراسیون تسلط کامل دارند، از پشت پرده  و اهمیت آن با خبر شوند. براتی از سوی تاج به عنوان رییس جدید کمیته حقوقی و تدوین مقررات انتخاب و در این مجموعه جایگزین هوشنگ نصیرزاده دوست نزدیک کفاشیان شده است. در شرایطی که نصیرزاده با هماهنگی کفاشیان از مدت ها قبل وظیفه تغییر اساسنامه فدراسیون و آیین نامه هیات های فوتبال را کلید زده بود، به نظر می رسد که این مساله تا حدود بسیار زیادی برای تاج قابل هضم نبود. به همین دلیل با انتخاب براتی مقدماتی را فراهم کرد تا تدوینگر جدید قوانین مهم فوتبال کشور فردی نزدیک به خودش باشد. تصمیمی زیرکانه که به خوبی نشان می دهد تاج اصلا دوست ندارد جوری مدیریت کند که همه فکر کنند هنوز زیر سایه کفاشیان قرار دارد. حتی اگر رییس قبلی در جلسات هیات رییسه درست در کنار رییس فعلی بنشیند. واقعیت این است که تاثیری در تصمیم گیری های اصلی تاج ندارد. تاج به هیچ عنوان دوست ندارد که فضایی را فراهم کند که کفاشیان بتواند دوباره با استفاده از آن قدرت از دست‌رفته‌اش را با سازماندهی‌هایی که می‌‌کند پس بگیرد. شاید به همین دلیل است که با پیشنهاد کفاشیان در آخرین جلسه هیئت رئیسه برای ریاست بر کمیته استان‌‌های هیئت رئیسه مخالفت کرد. چون به خوبی می‌دانست که اگر این ماموریت را به کفاشیان بدهد،‌این مدیر با ارتباط گرفتن با روسای هیئت فوتبال،‌ در آینده می‌تواند برای خود تاج دردسر مدیریتی ایجاد کند.

۱۷۴۸۹۵_۹۳۲

محمدرضا ساکت

البته تصمیم‌های تاج به همین‌جا ختم نشد. او علی کاظمی را سرپرست سازمان لیگ کرد تا این مجموعه طبق روال گذشته فعلا زیر نظر خودش مدیریت شود. امیر عابدینی به عنوان رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون انتخاب و معرفی شد. این در حالی است که خود عابدینی انتظار داشت تاج به او پست مهم‌تری بدهد. اما رئیس فدراسیون با مشاورانش به این نتیجه رسید که از عابدینی در این سمت استفاده کنند. رئیس حتی تورک معاون دادستان تهران را هم به عنوان رئیس کمیته اخلاق انتخاب کرد. در این بین شخصا به درگیری به وجود آمده بین کی‌روش و ایفارک هم ورود کرد و به این قائله پایان داد. منتهی در تمام این مدت محمدرضا ساکت به دلیل ارتباط بسیار نزدیکی که با تاج دارد، اختیاراتی در حد ریاست فدراسیون را با خواست او داشته است. برنامه‌ریزی برای اعمال تغییرات در تمام کمیته‌ها و انتخاب افراد جدید و سیاست‌گذاری‌ها در سیستم اجرایی فدراسیون از زمان حضور تاج در راس قدرت با نظر مستقیم محمدرضا ساکت  و نظارت تاج انجام می‌شود. فقط  تمام ارکان فدراسیون زیرنظر رئیس آن طور که تاج می‌خواهد فعالیت کنند.

تضعیف جایگاه دبیرکل؛ درگیری‌های اسدی و ساکت

اتفاق جالبی در فدراسیون در حال رخ دادن است. مهدی تاج در آرامش کامل و بدون توجه به فشارهای مختلف، افراد منتخب خود را در راس کارهای مختلف می گذارد. به این ترتیب نقش دبیرکل در فدراسیون فوتبال به شدت کمرنگ تر از سابق خواهد شد. دلیلش‌هم کاملا مشخص است. پست های کلیدی در اختیار افراد منتخب تاج قرار دارد و آنها زیرنظر مستقیم رییس کار خود را انجام می دهند. به طور مثال همه از درگیری های به وجود آمده بین علیرضا اسدی و کارلوس کی روش با خبر هستند. انتخاب محمدرضا ساکت به عنوان رییس سازمان تیم های ملی در واقع نقش دبیرکل را در امور مربوط به تیم ملی به کمترین حد خود می رساند. اما تاج رسما این تصمیم را گرفته که اسدی کوچک‌ترین دخالتی در امور تیم‌های ملی نداشته باشد و ساکت مرد تصمیم گیرنده پیرامون تیم‌های ملی باشد. تا قبل از اینکه اسدی رسما به عنوان دبیرکل انتخاب شود،‌ این مدیر رسما مخالف تئوری پایین آمدن سطح اختیارات دبیرکل در فدراسیون فوتبال بود. اسدی فکر می‌کرد که این حرف وحدیث‌ها را برخی جریان‌ها برای تخریب او و روی کار آمدن یک گزینه جدید برای صندلی دبیرکلی مطرح می‌کنند. اما حالا که او در سمتش ابقا شده،‌ می‌بیند که اختیاراتش محدود شده است. به همین ترتیب از چند روز قبل شایعاتی درباره اختلافات شدید او و محمدرضا ساکت به گوش می‌رسد. تا جایی که شنیده می‌شود اسدی برخی از مسئولان فدراسیون را از برگزاری جلسات با ساکت منع کرده است. بعد از بروز این اختلافات و بعضا مشاجره‌های لفظی بین دبیرکل و رئیس سازمان تیم‌های ملی بود که علیرضا اسدی تصمیم گرفت با روسای دپارتمان‌‌های فدراسیون جلسه ای برگزار کند تا با برنامه‌ریزی خاص خودش و با استناد به قوانین اساسنامه اجازه ندهد که بیش از این دایره اختیاراتش محدود شود. شواهد در حال حاضر به خوبی نشان می‌دهد که دبیرکل این‌روزها فقط نقش امضا کننده نامه‌های فدراسیون و امور سازمانی این مجموعه را بر عهده دارد. هرچند که اسدی هنوز به صورت رسمی به اتفاقات پشت پرده در فدراسیون واکنشی نشان نداده و بنا به برخی مصلحت‌ها باز هم با رد این اتفاقات نسبت به اختلافاتش با ساکت سکوت اختیار کند،‌اما همه می‌دانند که در حال حاضر پست مدیریتی او به یک پست فرمالیته و ظاهری در فدراسیون در حال تبدیل شدن است. داستانی که ممکن است باعث شود در ماه های آینده شاهد تغییرات دوباره در صندلی دبیرکلی فدراسیون فوتبال باشیم. در واق در شرایط کنونی همه چیز به صبر اسدی نسبت به حوادث بستکی دارد.

دبیرکل بی اختیار

اسدی به خوبی می‌داند که با وجود انتخاب به عنوان دبیرکل،‌ جای پای محکمی در فدراسیون فوتبال ندارد. وزارت ورزش و جوانان هم در تمام مدت حضورش در فدراسیون نتوانسته در مقابل مشکلات از او حمایت کافی را داشته باشد. فعلا همه آنهایی که به نوعی تفکرات او را قبول دارند و حامی‌اش به حساب می‌آیند از ابقایش در صندلی دبیرکلی خوشحال هستند. اما خود این مدیر به واقع امروز اصلا خوشحال نیست. چون به خوبی می‌داند که چگونه به یک دبیرکل بی اختیار تبدیل شده است.

پارسینه


جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...