قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: ژوئن 6th, 2016 | 17:38 ب.ظ| كد خبر: 3353
بررسی هزینه خوراک ماه رمضان یک خانوار ۴ نفره؛
۵۰۰ هزار تومان هزینه افطار یک خانواده
۵۰۰ هزار تومان هزینه افطار یک خانواده در خوشبینانه ترین حالت هزینه افطار یک خانوار ۴ نفره حدود پانصد هزار تومان خواهد بود! این در حالی است که حقوق یک کارگر در کشور ۸۵۰ هزار تومان است.

به گزارش مغان رسا ، افطار یک خانواده ایرانی در ماه رمضان چقدر هزینه می برد؟ آیا درآمد یک کارمند یا یک کارگر کفاف داشتن یک افطاری معمولی و سالم را می‌دهد؟ برای رسیدن به این سوال به مغازه ها سر زدیم و نرخ ها را از تک تک فروشندگان جویا شدیم.در خوشبینانه ترین حالت هزینه افطار یک خانوار ۴ نفره حدود پانصد هزار تومان خواهد بود! این در حالی است که حقوق یک کارگر در کشور ۸۵۰ هزار تومان است. در این گزارش اقلامی چون نان سنگک، گوشت قرمز ، گوشت مرغ ، برنج ، سبزی خوردن ، تخم مرغ ، خرما، پنیر، شیر، ماست، روغن و زولبیا و بامیه در نظر گرفته شده است. قیمت هایی که در این گزارش اعلام شده به صورت متوسط قیمت بازار محاسبه شده است.

نان سنگک ۱۳ هزار تومان
هر خانوار به طور میانگین ۳ عدد نان سنگک در ماه مصرف می کند. این عدد در ماه به ۹۰ عدد می رسد. بنابراین هزینه خرید نان در یک خانواده ۴ نفره در ماه مبارک رمضان برابر با ۱۳۵ هزار تومان خواهد بود.
۶۰ هزار تومان برای خوردن گوشت
هم اکنون هر کیلو گوشت گوساله در بازار برابر با ۳۲ هزار تومان و گوشت گوسفند ۲۸ هزار و پانصد تومان است. ما با در نظر گرفتن میانگین این قیمت و با محاسبه ۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت؛ با این تفاسیر هر خانوار ایرانی در ماه مبارک رمضان اگر به طور میانگین ۲ کیلوگرم گوشت قرمز مصرف کند؛ یک خانواده ۴ نفره باید مبلغی بالغ بر ۶۰ هزار باید برای آن بپردازد.
برنج
اگر برنج معلومی به قیمت ۷ هزار تومان را در نظر بگیریم اگر یک خانوار در طول ماه رمضان ۱۰ کیلو برنج مصرف کنند هزینه مصرف برنج در ماه به ۷۰ هزار تومان می رسد.
ماست ، پنیر و شیر
آمارها می گویند که سرانه مصرف شیر در ایران ۷۰ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۵۰۰ کیلوگرم است. هر فرد اگر یک لیوان شیر مصرف کند این میزان در ماه مبارک رمضان برای یک خانوار ۴ نفره به ۱۰ بطری شیر می رسد.
هر بطری شیر در بازار ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین این میزان در ماه برای یک خانواده ۴ نفری ۲۵ هزار تومان تخمین زده می شود.
یک دبه ماست دو کیلویی ۶ هزار تومان است که اگر ۳ دبه در ماه مبارک رمضان مصرف یک خانواده ۴ نفری باشد. هر خانوار باید ۱۸ هزار تومان برای مصرف ماهانه خود بپردازند. یک بسته ۴۰۰ گرمی پنیر ۳ هزارو چهارصد تومان است. به طور متوسط اگر یک خانواده در طول ماه رمضان ۵ بسته پنیر مصرف کند باید ۱۷ هزار تومان بپردازد.
۱۶۳۰۳۷_۶۳۹
روغن
روغن یکی از مواد مورد نیاز هر غذایی است. حالا برای داشتن تغذیه سالم باید چه روغنی را جایگزین روغن های جامد پالمدار کنیم؟ روغن ۵۰ هزار تومانی زیتون یا روغن ۳۰ هزار تومانی هسته انگور؟ اگر یک خانوار در ماه رمضان مصرف ۵ کیلویی روغن داشته باشند هزینه تمام شده برای آنها ۲۰ هزار تومان است.
سبزی خوردن ۲۲ هزار و پانصد تومان در ماه
یک خانواده ۴ نفره اگر در طول ماه مبارک رمضان ۱۵ کیلوگرم سبزی مصرف کنند. با یک ضرب ساده می توانید به جواب برسید. یک خانواده ۴ نفره در کمترین حالت باید ۲۲ هزارو پانصد تومان برای سبزی خوردن هزینه کند بابت تناول سبزی در ماه مبارک رمضان بپردازد.
خرما ، زولبیا و بامیه
هر بسته خرما ۶ هزار تومان است. یک خانوار اگر در ماه رمضان ۵ بسته خرما مصرف کند ۳۰ هزار تومان باید بپردازند. هر کیلو زولبیا و بامیه به قیمت ۱۱ هزار تومان است که به طور متوسط ۵ کیلو آن ۵۵ هزار تومان برآورد می شود.
تخم مرغ
یک خانوار اگر در طول ماه مبارک رمضان یک شانه تخم مرغ مصرف کند، باید ۸ هزارو پانصد تومان هزینه کند.
در مجموع هزینه افطار هر خانوار ایرانی بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد. این در حالی است که براساس آمارهای وزارت کار حداقل دستمزد ماهیانه در ایران ۸۵۰ هزار تومان است! با توجه به اینکه وزارت کار برای حقوق سال ۹۵ کارگران را یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان مصوب کرد اما هنوز دریافتی تمامی کارگران به این میزان نرسیده است. شاید برای آنها که با سفره های رنگارنگ خو گرفته اند، هزینه های سرسام آور بازار اهمیت چندانی نداشته باشد اما مهیا کردن حتی چند قلم کوچک از این سفره رنج روز افزونی را بر شانه های خسته کارگران می‌نشاند.
منبع: پارسینه
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...