کاهش وزن با کدام ورزش میسر می شود؟

چاپ

به گزارش مغان رسا ،وقتی برای کاهش وزن از طریق تغییر برنامه غذایی یا به قولی رژیم گرفتن اقدام می کنید، پس از گذشت چند هفته متوجه می شوید که روند کاهش وزن تان متوقف شده و وزن شما ثابت  مانده و تغییری نمی کند. این اتفاق به این دلیل است که بدن شما  به مصرف کم کالری ها عادت کرده. راه حل این مشکل و کسب موفقیت در ادامه راه کاهش وزن فقط  ورزش کردن است.زیرا ورزش کردن نه تنها باعث کاهش وزن در افراد چاق می شود بلکه برای کاهش تاثیرات یائسگی و پوکی استخوان، و چاقی دوران میانسالی ضروری و بسیاری از مشکلات دیگر جسمی مفید است.
حال که تصمیم گرفتید برای موفقیت در لاغری، ورزش را شروع کنید، اما نمی دانید که از کجا و چگونه شروع کنید.در اینجا راهکارهای اساسی که شما را در رسیدن به هدفتان یاری می کند را مورد بررسی قرار دادیم.
-سطح ورزش خود را تعیین کنید:
بهره گیری از توصیه های پزشک قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی کاری بسیار عاقلانه است. حداقل ضربان قلب و فشارخونتان را اندازه گیری کنید و موافقت پزشک را برای نوع تمرینی که انتخاب کرده اید جویا شوید.
-یک برنامه تمرینی تهیه کنید:
با مشورت گرفتن از یک مربی ورزشی که بر علم تمرین مسلط است، حتی اگر تصمیم گرفته اید برای تمرین کردن به باشگاه نروید ،شما را در مهم یاری می کند. زیرا یک برنامه تمرینی براساس تیپ بدنی ، هدف ، توان و تغذیه شخص شما هست و به شما کمک بسیاری می کند تا سریع تر به نتیجه برسید.
-یک همراه تمرینی پیدا کنید:
به تنهایی تمرین کردن نیاز به خویشتنداری زیادی دارد. با پیدا کردن یک همراه برای ورزشتان اینکار را ساده تر کنید. بعلاوه، در کلاس های ورزشی شرکت کنید که مناسب شما باشد. اما خودتان را مجبور به انجام فعالیت های خیلی شدید نکنید.
-انواع ورزش هایی که می توانید انتخاب کنید:
با توجه به شرایط بدنی و اوقات فراغت ورزش های مورد نظر را در قدم اول انتخاب و سپس انجام دهید.با این روش در صورتیکه از انجام دادن ورزش خاصی خسته شدید ،انتخاب دیگرتان را امتحان می کنید.

ورزش های مفید برای کاهش وزن
-راه رفتن ( پیاده روی)
پیاده روی یکی از ساده ترین برنامه های ورزشی برای کاهش وزن است، شما برای انجام این کار به وسیله خاصی نیاز ندارید فقط یک جفت کفش راحت (چگونه بهترین کفش پیاده روی را انتخاب کنید؟) و زمان مشخصی از زندگی پر مشغله خود تان را نیاز دارید. اما پیاده روی تأثیر کمی بر کاهش وزن خواهد داشت، هر چند که فواید زیادی دارد و ریسک آسیب خیلی کمی دارد، به عنوان مثال یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت قلب شماست. پیاده روی با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت برای سوزاندن کالری بین ۵ تا ۸  کالری در هردقیقه کافیست.
-شناکردن
شنا کردن یکی دیگر از بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن است. این ورزش می تواند ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری را در ساعت بسوزاند و  می توان گفت یکی از راه های کامل برای کاهش سریع وزن است.  شنا توسط کارشناسان  نیز برای کاهش وزن توصیه شده است زیرا تمامی عضلات بزرگ مانند شکم، کمر، بازوها و پاها را درگیر می کند.
-دوچرخه سواری
دوچرخه سواری یکی از فعالیت های است که محبوبیت زیای دارد، گذشته از متنوع بودن این فعالیت، دوچرخه سواری یکی از گزینه های کاهش وزن است و در سرعت کاهش وزن نیز در زمره ورزش های است که باعث کاهش سریع وزن می شود. دوچرخه سواری در خارج از منزل  بهتر از منزل یا باشگاه ورزشی است، اما این بدان معنی نیست که نمی توانید از دوچرخه ثابت استفاده نکنید، دوچرخه ثابت نیز می تواند همان تأثیر را داشته باشد. اگر مسیر محل کارتان را می توانید با دوچرخه طی کنید از این تمرین بطور روزانه تا محل کارتان استفاده کنید با این روش می توانید بدون صرف زمان اضافه کالری بسوزانید. ۳۰ دقیقه ورزش با دوچرخه ثابت  برای کاهش وزن را مطالعه کنید.
-دویدن
دویدن نیز یکی از بهترین راه های کاهش وزن، افزایش سلامت عمومی بدن، لاغر شدن پاها و خوش فرم شدن پا و عضلات باسن است. دویدن می تواند در مدت کوناهی به کاهش وزن شما کمک شایانی کند. یک جفت کفش ورزشی و لباس ورزشی مناسب، حالا می توانید دویدن را شروع کنید، تا هم از مزایای آن لذت ببرید و هم از شر وزن اضافه راحت شوید!
-طناب زدن
بپرید و انرژی مصرف کنید. طناب زنی  یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن و لاغر شدن است. طبق برآورد مؤسسات ملی سلامت آمریکا، هر ساعت طناب زدن با شدت متوسط، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند، همچنین تمام عضلات بدن را درگیر تمرین کرده و بهترین راه برای سوزاندن کالری و چربی به روش ساده است. ۱۳ دقیقه طناب زدن و یک دقیقه استراحت، شاید سخت به نظر برسد، اما باید تلاش کنید تا به وزن ایده آل تان برسید. برنامه طناب زدن برای کاهش وزن را پیشنهاد می کنیم

-ورزش در خانه:
اگر نمی توانید از خانه خارج شوید، یا هوا خوب نیست، یک برنامه ورزشی مخصوص داخل خانه برای خود تنظیم کنید.چند نمونه از تمرینات مفید برای لاغری و تناسب اندام در منزل را مورد بررسی قرار داده ایم.
یک برنامه ساده کششی
– گردش سر و گردن: صاف بایستید. بدون تکان دادن شانه ها به نرمی سر و گردنتان را در یک دایره بزرگ بچرخانید. اینکار را ۶ مرتبه تکرار کنید.
– گردش دست ها: صاف بایستید، پاها را از هم باز کنید و هر دو دست را کشیده و در مقابلتان تا سطح سینه بالا بیاورید. بدون تکان دادن ران ها دست ها را به موازات زمین بچرخانید. ابتدا به سمت چپ و بعد به سمت راست. این حرکت را ۲۰ مرتبه تکرار کنید.
– گردش شانه ها: صاف بایستید، پاها را از هم باز کنید و دست ها را در اطراف بدن نگه دارید. بدون تکان دادن سایر نقاط بدن، دست چپتان را به سمت عقب بچرخانید. اینکار را با دست راست نیز تکرار کنید. حرکت را برای هر دو دست ۶ مرتبه تکرار کنید.
– حرکت کششی رو به جلو: صاف بایستید. کف دست ها را در مقابل رانها قرار دهید. پاها را صاف نگه دارید کمی به جلو خم شوید و به آرامی دست ها را به پایین پاها هدایت کنید و بدون اعمال زور و فشار آن را به قوزک پا نزدیک کنید. بعد دست ها را بالا برگردانده و با بردن دست ها مستقیماً به بالای سر حرمت را تمام کنید. این حرکت را نیز در ۶ تکرار انجام دهید.
ـ حرکت کششی پهلو: صاف بایستید، پاها را از هم باز کنید و دست ها را در اطراف بدن قرار دهید. بدون تکان دادن پاها، به آرامی از پهلو به سمت چپ خم شوید به صورتیکه دستتان که آنرا صاف نگه داشته اید به پایین پایتان برسد. به نرمی به حالت شروع برگردید. حرکت را برای پهلوی راست تکرار کنید. این حرکت را برای هر دو طرف ۶ مرتبه تکرار کنید.
– تاب دادن پا: صاف بایستید و وزنتان را روی پای راستتان بیندازید. دست راستتان را روی یک صندلی را میز قراردهید و از آن بعنوان تکیه گاه استفاده کنید. پای چپ را به سمت جلو و عقب مثل پاندول ساعت تاب بدهید. این حرکت را ۲۰ مرتبه تکرار کنیدو بعد به سراغ پای دیگر بروید.
– کشش ران ها: روی زمین بنشینید و پاها را صاف به سمت جلو باز کنید. دست ها را روی سر رانها قرار دهید . بدون اعمال فشار و به آرامی آنها را به پایین پایتان بکشانید. به نقطه شروع برگردید و حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
ـ بالا بردن پاها: روی شکمتان بخوابید، پاها را صاف باز کنید و دست ها را در اطراف بدن قرار دهید. به آرامی پای چپتان را از روی زمین تا جاییکه توان دارید بلند کرده و بالا ببرید. اینکار را تا حد ممکن به نرمی و آهستگی انجام دهید. بعد به آرامی پایتان را پایین بیاورید. حرکت را با پای راستتان تکرار کنید. این حرکت را ۶ مرتبه برای هر پا تکرار کنید.
– دو درجا: بادست های شل صاف بایستید. درجا به مدت ۲ دقیقه بدوید. تاحدممکن بالاتنه را شل و راحت نگه دارید. دست ها را آرادانه در اطراف تکان دهید.
طناب زدن: این ورزش که به جز کفش ورزشی و یک طناب نیاز به وسیله خاصی ندارد و در منزل نیز به راحتی می توان انجامش داد، یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن در منزل محسوب می شود.البته به شرطی که پزشک به هر دلیلی طناب زدن را برای شما منع نکرده باشد.
تمرین کردن با حلقه  یا هولاهوپ
هولاهوپ یک تمرین کامل برای کل بدن و قاتل چربی های شکم است که باعث تراشیده شدن کمر و تقویت عضلات شکم می شود. این تمرین نیز به راحتی در منزل قابل اجرا است .تحقیقات نشان می دهند که تمرین با حلقه لاغری باعث از بین رفتن چربی های احشایی بدن می شود، چربی های که بسیار سخت از بین می روند و برای سلامت قلب و عروق ضرر دارند.
بر اساس تحقیقات انجام شده تمرین با این حلقه لاغری حدود ۳۰ عضله از بدن را به کار می گیرد. عضلات نواحی شکم، مایل شکمی، کمر، باسن، ران ها، اندام های فوقانی و تحتانی را بکار می گیرد. بر اساس گزارش انجمن ورزش آمریکا یک ساعت ورزش با حلقه لاغری حدود ۴۰۰ کیلوکالری انرژی مصرف می کند. این مقدار مصرف انرژی اگر در حین تمرین با حلقه هولاهوپ، اندام های فوقانی و تحتانی هم مشغول انجام تمرین باشند، می تواند به بالای ۶۰۰ کیلوکالری برسد.

روش های ساده جهت جلوگیری از اضافه وزن برای پشت میز نشین ها
ممکن است شما بیشتر اوقات خود را در محل کار مشغول  باشید و تمام وقت خود را در حالت نشسته پشت میز بگذرانید، اما به هر شکل، بد نیست کمی هم برخیزید، پیاده روی کنید و به خود حرکت دهید تا کالری های اضافه را بسوزانید و از افزایش وزن خود پیشگیری کنید. به طور حتم  به جز مشکل اضافه وزن و چاقی از عوارض دراز مدت پشت میز نشینی هم آگاهی دارید.
راه های ساده و موثری که  برای پیشگیری از اضافه وزن و سایر مشکلاتی که در اثر پشت میز نشستن در ساعات طولانی رخ می دهد را مورد بررسی قرار داده ایم.
– رفت و آمدها را تغییر دهید.
اگر می توانید به صورت پیاده و یا با دوچرخه به محل کار روید.  در صورتی که با اتوبوس یا مترو به سر کار می روید، طوری برنامه بریزید که حداقل یکی دو کوچه یا خیابان را به صورت پیاده تا محل کار طی کنید. حتی اگر با اتومبیل شخصی تان خود را به محل کار می رسانید، ماشین را در نقطه ای دور از ساختمان و یا بخش های انتهایی پارکینگ پارک کنید. در ساختمان نیز از پله به جای آسانسور استفاده کنید.
– به دنبال فرصت هایی برای ایستادن باشید.
کالری ای که بدن شما در حالت ایستاده مصرف می کند، به مراتب از وضعیت نشسته بیشتر است. می توانید به هنگام صحبت با تلفن و یا نهار، بایستید. همچنین، ایده آل است که در صورت امکان میز خود را به حالت ایستاده در آورید.
– حرکات کششی انجام دهید.
قدم زدن و انجام برخی حرکات ملایم کششی در زمان های استراحت، علاوه بر شادابی، کالری بیشتری نسبت به نوشیدن یک قهوه پشت میزتان می سوزاند.
-از یک توپ ورزشی به جای صندلی استفاده کنید.
شاید خنده دار به نظر برسد، اما استفاده از یک توپ ورزشی بزرگ به جای صندلی اداری، برای سوزاندن کالری های اضافه و پیشگیری از اضافه وزن در دراز مدت، بسیار موثر است. در چنین وضعی، ماهیچه های شما برای حفظ تعادل بدن، مدام در حال فعالیت هستند.
– در صورت امکان برخی ابزارها و تجهیزات ورزشی را در محیط کارتان قرار دهید.
در صورت امکان، برخی تجهیزات مانند وزنه ها کوچک، فنرهای کششی و سایر ابزارهای کوچک و قابل حمل را در محل کار خود داشته باشید تا چنانچه فرصتی به دست آوردید بتوانید از آنها استفاده کنید.
– با همکاران خود تعامل داشته باشید.
سعی کنید با همکاران تان در محل کار، تعامل برقرار کرده و آنها را به پیاده روی جمعی و فعالیت های بدنی ترغیب کنید.

با انجام روش ها و تمرینات ذکر شده در کنار یک برنامه غذایی صحیح نه تنها موفق به کاهش وزن و تناسب اندام می شوید بلکه به سلامت جسم و روان خود کمک کرده اید.

منبع : باشگاه خبر نگاران جوان