پزشکان ایرانی چقدر درآمد دارند؟

چاپ

به گزارش مغان رسا ، دکتر صدف علی پور با اشاره به میزان کارانه پزشکان عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: یک هزار و ۱۰۰ نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص این دانشگاه، مشمول طرح کارانه هستند که حدود ۵۰۰ نفر آنان، عضو هیات‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی هستند و بر اساس دستورالعمل مربوطه، فقط مجاز به فعالیت در مراکز دانشگاهی هستند و هیچگونه فعالیت پزشکی در حوزه خصوصی ندارند اما سایر پزشکان غیرتمام وقت جغرافیایی می‌توانند هم در بیمارستان‌های دانشگاهی و هم در مراکز خصوصی فعالیت حرفه‌ای پزشکی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: متوسط کارانه کل پزشکان در نیمه اول سال ۹۴، پیش از کسر مالیات حدود ۱۵ و متوسط دریافتی حدود ۱۲ میلیون تومان بوده است؛ طبعا مقادیر دریافتی در دو گروه تمام‌وقت جغرافیایی و غیرتمام وقت متفاوت و در گروه اول که فعالیت خصوصی ندارند بالاتر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای ارائه اعداد دقیق‌تر، میزان دریافتی پزشکان را بر اساس محدوده‌های پنج و ۱۰ میلیون تومانی طبقه‌بندی کردیم. ارقام نشان می‌دهد ۴۱ درصد از کل پزشکان این دانشگاه، کارانه کمتر از پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد کارانه پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد کارانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۹ درصد کارانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و چهار درصد کارانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند و کارانه بیش از ۴۰ میلیون تومان در ماه به کمتر از ۶ درصد از اعضای هیات‌علمی دانشگاه تعلق می‌گیرد.
علی پور افزود: از نیمه دوم سال ۹۴ سقف کارانه تعریف شد و ازآن ‌پس حداکثر کارانه پرداختی ۷۰ میلیون است. بر این اساس حدود ۳۰ عضو هیات‌علمی دانشگاه، بر اساس کارکرد باید کارانه‌ای بالای ۷۰ میلیون تومان دریافت کنند که در حال حاضر به آنان پرداخت نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه باید موردتوجه قرار گیرد این است که این پرداخت‌ها به‌هیچ‌عنوان به‌صورت حقوق یا مزایای مستمر نیست و تنها ما به ازای کارکرد متخصصان برجسته کشور بر اساس تعرفه‌های مصوب بخش دولتی است بنابراین دریافتی هریک از پزشکانی که در یک ماه فعالیت کمتری داشته باشند یا مرخصی بگیرند به‌طور طبیعی متناسب با کاهش میزان فعالیت، کاهش می‌یابد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علاوه براین بر اساس ضوابط پرداخت کارانه به‌طور متوسط تنها حدود ۴۲ درصد از درآمد سهم پزشکان (جزء حرفه‌ای تعرفه) را به آنان پرداخت می‌کنیم یعنی ۵۸ درصد بقیه درآمد پزشک صرف پرداخت کارانه پرسنل بهداشتی درمانی و پشتیبانی و سایر هزینه‌های بیمارستان و البته در همه موارد هم ۲۰ درصد آن به‌عنوان مالیات کسر می‌شود.
علی پور افزود: بدیهی است که پزشکان شاغل در بخش دولتی یکی از بهترین گروه‌های هدف برای سیستم مالیاتی کشور هستند، حتی اگر درآمد بالایی نداشته باشند.
دکتر علی پور به سایر درآمدهای پزشکان اشاره کرد و گفت: پزشکان مانند سایر اعضای هیئت‌علمی حقوق دریافت می‌کنند که بر اساس سنوات خدمت و پارامترهای مختلف طبق ضوابط کشوری پرداخت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی که مجاز به فعالیت در بخش غیردانشگاهی نیستند، حق محرومیت از مطب دریافت می‌کنند که به‌طور متوسط کمتر از دو میلیون تومان است.
وی ادامه داد: اعضای هیات‌علمی که از مدیران دانشگاه هستند، بنا بر مصوبات هیئت‌امنای دانشگاه حق مدیریت دریافت می‌کنند، بطورمثال حق مدیریت من به‌عنوان معاون درمان دانشگاه در سال ۹۴ حدود دو میلیون و سیصد هزار تومان بوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای مدیرانی که مشمول دریافت کارانه هستند اما به دلیل کار اجرایی فعالیت‌های بالینی محدودی دارند، کارانه‌ای متناسب با متوسط کارانه پرداختی به کل پزشکان تمام‌وقت محاسبه و پرداخت می‌شود.
علی پور ، شایعات اخیر مبنی بر درآمدهای بالای ۱۰۰ میلیونی در میان پزشکان دانشگاهی را رد و تاکید کرد: اعداد و ارقام فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که امکان کسب درآمد در این محدوده برای هیچ‌یک از پزشکان این دانشگاه وجود ندارد و همان‌طور که تشریح شد کارانه بیش از ۸۰ درصد از اساتید بالینی دانشگاه کمتر از ۲۰ میلیون تومان در ماه است.
وی ادامه داد: میزان مسئولیت پزشکان در قبال بیماران و سلامتی آنان بر کسی پوشیده نیست و نباید فراموش کرد که تعرفه بخش دولتی یک‌چهارم بخش خصوصی است و اگر همکاران ما در بخش خصوصی کار کنند با فعالیت بسیار کمتری همین درآمد را کسب را می‌کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بنابراین ما از همه پزشکان دانشگاهی که با تلاش خستگی‌ناپذیر خود و تحمل استرس‌های فراوان و پذیرش مسئولیت‌های قانونی، سعی می‌کنند پاسخگوی تعداد بیشتری از بیماران باشند و زمان انتظار آنان برای درمان را کاهش دهند، سپاسگزاریم.
علی پور افزود: بدون شک کاهش فعالیت این پزشکان به ضرر بیماران مراجعه‌کننده به مراکز دولتی خواهد بود و باعث خواهد شد بسیاری از آنان با هزینه‌های بسیار بالاتر به بخش خصوصی مراجعه کنند.
وی با تقدیر از خدمات پزشکان دانشگاه ، این اطمینان را داد که بی‌مهری‌ها و حواشی ایجادشده توسط برخی افراد تأثیری در ادامه خدمت آنان نخواهد داشت.

منبع: ساعت ۲۴