جعفرآباد بیله سوار مغان میزبان جشنواره ملی کوچ عشایر

چاپ

به گزارش مغان رسا،  کریم حاجی زاده روز چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی ششمین جشنواره ملی کوچ عشایر با بیان اینکه تاریخ ایران زمین آکنده از روحیه غیرت و سلحشوری جامعه عشایری است افزود: عشایر نقش ارتباطی مناسبی بین محیط و انسان برقرار کرده اند.
او برگزاری جشنواره های ملی کوچ عشایر را عامل موثری در افزایش ظرفیت های گردشگری روستایی استان دانست و گفت: برگزاری این جشنواره ملی به تقویت صنایع دستی روستایی و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان منجر خواهد شد.
وی خواستار توسعه فرهنگ عشایر ایرانی در سطح ملی و بین المللی شد و بر لزوم استفاده از مشاوران حرفه ای و متخصص و کمک گرفتن از مدل های موفق جهانی برای فعال سازی اکو کمپ های عشایری تاکید کرد.
فرماندار بیله سوار مغان نیز در این جلسه گفت: دبیری جشنواره ملی کوچ عشایر بر عهده میراث فرهنگی و اجرای جشنواره نیز بر عهده امور عشایر خواهد بود.
آرام حلیم برگزاری ششمین جشنواره کوچ عشایر در این شهرستان را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان دانست و خواستار همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی استان در این جشنواره ملی شد.
او اظهار کرد: زندگی عشایری نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه است و در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت های قومی و قبیله ای بوده و به عنوان قشر تولیدکننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته اند.
وی با اشاره به اینکه عشایر به عنوان تولیدکنندگان محصولات دامی و صنایع دستی همواره نقش بسزایی در جوامع محلی و منطقه ‌ای داشته‌اند افزود: این جشنواره و گردهمایی‌ ها فرصتی را برای آنها فراهم خواهد کرد تا بازارهای عرضه محصولات خود را گسترش دهند.
حلیم با بیان اینکه ششمین جشنواره کوچ عشایر امسال متفاوت تر و مطلوب تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد گفت: در کنار معرفی آداب ، رسوم و فرهنگ های عشایری مختلف توانمندی ها و جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز جشنواره کوچ عشایر را فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌ ها و ظرفیت‌ های دشت مغان و عشایر استان اردبیل دانست و گفت: با برنامه ‌ریزی و هماهنگی ‌های لازم عملکردی مناسب و شایسته در این حوزه داشته و قابلیت‌ های این قشر عظیم برای شرکت‌ کنندگان در جشنواره معرفی و شناسانده می شود.
قادر هنرمند از دعوت ۲۰ استان عشایرخیز کشور برای کیفی سازی برگزاری این جشنواره خبر داد تا با حضور در این جشنواره ملی آداب و رسوم و توانمندی های عشایر ایل های مختلف را به نمایش بگذارند.
حدود ۵٫۶ درصد جمعیت کل عشایر کشور را عشایر استان اردبیل تشکیل می‌دهند ، عشایر این استان شامل ۴۵ طایفه و ۲۴۳ تیره هستند که با ۱٫۵ میلیون دام در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند.

منبع: مغانه