قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: دسامبر 16th, 2015 | 16:20 ب.ظ| كد خبر: 755
روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی:
تحریم‌ها علیه ایران دیماه برداشته می‌شود/ دوران نقد برجام تمام شده است
تحریم‌ها علیه ایران دیماه برداشته می‌شود/ دوران نقد برجام تمام شده است رئیس جمهور گفت: تحریم‌ها علیه ایران دیماه برداشته می‌شود.

به گزارش مغان رسا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه(۲۵ آذرماه) در گفتگوی زنده تلویزیونی به موضوع  بسته شدن پرونده هسته‌ای در شورای حکام و روند اجرای برجام پرداخت.

وی ادامه داد: موفقیت‌های پیاپی این ملت در صحنه‌های مهم داخلی و بین‌المللی را نیز تبریک عرض می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دیروز روزی بود که یکی از مراحل موفقیت ملت ایران در صحنه مسائل سیاسی و بین‌المللی متبلور و ظاهر شد، اظهار داشت: نزدیک به ۱۴ سال از تابستان ۱۳۸۱ تاکنون اتهامات فراوانی از طرف گروهک‌های تروریستی سازمان‌های اطلاعاتی غرب و قدرت‌های بزرگ بر علیه جمهوری اسلامی ایران  مطرح می‌شد مبنی‌بر اینکه ایران در یک نقطه‌ای به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کند.

وی افزود: آنها همچنین ادعا داشتند که ایران به صورت مخفیانه به تولید بمب می‌پردازد و اطلاعات شفاف و لازم را به سازمان بین‌المللی مسئول یعنی آژانس ارائه نمی‌کند و براساس همین ادعاها قطعنامه‌های فراوانی در نشست‌های شورای حکام آژانس و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران اتخاذ شد.

*بعد از ۱۴ سال ثابت شد ایران دروغ نگفته، نمی گوید و به عهد خود وفادار است

روحانی با بیان اینکه موفقیت دیروز تنها یک موفقیت حقوقی یا فنی نبود، گفت: بعد از قریب به ۱۴ سال روشن شد که این نظام، نظامی است که با صداقت هم با مردم خودش و هم با جهانیان حرف می‌زند و دروغ نگفته و نمی‌گوید و به عهد خود وفادار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران عهدنامه‌ای را امضا کرده همیشه بدان پایبند بوده است، خاطرنشان کرد: پیروزی ملت ایران در صحنه دیروز یک موفقیت و پیروزی اخلاقی، سیاسی و حقوقی بود.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: هم آژانس به عنوان مرجع فنی این مسئله و ارزیابی کننده حقوقی مسائل هسته‌ای و هم شورای حکام آژانس به عنوان مرجع نهایی تصمیم‌گیری به این مسئله اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای گذشته هیچ گاه از مسیر صلح‌آمیز انحراف پیدا نکرده و هیچ گاه مشغول ساخت بمب هسته‌ای نبوده است.

روحانی افزود: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم جمهوری اسلامی ایران به تعهد دینی، اخلاقی و مذهبی خود مبنی‌بر اینکه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی نیست همیشه پایبند بوده و مقام معظم رهبری هم به عنوان فتوای رهبری آن را اعلام کردند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در نشست روز گذشته شورای حکام نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به pmd  خاتمه پیدا کرد بلکه ۱۲ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه ایران تصویب شده بود لغو شد.

وی اضافه کرد: البته لغو این قطعنامه‌ها در شورای حکام و همین طور لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت که در جلسه ۲۹ تیرماه به تصویب رسید لغو اینها را مؤثر و عملیاتی شدنش را منوط به تعهداتی می‌داند که ایران باید انجام دهد.

روحانی ادامه داد: من به ملت بزرگ ایران این توفیق را که آغازی برای حرکت‌های بعدی خواهد بود تبریک عرض می‌کنم و به خاطر ایستادگی‌شان، صبرشان، تحمل‌شان، حمایت‌شان قدردانی می‌کنم.

*حل و فصل مسئله PMD در سایه فضای تعامل با دنیا بوجود آمده است

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه هدایت‌های مقام معظم رهبری همیشه رهگشای مسیر بوده است، گفت: من از همه مسئولینی که در این راستا تلاش کردند اعم از مسئولین وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که این سه نهاد بار سنگین حل و فصل pmd  را بر دوش داشتند قدردانی می‌کنم و در اینجا به محضر ملت ایران عرض می‌کنم که حل و فصل این مسئله از لحاظ حقوقی پیچیده بوده و در سایه فضای تعامل با دنیا بوجود آمده است.

روحانی تأکید کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای نبود، اگر تفاهمات با ۱+۵ نبود و اگر صرفا از طریق آژانس می‌خواستیم این مسئله بدون کمک ۱+۵ حل شود شاید مدتهای طولانی ادامه پیدا می‌کرد و به حل و فصلی نمی‌رسید.
روحانی در ادامه با بیان اینکه یکی از موانع مهم در مسیر اجرایی شدن برجام که همان pmd بوده است امروز برداشته شده، گفت: پس از توافق ۲۳ تیرماه امسال میان ایران و ۵+۱، اقدامات متعددی نظیر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل (۲۲۳۱) بیانیه اتحادیه اروپا و بیانیه اجرایی دولت آمریکا و نیز اقدامات لازم در جهت حل و فصل pmd انجام شد.
 رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تقریبا راه برای اجرای برجام آماده شده است، افزود: گام های بزرگی را طرف مقابل برداشته است و ایران هم متقابلا گامهای خود را برداشته است و قدم های نهایی ظرف یک تا دو هفته آینده برداشته خواهد شد.
روحانی با عنوان این مطلب که تحریم ها ظرف یک ماه آینده برداشته خواهد شد، ابراز کرد: دولت یازدهم به یکی از وعده های دولت یازدهم در انتخابات ۹۲، انشالله عملیاتی خواهد شد و زنجیره تحریم ها از پای اقتصاد کشور برداشته می شود و راه برای تعامل با جهان بازتر خواهد شد.
*خود را برای تحرک اقتصادی آماده کنیم
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما باید خودمان را برای تحرک اقتصادی آماده کنیم، تصریح کرد: بخش خصوصی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی باید در فضای به وجود آمده وارد فعالیت شوند.
روحانی در همین باره افزود: از همه فعالان اقتصادی داخلی، همه ایرانیان خارج از کشور و همچنین از همه شرکت‌ها و دولت‌های خارجی که تمایل همکاری با ایران بعنوان امن‌ترین کشور منطقه با ذخایر عظیم و نیروی انسانی فوق العاده دارند، دعوت به همکاری می‌کنیم.
رئیس جمهور در بخش پایانی اظهارات خود با تاکید بر اینکه امروز بیشاز اهر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم، گفت: دوران نقد و انتقاد دیگر جایی در زمینه برجام ندارد و همگان باید در اجرایی شدن برجام کمک کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...