ایران طبق برجام آب سنگین تولید می‌کند، می‌خواهید بخرید یا نخرید/ کنکور کشتن استعدادهاست/ نامه‌ای درباره کنکور به رهبر انقلاب نوشته‌ام

چاپ

به گزارش مغان رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه کشور ضمن تبریک این روز و قدردانی از زحمات معلمان، گفت: موضوع آموزش و پرورش بدون تعارف و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع زیربنایی برای کشور است البته این مسئله برای کشورهای دیگر گاها تا یک بحث امنیت ملی هم پیش می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اقدام آمریکا در ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس برجام می‌تواند غنی سازی داشته و آب سنگین تولید کند، حال آنها می‌خواهند بخرند یا نخرند، ما کار خود را درباره غنی سازی انجام می‌دهیم.

لاریجانی بیان کرد: قرار بود آنها مواد غنی شده را از ما خریده و مواد اولیه بدهند، حال اگر نخریدند هم اینجا می‌ماند، اینها تنها جنگ روانی راه انداخته‌اند و برخی کشورها هم به آنها پاسخ منفی داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: رسانه‌ها باید توجیه شده و در این مورد روشنگری کنند زیرا برخی اقدامات آمریکایی‌ها بیانگر آن است که کم آورده و می‌خواهند جنگ روانی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: بحث انسجام در شرایط کنونی برای کشور حیاتی است و بیانات مقام معظم رهبری در این برهه از زمان می‌تواند زمینه ساز حل مشکلات کشور باشد.

لاریجانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر شرایط کنونی کشور، گفت: رهبری بر روی انسجام و وفاق داخلی در شرایط کنونی تأکید داشتند و شما فرهنگیان، نخبگان کشور هستید و صدای معلمان اگر از یک تحلیل واقعی برخوردار باشد، مسلما کم فروغ نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اکنون با موجودات دردسرساز در عرصه بین‌الملل و ایران مواجه هستیم، بیان کرد: درست است که ما با یک منش موقرانه در عرصه دیپلماسی مسائل را پیگیری می‌کنیم اما آنها یک جنگ تمام عیار را آغاز کرده‌اند و هر کاری می‌خواهند در عرصه بین‌الملل انجام می‌دهند.

وی افزود: شاید اقدامات آمریکایی‌ها به صورت مقطعی برایشان منفعتی داشته باشد و آنها در قبال ایران رفتاری همه جانبه داشته و فشارها را به صورت اقتصادی، روانی و … انجام می‌دهند که بخشی از فشار و تورم کنونی کشور مربوط به تحریم بانک‌ها، حمل و نقل، نفتی و … است و آمریکایی‌ها به دلیل ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی در ساختار بین‌المللی تا حدودی تأثیرگذاری دارند.

لاریجانی تأکید کرد: آنها به دنبال عملیات روانی در داخل و خارج از ایران هستند اما باید اعلام کنیم که درباره بحث تحریم نفتی موفق نخواهند شد، به طور مثال ترامپ تماسی با بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) درباره تأمین نفت جایگزین ایران می‌گیرد و بعد آن را رسانه‌ای می‌کند چون می‌دانند آنها نمی‌توانند نفت جایگزین نفت تحریمی ایران را تأمین کنند اما می‌خواهند با عملیات روانی جلوی ایجاد شوک را بگیرند که متأسفانه برخی در داخل در دام آنها افتاده و پیگیری می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر انسجام و دوری از مسائل حاشیه‌ای، دست چندم و سلیقه‌ای تأکید کرده‌اند و باید اعلام کرد این موضوع در شرایط فعلی بسیار مهم و حیاتی است و باید اختلافات را حتی به صورت تاکتیکی کنار گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنکور به یک معضل در کشور تبدیل شده است، گفت: اخیرا با عارف رئیس کمیسیون آموزش، نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، مسئولان سازمان سنجش، مرکز پژوهش‌های مجلس و تعدادی از نمایندگان جلسه‌ای درباره کنکور داشتیم تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان استرس دانش آموزان را در این مورد کاهش داده و روش غلط تست زنی را اصلاح کنیم.

لاریجانی افزود: همه بر روی این موضوع وفاق داشته و تأکید کردند موضوع کنکور سامان داده شود لذا قرار شد مرکز پژوهش‌های مجلس با کمک وزارت علوم، سازمان سنجش و کمیسیون آموزش طی یک ماه بر روی این موضوع کار کرده و نتیجه به مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این نحوه برگزاری کنکور در حقیقت کشتن استعدادهاست و کشور در آینده از آن ضرر می‌کند، بیان کرد: من طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری از تبعات و ضرر برگزاری کنکور به صورت فعلی توضیحاتی را ارائه کردم و ایشان هم پاسخ دادند.

وی گفت: به دلیل برگزاری این روش از کنکور، نحوه خلاقیت و مهارت دچار مشکل شده و متأسفانه ذهن دانش آموزان فقط درگیر کنکور شده و از اینگونه بنگاه‌های شیاد معابانه هم در کشور افزایش یافته و تبلیغات را با یک روکش در جامعه عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش، اظهار کرد: حفظ منزلت معلمان، موضوع عجیب و غریب حقوق آنها، مهارت آموزی، اجرای سند تحول، مدارس استعداد درخشان، صیانت از جایگاه دانشگاه فرهنگیان، توجه به جایگاه اجتماعی فرهنگیان و … از تأکیدات رهبری انقلاب درباره معلمان است.

لاریجانی افزود: طی سفر اخیرم به تربت حیدریه برخی معلمان از رسانه‌ای شدن مطالبات و پرداخت معوقات و مطالبات آنها توسط آموزش و پرورش گلایه داشتند و اعلام می‌کردند چرا برای دیگر مشاغل مسائل اینگونه مطرح نمی‌شود؟ البته بنده نسبت به این موضوع سوءزن ندارم و گاها سوءبرداشت‌هایی در این مورد می‌شود لذا شما (دولت) مطالبات معلمان را بدهید اما آن را رسانه‌ای نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری بر روی پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان تأکید دارند، سازمان برنامه و بودجه می‌تواند به وسیله یک بسته امور آموزش و پرورش را حل کرده به نحوی که کرامت جایگاه معلمان هم حفظ شود.

وی با بیان اینکه موضوع پرداخت معوقات معلمان برای منزلت آنها بسیار مهم است، اظهار کرد: بودجه سال ۹۸ با توجه به ذیق منابع مالی، مجلس ۴ هزار میلیارد تومان بودجه اضافی برای آموزش و پرورش در نظر گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: البته پیش از این بنده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواستم تا موضوع پرداخت معوقات معلمان را بررسی کرده تا راهکارهایی برای آن در نظر بگیرند تا شاید بتوان امسال یا سال دیگر این معوقات پرداخت شود. کمیسیون آموزش باید با سازمان برنامه و بودجه در این مورد هماهنگ بوده تا با مجموع منابع موجود این مشکل حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صندوق فرهنگیان هم، گفت: این صندوق پشتوانه‌ای برای فرهنگیان بوده که باید برای آتیه آنها فعال شود و اگر هم صدمه‌ای خورده آن را جبران کرد، بر اساس بودجه سال ۹۸ مجلس اعلام کرد صندوق‌هایی از این سنخ که دچار مشکل شده‌اند فربه شده تا از لحاظ مالی سرپا شوند.

وی خطاب به بطحایی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: این موضوع نسح صریح قانون است و باید آن را جدی بگیرید و ببینید که مشکل صندوق فرهنگیان چیست و برای سرپا کردن آن از امکانات دولتی استفاده کنید زیرا این صندوق باید از یک قدرت مالی برخوردار شود و اکنون هم فصل این اقدام است زیرا شاید منابع مالی در اختیار دولت صرف بخش‌های دیگر شود.

لاریجانی همچنین در ادامه با اشاره به موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش هم، گفت: کمبود برخی رشته‌ها باید از دانشگاه فرهنگیان جبران شود اما اگر زمان به شما چنین اجازه نمی‌دهد، می‌توانید از تحصیل کرده‌های دیگر دانشگاه‌ها که اهلیت این کار را دارند استفاده کرده و آموزش‌های تکمیلی را به آنها ارائه کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی مهارت آموزی را برای ایجاد اشتغال بسیار مهم دانست و افزود: اشتغال در شرایط فعلی بسیار مهم است و بنگاه‌های کوچک، خرد و متوسط از اولویت‌های دولت بوده زیرا آنها می‌توانند با سرمایه اندک فعالیت کنند.

وی تأکید کرد: در بودجه سال ۹۸ مجلس ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای بخش آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص داده تا مهارت آموزی انجام شود و فارغ التحصیلان با سرمایه اندک آغاز به کار کنند.

لاریجانی با اشاره به اجرای سند تحول در بخش آموزش و پرورش، اظهار کرد: این وزارتخانه اولویت‌هایی را در این بخش در نظر بگیرد تا مجموعه استعدادها محقق شود، نیروهای انقلابی و متدین تربیت کنید و طی زمینه سازی ساز و کار مناسب افراد آگاه و با بصیرت تربیت کنید البته مشکلاتی هم وجود دارد که مختص مدارس نیست و در جامعه وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از معلمان باسابقه برای اداره مدارس استفاده کنید، گفت: بر اساس فرمایشات دینی ما بچه‌ها را با مؤلفه‌های زمان خودشان باید تربیت کرد نه مؤلفه‌های زمان خودمان.

وی با تأکید بر افزایش خلاقیت در حوزه آموزش و پرورش و در دانش آموزان هم، اظهار کرد: نکته بسیار مهم در مجموعه آثار شهید مطهری خلاقیت است، نظامات آموزش و پرورش در دنیا بسیار تغییر کرده است. پیش از این وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تکالیف مدارس را کم کنید اما برخی در این مورد سر و صدا کردند ولی باید گفت که تکالیف زیاد خلاقیت دانش آموزان را کم می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: معلمان به جای روش‌های متعارف از روش‌های امروزی برای ایجاد خلاقیت استفاده کنند و حس مسئولیت پذیری را در دانش آموزان تقویت کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تأکید بر کار جمعی در کشور هم گفت: در ایران یک نقطه ضعفی در فرهنگ ما وجود دارد و آن هم این است که در کار جمعی ضعیف هستیم که البته این موضوع از طریق آموزش و پرورش هم قابل حل نیست و باید از کودکی به فرزندانمان آموزش داده شود همانگونه که ما در ورزش‌های فردی بیشتر شاهد موفقیت هستیم تا در ورزش‌های جمعی البته این موضوع را در اداره کشور و حوزه سیاست هم می‌توان مشاهده کرد.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست برای افراد تکی بودن بسیار مهم است و شخصی که مسئولیتی را می‌پذیرد می‌خواهد اعلام کند که تشکیلاتی نیست و درون یک نهاد تربیت نشده و فکر می‌کند که این موضوع خوب است، متأسفانه کار جمعی در کشور ما حسن تلقی نشده است./باشگاه خبرنگاران جوان