قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: آگوست 5th, 2016 | 18:39 ب.ظ| كد خبر: 4241
اوباما: برجام همان‌طور که انتظار می‌رفت عمل کرده است/ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران، باج نبود
اوباما: برجام همان‌طور که انتظار می‌رفت عمل کرده است/ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران، باج نبود رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری خود در پنتاگون درباره موضوعات مختلف از جمله برجام، مسئله پرداخت پول به ایران و مبارزه با داعش صحبت کرد.
به گزارش مغان رسا ، «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا،  در نشستی خبری در پنتاگون گفت توافق هسته ای به طور دقیق همان طور که انتظار می‌رفت عمل کرده است.

 یکی از خبرنگاران درباره اقدام دولت آمریکا در پرداخت پول نقد به ایران پرسید و گفت: پاسخ شما به منتقدان چیست؟ آنها می گویند پول نقد به ارزش چهارصد میلیون دلار که شما به ایران فرستادید پرداخت باج بود! آیا به طور واقع یک همزمانی ساده رخ داد؟ یعنی به مدت چهار دهه پول پرداخت نشد؛ اما به طور ناگهانی در همان زمانی که اتباع آمریکایی از ایران آزاد شدند، این پول نیز آزاد شد؟ آیا به مردم آمریکا اطمینان می دهید که هیچ بخشی از این پول برای حمایت از تروریسم هزینه نخواهد شد؟
باراک اوباما در پاسخ به این خبرنگار گفت: اینکه می بینم چنین ماجرایی مطرح می شود برای من جالب است! شاید برخی از شما به یاد داشته باشید که این پرداخت ها را در ماه ژانویه اعلام کرده بودیم. ما این مسئله را مخفی نکردیم؛ بلکه آن را را برای همه شما اعلام کردیم. جاش ارنست (سخنگوی کاخ سفید) درباره این موضوع نشست خبری برگزار کرد.
اوباما در حالیکه می خندید افزود: چیزی که انجام شد نوعی معامله شوم نبود. ما در آن زمان توضیح دادیم که ایران پرونده ای را در دیوان بین المللی دنبال می کرد و خواستار پس گرفتن پول خود بود که ما آنها را مسدود کرده بودیم. در نتیجه ی اقدام ایران در دیوان بین المللی، وکلای ما ارزیابی کردند اکنون در مقطعی از زمان قرار داریم که خطر حقوقی زیادی متوجه ما است و امکان دارد در نهایت این موضوع میلیاردها دلار به ضرر ما تمام شود. وکلای ما توصیه و پیشنهاد کردند که این موضوع را حل کنیم. پس این پرداخت ها مربوط به این مسئله است.

وی در ادامه گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون دلاری که آمریکا اوایل سال جاری میلادی از طریق پرواز هوایی به ایران فرستاد، باجی برای آزادی زندانیان امریکایی نبود. پرداخت نقدی پول به ایران به خاطر قوانین دشوار تحریم‌های بانکی صورت گرفت. آمریکا هیچگاه باج پرداخت نمی‌کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ضمن تشریح دستاوردهای مبارزه این کشور و متحدانش با داعش، گفت: این کشور در نبرد علیه (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش وقفه نداشته است حملات روز به روز گسترده خواهد شد.

وی در اظهارات خود در پنتاگون درباره نبرد با گروه تکفیری داعش افزود: من از اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و ژنرال دانفورد که از دیدار اخیر با شرکای ائتلافی در خاورمیانه بازگشته اند، تشکر می کنم . آنها میزبان ما بودند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: آخرین باری که من به مردم آمریکا درباره کارزار(علیه داعش) گزارش داده بودم ماه ژوئن بود، آن موقع مدت کوتاهی از حمله در اورلاندو گذشته بود. در هفته های پس از آن تاریخ ، ما همچنان در نبرد علیه داعش بی وقفه بوده ایم.

رئیس جمهور آمریکا شکست گروه تکفیری صهیونیستی داعش را اجتناب ناپذیر دانست. باراک اوباما در اظهارات خود در پنتاگون گفت داعش اذعان دارد که به احتمال زیاد شهرهای موصل و رقه را از دست خواهد داد.

وی افزود: شکست داعش اجتناب ناپذیر خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا مطرح کردن ایده نبرد تمدن های غرب و اسلام را نادرست دانست.

باراک اوباما گفت از پیشرفت بدست آمده در مقابله با داعش در عراق و سوریه خشنود است. وی گفت: اگر ما اشتباه کنیم و راهبردهای نادرست داشته باشیم نتیجه عکس دارد. ما نمی توانیم این نبرد را نبرد تمدن ها، بین غرب و اسلام بدانیم چون به نفع داعش است.

او در ادامه  گفت داعش احتمالا حتی بعد از شکست در عراق و سوریه نیز خود را حفظ خواهد کرد. او  همچنین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد آمریکا اعتقادی ندارد که بتواند به پوتین در سوریه اعتماد کند و اول باید ببیند آیا طرح توقف خصومت‌ها موفق می‌شود یا خیر.

باشگاه خبرنگاران جوان
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...