قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: دسامبر 13th, 2015 | 23:10 ب.ظ| كد خبر: 614
آیا واکسن‌های گران قیمت آنفلوآنزا را مهار می‌کنند؟
آیا واکسن‌های گران قیمت آنفلوآنزا را مهار می‌کنند؟ در حال حاضر که ذهن همه افراد به دنبال زدن یا نزدن واکسن آنفلوآنزا است اما راهکارهای ارزانتر و ساده‌تری برای مقابله با این ویروس وجود دارد.

به گزارش مغان رسا؛ امروزه ترس اذعان عمومی از ابتلا به آنفلوآنزا و هم‌گیری آن بسیار زیاد شده است تا جایی که اغلب به دنبال راهی برای پیشگیری و یا کنترل آن هستند. با توجه به پایان موج اول آنفلوآنزا الان زمان مناسبی برای یافتن راهی برای مقابله با آن می‌باشد چرا که تا رسیدن فصل زمستان زمان زیادی باقی نمانده است که باید در این فرصت باقیمانده خود را برای مقابله با این بیماری خفته آماده نماییم.

بخشی از قوانین لازم برای کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزا مربوط به مسئولین نظام سلامت و بخشی مربوط به خود ما است. سازمان غذا و دارو با ارائه داروی آنفلوآنزا و واکسن در بازار و دسترس مردم و دیگر مسئولین نظام سلامت نیز با هشدارهای فردی و گروهی در خصوص شیوه انتقال ویروس و راهکارهای پیشگیری و درمان نقش خود را ایفا کرده‌اند. اما ما چگونه میتوانیم خود را از دسترس این ویروس مصون نگه داریم.

دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اقدامات اخیر وزارت بهداشت برای درمان و کنترل بیماری می‌گوید: توزیع داروی “اوسلتامی ویر” برای درمان آنفلوآنزا با دستور وزیر بهداشت از محل ذخایر استراتژیک سازمان غذا و دارو در کشور آغاز شده است.

پایان شب سیه سفید است!

دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در خصوص نقش مردم در کنترل اغلب بیماری های واگیر عنوان کرد: مشارکت مردم و مسئولیت پذیری و حضور فعال آنها، همکاری‌های بین بخشی به این دلیل که تنها ۲۰ درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامت در حوزه وزارت بهداشت است، عدالت به معنای اطمینان از دسترسی همه مردم به خدمات و محافظت مالی از آنها و همچنین استفاده از امکانات و تکنولوژی، اصلی ترین استراتژی‌های بهداشتی وزارت بهداشت است.

وی ضمن اینکه بروز آنفلوآنزا در کشور پیش بینی شده بود و جای نگرانی نیست‌، از کنترل آن خبر داد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، پرسنل ما در برابر این پدیده آموزش دیده و آمادگی لازم وجود دارد همچنین دارو و واکسن به میزان لازم وجود دارد.

این ویروس ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد!

به دلیل شیوع آنفلوآنزا در کشور بازار خرید و فروش ماسک بسیار گرم شده است تاجایی که قیمت هر ماسک از ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است و به گفته وزیر بهداشت تمامی انبارهایی که پیش از این پر بود از ماسک‌های بهداشتی خالی شده است. با وجود این خوشبختانه هنوز کمبود و مشکلی برای تامین دارو و امکانات وجود ندارد.

دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص هزینه آزمایش و تست آنفلوآنزا عنوان کرد: تنها موارد شدید مبتلا به آنفلوآنزا که در بیمارستان بستری شده باشند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند. هزینه این آزمایش ۵۰۰ هزار تومان است ولی در شرایط بستری در بیمارستان رایگان انجام می‌شود.

میوه خورها در امانند!

اما بخشی از کنترل این بیماری با رعایت بهداشت فردی و نکات تغذیه‌ای ساده و ارزان امکان پذیر خواهد بود. که شاید ما آنها را مسائل پیش پا افتاده و کم اهمیت تلقی کرده ایم.

دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اهمیت تغذیه در کنترل و پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌گوید: بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی‌، آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی در فصل سرما به مراتب از فصل تابستان بیشتر شیوع می‌یابد. اگر ما بتوانیم برنامه ریزی تغذیه‌ای مناسبی داشته باشیم، احتمال بروز این بیماری و درگیری با آن کاهش می‌یابد. یکی از مواردی که در کنترل بیماری‌های ویروسی بویژه آنفلوآنزا به ما کمک می‌کند ویتامین محلول در آب C است که در مرکباتی از قبیل پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین و همچنین فلفل وجود دارد که موجب بالا رفتن سطح ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا می شود.

وی افزود: آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی مثل ویتامین E که در بسیاری از روغن‌های غنی شده وجود دارد. همچنین آنتی اکسیدان‌های لوتئین‌، زایزاتنین و لیکوپن در سبزی‌ها و میوه‌ها مثل گوجه فرنگی و هندوانه وجود دارد که با تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمتر در معرض بیماریهای ویروسی قرار می گیرند.

سفره‌تان را به انواع رنگ‌ها مزین کنید

این متخصص تغذیه در خصوص تاثیر رنگ مواد غذایی در آنتی اکسیدان‌های آن و در نتیجه کنترل و پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا بیان کرد: بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های متفاوت استفاده کنیم . به عنوان مثال اگر بخواهیم از فلفل دلمه ای در غذا استفاده کنیم بهتر است از هر سه رنگ سبز، زرد و قرمز آن استفاده کنیم تا آنتی اکسیدان‌های متنوع آن را دریافت نمائیم. در خصوص میوه‌ها نیز تنوع رنگی نشان از تنوع آنتی اکسیدان آن دارد.

فرح بخش در خصوص تاثیر لبنیات برای کنترل آنفلوآنزا تصریح کرد: از ترکیباتی که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی جلوگیری کند، شیر و لبنیات است که عموما در برنامه روزانه مردم قرار دارد‌. استفاده از شیر به علت مواد آنتی بادی و ضد میکروبی موجب افزایش سرعت بهبود بیماری می‌گردد.

بنابراین بهره مندی از یک جدول تغذیه‌ای مناسب و در عین حال ارزان می‌تواند در کنار رعایت بهداشت فردی تا ۹۰ درصد از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگیری کند.

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


کلمات کلیدی: , ,
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...