آغاز رقابت ۴ هزار و ٨۴۴ داوطلب مجلس در انتخابات از ۸ صبح فردا/ هنوز برای انصراف‌دهندگان زمان باقی است

چاپ

به گزارش مغانرسا، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز پنجشنبه ۶ اسفند ماه درمحل سالن الغذیر وزارت کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از جراید، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی در پروسه انتخابات اظهار، داشت: در طی این مدت تمامی اصحاب رسانه پا به پای مجریان انتخابات در سراسر کشور همکاری خوبی با وزارت کشور داشتند.
وی ادامه داد: مراحل مختلف انتخابات تا امروز پشت سر گذاشته‌ایم و حال که آخرین مرحله و زمان رأی‌گیری است به آن نزدیک می‌شویم و به امید خداوند فردا رأس ساعت ۸ صبح تمامی شعب اخذ رأی در سراسر کشور آماده آرای ملت بزرگ ایران هستند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه آمادگی کامل در نقاط مرزی، کوهستانی، روستایی و عشایری برای برگزاری انتخابات فراهم شده تصریح کرد: تمام تمهیدات در این مناطق اندیشیده شده تا تمامی واجدین شرایط رأی دادن بتوانند رأی خود را به داوطلب مورد نظرشان بدهند. در مناطق کوهستانی نیز سعی کردیم برای تسهیل در امور از هلی‌کوپتر استفاده کنیم تا به راحتی صندوق‌های اخذ رأی در اختیار افراد این مناطق قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همواره سعی کرده‌ایم از امکاناتی استفاده کنیم تا هر گونه اشکالات وقفه‌ای در برگزاری انتخابات نداشته باشد.
مقیمی تأ کید کرد: پروسه انتخابات مرحله به مرحله به صورت روشن و شفاف در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته و هیچ اقدامی در ستاد انتخابات کشور، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها درباره انتخابات انجام نشده که هیچ رسانه‌ای در جریان آن نباشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فعالیت‌های هیأت‌های اجرایی انتخابات اظهار داشت: این هیأت‌های اجرایی به اتفاق فرمانداری، دادستان شهرستان و ثبت احوال برای انتخابات خبرگان رهبری معرفی شدند و از بین ۲۰ الی ۳۰ نفر که تأیید شدند ۸ نفر شان به عنوان معتمد مردم انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: همین تعداد برای مجلس شورای اسلامی نیز در نظر گرفته شده‌اند و به جای اینکه ۲ هیأت اجرایی جدای از هم داشته باشیم یک هیأت اجرایی ۸ نفره برای هر دو انتخابات تشکیل شد.
مقیمی با بیان اینکه تا به امروز تعامل خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار بوده تصریح کرد: در این دوره از انتخابات ۱۲ هزار و ۶۸ نفر ثبت نام کردند و در این راستا جوان‌ترها بسیار علاقه‌مند بودند تا مشارکت سیاسی داشته باشند در مجلس هفتم تنها ۸ هزار و ۳۰۰ نفر ثبت نام کرده بودند اما در این دوره آمار ثبت‌نامی‌ها ۵۰ درصد افزایش داشت و حتی در مقایسه با مجلس نهم آمار ثبت نامی‌ها ۱۲۶ در صد رشد داشت که این نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم برای ورود در عرصه انتخابات است.
مقیمی تصریح کرد: از میان ۱۲ هزار و ۶۸ نفر ثبت‌نامی ۶ هزار و ۳۵۰ نفر تأیید شدند و از میان آن‌ها تعدادی انصراف دادند و در حال حاضر ۴ هزار و ۸۴۴ نفر برای کرسی مجلس دهم رقابت می‌کنند.
وی اضافه کرد: از میان ۶ هزار و ۳۵۰ نفری که تأیید شدند تا امروز ۱۴۸۰ نفر انصراف دادند و مابقی در حال رقابت هستند البته هنوز هم برای انصراف دهندگان زمان باقی است.
مقیمی گفت: تعداد ۱۰۶۲ حوزه انتخابیه برای انتخابات مجلس خبرگان در نظر گرفته‌ایم که ۳۱ مورد آن حوزه‌های اصلی و ۱۰۳۱ حوزه فرعی داریم، برای مجلس شورای اسلامی هم ۲۰۷ حوزه اصلی را در نظر گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: از نظر امکانات صندوق اخذ رای، تعرفه‌ها، مهر و همه نیازمندی‌هایی که شعب به آنها احتیاج دارند، به استانها و شهرستانها منتقل شده‌اند و همه حوزه‌های انتخابیه از نظر تجهیزات و امکانات در شرایط مطلوب قرار دارند و کمبودی را احساس نمی‌کنیم.
مقیمی با بیان اینکه طی دو هفته زمان تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هیچ تخلفی مواجه نشدیم، گفت: تبلیغات مجلس خبرگان رهبری طبق گزارش روسای کمیسیون‌ها براساس ضوابط و مقررات انجام شده است.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه اظهار داشت: تبلیغات مجلس شورای اسلامی هم که با شور و هیجان بسیار خوبی در سراسر کشور انجام می‌شد، در آرامش کامل برقرار شد.
وی تاکید کرد: در مقایسه با انتخابات قبلی با عنایات حضرت حق وضعیت مناسبی را داشتیم و گزارش‌های نگران کننده‌ای از دوره تبلیغات به وزارت کشور ارسال نشد، البته موارد محدودی وجود داشته که از طریق قانون پیگیری و طبق آن با متخلفین برخورد خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور خاطرنشان کرد: در این دوره بهترین برخوردهای تبلیغاتی و کمترین تخلفات را شاهد بوده‌ایم که علتش خود مردم و کاندیداها و حامیانشان بوده‌اند، اکثریت داوطلبین مجلس شورای اسلامی سعی کردند که در مدار قانون حرکت کنند.
مقیمی با اشاره به احتمال کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم گفت: وقتی داوطلبی در یک حوزه به حدنصاب آراء ۲۵درصد به علاوه یک نرسد، انتخابات به دوره دوم می‌رسد.
رئیس ستاد انتخابات در مورد تعداد تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: تعداد تعرفه‌ها به حدی است که برای هردو انتخابات کفایت کند، تعرفه انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است، ولی برای همه حوزه‌ها تعرفه‌ها به اندازه کافی ارسال شده‌اند و ۱۳۰ میلیون تعرفه در اختیار استانهاست.
وی ستاد انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: اگر تعرفه اضافه بیاید، طی صورت جلسه عودت می‌شود و هیچ استفاده‌ای از آنها نخواهد شد، چرا که به صورت اوراق دولتی حفظ و صورت جلسه می‌شود.
مقیمی با اشاره به مدت زمان رای گیری انتخابات، خاطرنشان کرد: مدت زمان انتخابات حداقل ۱۰ ساعت است که از ۸ صبح آغاز می‌شود و ساعت ۶ بعدازظهر پایان می‌پذیرد، اگر در حوزه‌های انتخابیه‌ای احساس شود که نیاز به تمدید زمان است، طبق درخواست آنها و تائید وزارت کشور از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، با اشاره به زمان اعلام نتایج انتخابات، گفت: هر شعبه‌ای به مجرد اینکه کار رای‌گیری‌اش به اتمام برسد، هیئت اجرایی تصمیم به شمارش آراء خواهد گرفت که این کار با حضور هیئت نظارت انجام خواهد شد و تعداد آراء شمرده شده به بخشداری‌ها ارسال و بعد از صورت جلسه شدن اعلام خواهد شد، بعضی مواقع نتایج در همان روز رای گیری اعلام می‌شود و بعضی مواقع ممکن است کمی طول بکشد.
رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهدی کروبی درخواست صندوق سیار برای رای داشته است و وزارت کشور چه تدبیری را برای این کار اندیشیده است، اظهار داشت: برای همه کسانی که می‌توانند رای دهند، در هر کجا که باشند باید امکانات را فراهم کنیم تا رای خود را به صندوق بیاندازند.
مقیمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده تائید صلاحیت برخی از نمایندگان در روز آخر تبلیغات به آنها ابلاغ شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه اظهارات خود، خاطرنشان کرد: برخی از اظهارنظرها در روزهای گذشته مبنی بر این بود که برخی از افراد از اموال عمومی که در اختیارشان وجود دارد، له یا علیه داوطلبی استفاده کرده‌اند.
وی افزود: ما قبل از ورود به بحث تبلیغات جلسه‌ای را با حضور تمامی مدیران رسانه برگزار کردیم و در آنجا ماده ۵۹ و تبصره ذیل آن را قرائت نمودیم تا همه افراد قوانین را رعایت کنند. برخی رعایت نکردند که به آنها توصیه می‌کنیم بعد از این رعایت کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتما از طریق دادگاه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
وی افزود: ۷ روز تبلیغات گسترده در سراسر کشور داشتیم، همه دانشگاه‌ها فعال بودند، در همه سالن‌های دانشگاه‌ها نشست‌های انتخاباتی برگزار شد، در شهرهای مختلف شاهد برگزاری گردهمایی‌هایی بودیم. سخنرانان بسیار زیادی به شهرستانهای مختلف رفتند و جلسات مختلفی را برگزار نمودند. تعداد بسیار اندکی از جلسات به دلایل مختلف برگزار نشد که یکی دو مورد مربوط به شهر یا نهاد برگزارکننده می‌شد که خود لغو کرده بود و یکی دو مورد هم به دلیل فعالیت غیرقانونی کنسل شده بود.
مقیمی با اشاره به هزینه‌های انتخاباتی هم گفت: به دلیل اینکه هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، ما نمی‌توانیم اقدام خاصی را انجام دهیم، ولی آنچه که از ظاهر کار بر می‌آید در این دوره انتخابات هزینه‌ها و تبلیغات کمتر و جمع و جورتر بوده که علت آن ممکن است به دلیل هزینه‌های بالا باشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره این سوال که چه زمانی شمارش آراء در تهران به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: در این دوره از انتخابات ۱۶ نفر برای خبرگان رهبری و ۴ نفر برای اقلیت‌های دینی آراء دارند و همچنین ۳۰ نفر نیز برای مجلس دهم، براین اساس، نوشتن آراء زمانبر بوده و خواندن و شمارش آن سخت است و در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی به اتمام می‌رسد و تمام تلاشمان این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم.
وی ضمن توصیه به آراء دهندگان اظهار داشت: واجدین شرایط رای دهنده سعی کنند در خانه لیستی برای خود تهیه کرده و هنگامی که به حوزه رای آمدند، همان اسامی را به تعرفه اصلی انتقال دهند و همچنین افراد بیسواد هم فرد مطمئنی را همراه خود برای زمان رای گیری بیاورند.
مقیمی تصریح کرد: توصیه دیگرم این است که مردم تهران از ساعت ۸ صبح پای صندوق‌های رای بیایند، از ساعت ۴ بعدازظهر به بعد حوزه‌های رای‌گیری شلوغ می‌شود چرا که ما دو انتخابات بزرگ داریم و تعداد داوطلبین زیاد است. براین اساس با مدیریت زمان می‌توانیم بهتر تصمیم بگیریم.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا یک خط رسانه‌ای ایجاد شده که برخی از جریان‌های سیاسی تعدادی از واجدین شرایط رای دادن را به تهران دعوت کرده‌اند تا رای دهند، آیا اینکه تعداد شرکت کنندگان در انتخابات بیش از واجدین آن باشد منعی ندارد، اظهار داشت: ۵۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۷ نفر در کل کشور واجدین شرایط رای دادن هستند، براین اساس ما هیچ محدودیتی برای رای دادن به این افراد نداریم که یا در تهران یا در شهرستانها رای دهند، اما اگر این رای‌گیری سازمان یافته و یا مدیریت شده باشد، اشکال داشته و خلاف قانون است.
وی درباره اینکه اگر این دوره انتخابات به حدنصاب نرسد، زمان برگزاری انتخابات دوره دوم چه زمانی است، تصریح کرد: یک ماه پس از تائید ستاد انتخابات در شورای نگهبان، که البته اگر دو سوم‌شان از سوی شورای نگهبان تائید شده باشد و باید به گونه‌ای عمل کنیم که نمایندگان ۷خرداد سال آینده در مجلس حضور داشته باشند، چرا که هیچ وقت ایران بدون مجلس نیست، حتی در زمان جنگ نیز نمایندگان در سراسر کشور داوطلب داشتند.
مقیمی درباره اینکه تعداد نمایندگان در حوزه تهران چند نفرند و نتایج آن کی اعلام می‌شود، اظهار داشت: در کوتاه‌ترین زمان ممکن هیئت اجرایی تهران نتایج را شمارش خواهند کرد و در حال حاضر ۱۱۱۲ نفر در حوزه تهران تائید شده‌اند که از این میان ۵ نفر نماینده اقلیت دینی باید در مجلس حضور داشته باشند، هموطنان می‌توانند یک نفر زرتشتی، یک نفر کلیمی، یک نفر عاشوری و یک نفر ارامنه در شمال و یک نفر ارامنه در جنوب انتخاب کنند.
معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود که سامانه پیامکی خبرگزاری‌ها در زمان تبلیغات انتخاباتی باید قطع شود، اما رسانه منتصب به دولت (ایرنا) همچنان پیامکش فعال است، آیا هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: هرکدام از خبرنگاران که تخلفی داشته باشند، این تخلف ثبت شده و به وزارت ارشاد ابلاغ شده و برای ما فرقی ندارد که آن رسانه وابسته به دولت باشد یا غیر از آن. هر رسانه‌ای که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، منع قانونی داشته و حق ندارد در پروسه انتخابات تبلیغ کند.
مقیمی اضافه کرد: درباره فضای مجازی نیز شورای عالی فضای مجازی یک مصوبه تهیه کرد و دستوالعمل برای رصد تخلفات در فضای مجازی تهیه و ابلاغ شد و اولین جلسه آن روز گذشته با نمایندگان وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، اطلاعات، شورای نگهبان و وزارت کشور برگزار شد و تا پایان برگزاری انتخابات فضای مجازی رصد خواهد شد.
وی درباره تعطیلی مدارس بعد از برگزاری انتخابات نیز گفت: روز شنبه ۸ اسفند مدارس تعطیل نیست.
مقیمی ادامه داد: افرادی که شماره ملی ندارند، امروز و یا فردا از طریق ثبت‌احوال می‌توانند شماره ملی‌شان را دریافت کنند، این نهاد ۲۴ ساعته در حال خدمات رسانی است. حتی‌المقدور آن افرادی که کارت ملی دارند، حتما آن را به همراه شناسنامه همراه بیاورند.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره این سوال که با توجه به اینکه زمان تبلیغات انتخاباتی تمام شده، امروز روزنامه کیهان علیه اصلاح‌طلبان مواردی را در این رسانه درج کرده، آیا این تخلف نیست، تصریح کرد: این موضوع امروز در کمیته بررسی تبلیغات انتخاباتی مطرح خواهد شد. هر روزنامه دولتی و غیر دولتی که در روز ۶ اسفند توزیع می‌شوند فعالیت انتخاباتی له یا علیه داوطلب نباید داشته باشند.
وی افزود: اقلیت‌های دینی می‌توانند به مجتهدین واجد شرایط خبرگان رهبری رای دهند، اما باید برای نمایندگان مجلس افرادی که هم‌دین خود هستند را انتخاب کنند.
مقیمی درباره اینکه شمارش آراء آیا حوزه به حوزه اعلام می‌شود و یا به کلی تجمیع می‌شود در حوزه تهران و شهرستانها گفت: در شهرستانها هنگامی که صورت جلسه نهایی و تنظیم شد، توسط وزارت کشور و صدا و سیما اعلام می‌شود که البته اعلام نتایج فقط با وزارت کشور است، هیچ نهادی در برگزاری انتخابات حضور ندارد و برگزاری انتخابات صرفا با وزارت کشور از طریق هیئت‌های اجرایی شهرستانها انجام می‌شود .
وی تاکید کرد: نظم داخلی حوزه‌ها با نیروی انتظامی است و فقط وزارت کشور و وزیر کشور برای آنکه قانون انتخابات خوب اجرایی شود، می‌توانند بازرسین را در سراسر کشور اعزام کنند تا از نحوه عملکرد حوزه‌های انتخاباتی بازدید کرده و گزارش خود را به وزیر کشور ارائه دهند. شورای نگهبان نیز وظیفه نظارت را دارد و هر گزارشی که به دستشان رسید، به مراجع ذیربط خواهند داد.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان درباره تعداد نمایندگان داوطلبان انتخابات مجلس در تهران خاطرنشان کرد: تهران ۳۰ نماینده دارد، بنابراین هر نامزد ۳۰ نماینده در پای صندوق‌های رای دارد و نمایندگان این داوطلبان از طریق هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان معرفی می‌شوند و تا پایان برگزاری انتخابات پای صندوق‌های رای هستند، حق دخالت نداشته و فقط می‌توانند تخلفات را گزارش دهند، جلسه توجیهی نیز برای این افراد گذاشته شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان