قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: جولای 28th, 2016 | 10:13 ق.ظ| كد خبر: 4126
تکیه بر نام؛ چالش منطقه آزاد استان اردبیل
تکیه بر نام؛ چالش منطقه آزاد استان اردبیل اصل تصویب منطقه آزاد تجاری استان اردبیل مهمتر از برخی حاشیه‌سازی‌ها و چالش‌هایی است که عده‌ای سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف به آن دامن بزنند.

به گزارش مغان رسا به نقل از خبرگزاری فارس ، منطقه آزاد تجاری اردبیل امروزه به یک چالش از سوی برخی از فعالان سیاسی و اقتصادی استان تبدیل شده که جا دارد مسؤولان استان از جمله استاندار و ائمه جمعه استان به این چالش که رفته‌رفته هم موجب سوءاستفاده سوداگران سیاسی در راستای اختلاف افکنی بین اردبیل و مغان شده است خاتمه دهند.

در چند روز اخیر در رسانه‌های جمعی شاهد اختلاف بر سرنام منطقه آزاد اردبیل و مغان هستیم و حتی در شبکه‌های اجتماعی هم چندین گروه بنام کمپین منطقه آزاد مغان ایجاد شده که هدفشان احقاق حق مردم مغان و نامگذاری منطقه آزاد بنام مغان است.

بسیاری از آگاهان سیاسی بر این باورند که عده‌ای در استان که مخالف دولت و مخالف شخص استاندار هستند موضوع نام‌گذاری منطقه آزاد بنام مغان را به یدک می‌کشند تا با اختلاف‌افکنی بین مغان و اردبیل مانع تصویب این لایحه در مجلس بشوند و عد‌ه‌ای هم به دنبال تخریب دولت در این راستا هستند مخالفان این طرح معتقدند که در صورت عدم تصویب لایحه، دولت تخریب خواهد شد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران منطقه آزاد تجاری باید بنام منطقه آزاد مغان ایجاد شود چرا که حیطه فعالیت بیشتر در منطقه مغان خواهد بود اما در حال حاضر نباید به این موضوع دامن زده شود ابتدا باید این طرح مصوب شود بعدا می‌توان به نامگذاری برای این منطقه تدابیری اندیشید.

منطقه آزاد بنام مغان ایجاد می‌شود

نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری بعد از تصویب در مجلس می‌تواند بنام مغان ایجاد شود اما نباید روی نام بیشتر حساس بود چون تلاش ما بیشتر بر تصویب این لایحه است نه نامگذاری آن  چراکه بعد از تصویب می‌توان نام مغان را بر آن تصحیح کرد.

شکور پورحسین یادآور شد: منطقه آزاد تجاری که لایحه‌اش از طرف دولت طرح شده بود در مجلس به صورت یک فوریتی با ۱۳۰ رای تصویب شد و به کمیسیون تخصصی اقتصادی مجلس رفت احتمالا بعداز ۴۵ روز به صحن علنی مجلس برود.

وی ادامه داد: به نظر من تصویب این طرح مهمتر از نامگذاری منطقه است نام، حدود و ثغور آن بعد از تصویب قابل حل است و نباید زیاد به آن حساسیت به خرج داد بعد از تصویب می‌توانیم نام مغان را برآن بگذاریم.

نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و مغان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته تصویب این طرح در مجلس به این سادگی نیست تمام هم و غم خود را بر این گذاشتیم تا این طرح تصویب شود تا شاهد رشد و رونق اقتصادی در منطقه شویم هنوز هیچ اختلافی در بین نمایندگان درباره نامگذاری این طرح نیست چرا که هدف ما بیشتر تصویب طرح است.

تغییر نام منطقه آزاد به مغان قابل حل است 

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این باره بیان کرد: تغییر نام منطقه آزاد به مغان قابل حل است مهمتر از این تصویب منطقه آزاد تجاری است که کار سخت و طاقت‌فرسا است این طرح مخالفان سر سختی دارد اما ما رایزنی‌های خود را با مخالفان آغاز کردیم با اعضای کمیسیون اقتصادی مذاکره کردیم انشاالله با رای خوب به صحن رفته وتصویب شود.

صدیف بدری گفت: همه ما تلاش می‌کنیم این طرح تصویب شود هنوز درباره نامگذاری طرح صحبتی نشده در قانون هم برای نامگذاری این طرح بنام مغان یا اردبیل هم اشاره نشده اما اگر مصلحت ایجاب کند می‌توانیم نام آن‌را به مغان که حیطه فعالیت بیشتر در آن منطقه است اصلاح کنیم.

مطالبه مردم مغان به خاطر حذف عنوان مغان از منطقه آزاد ستودنی است

نماینده اسبق پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان در این‌باره یادآور شد: نمایندگان مناطق ذی‌نفع با نگرانی همه تلاش دارند تا این لایحه در صحن علنی مجلس (که احتمالا بعد از تعطیلات تابستانی مجلس مطرح می‌شود) از تصویب نمایندگان بگذرد در این میان مطالبه و حساسیت مردم شهرهای شمالی استان (پار‌س‌آباد، بیله‌سوار و گرمی و بخش‌های اصلاندوز و گرمی و موران) به خاطر حذف عنوان مغان از منطقه آزاد ستودنی است چرا که طبق آخرین نقشه و قلمرو پیشنهادی در لایحه دولت فقط بخشی از شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی در این منطقه واقع شده‌اند.

حسن الماسی تصریح کرد: خوشبختانه پس از اینکه صدای مردم به گوش مسؤولان استانی و کشوری رسید و انصافا، هم نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، هم استاندار اردبیل و هم امام جمعه اردبیل و سایر بزرگان و خیراندیشان استان دست بدست هم داده و در صدد رفع هر دو نگرانی و دغدغه هستند ( هم تصویب منطقه در مجلس و هم اصلاح عنوان از اردبیل به مغان) بنده به اتفاق بزرگان و اندیشمندان و مدیرانی از مغان چندین جلسه با استاندار اردبیل و نمایندگان محترم استان و خصوصا نماینده محترم پارس‌آباد و بیله سوار و نمایندگان گرمی داشتیم و همه متفق‌القول و متحد پیگیر مطالبات مردم استان و منطقه مغان هستند.

وی از زحمات و ابراز حساسیت و پیگیری تک تک افرادی که در کمپین منطقه آزاد مغان تلاش بی‌وقفه داشتند تشکر کرد.

نباید به اختلافات اردبیل و مغان دامن زد

یکی از صاحبان نشریات اردبیل به خبرنگار فارس گفت: هدف اصلی نمایندگان مجلس باید تصویب این طرح باشد تکیه بر نام مغان موجب ایجاد اختلاف می‌شود.

بهنام رزمجو افزود: فعلا باید تمام تلاش نمایندگان تصویب طرح باشد چرا که تغییر نام در این برهه از زمان به صلاح استان نیست اما بعد از تصویب می‌توان نام آن را اصلاح کرد.

این روزنامه نگار معتقد است تغییر نام در حال حاضر اختلاف‌زا است و باید منطقه آزاد به همان نام قبلی پیگیری شود تا منجر به نتیجه شود.

رزمجو ادامه داد: یک عده که مخالف دولت و مخالف استاندار هستند قضیه تغییر نام منطقه آزاد بنام مغان  را در فضای رسانه‌ای مطرح کرده‌اند که ضمن ایجاد اختلاف مانع تصویب طرح بشوند البته بعداز تصویب هم فکر نمی‌کنم کسی مخالف تغییر نام شود چرا که حیطه فعالیت منطقه آزاد در منطقه مغان خواهد بود و نامگذاری آن بنام مغان هم ایراد قانونی ندارد اما در این برهه حساس تکیه بر نامگذاری صحیح نیست و باید تلاش ما بیشتر بر این باشد تا طرح در مجلس تصویب شود.

گزارش از یعقوب شاددل

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...