منطقه آزاد استان اردبیل و نقش حیاتی آن بر مغان

چاپ

به گزارش مغان رسا، سال هاست می بینیم و می شنویم که می نویسند و می گویند استان اردبیل با دارا بودن بیش از ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه در بین استان های کشور طولانی ترین مرز مشترک را با جمهوری آذربایجان دارد و همواره از سوی مسئولان و نمایندگان استان و حتی مسئولان کشوری نیز بر اهمیت و استثنایی بودن این موقعیت تأکید شده است.

موقعیتی که با توجه به اقتصاد دائماً رو به رشد کشور همسایه و فرصت های تجاری بکر و بی نظیر موجود برای استان اردبیل در امر ایجاد ارتباط تجاری دوسویه و مبتنی بر قواعد و استانداردهای تجارت آسان با این کشور هم زبان و واقع در حوزه فرهنگی ایران، افقی روشن از فرصت های طلایی رشد و توسعه اقتصادی را در صورت نیل به اهداف؛ برای این استان و عموم ساکنان آن ترسیم نموده است.

در چند سال و ماه اخیر نسیم الحاق و سپس ایجاد منطقه آزاد در شمال استان، زمینه خوشحالی و افزایش ماندگاری اهالی را فراهم کرد. به جرات می توان گفت ایجاد منطقه آزاد مستقل برای استان اردبیل یکی از بزرگترین اقدامات مثبت دولت در طی یک دهه اخیر می تواند باشد. با توجه به ظرفیت های ویژه استان اردبیل علی الخصوص مرزی بودن و وجود آب و خاک بسیار مناسب برای تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در کنار کارخانجات بزرگ صنعتی ایجاد یک منطقه آزاد در این استان گام ویژه برای توسعه استان خواهد بود.

از سوی دیگر وجود دورازه بین المللی استان در شهرستان بیله سوار مزیت دیگر این استان برای برخورداری از منطقه آزاد است. با توجه به تعاریف گفته شده از این مناطق می توان با تصویب یک منطقه آزاد مستقل برای استان اردبیل علاوه بر رفع معضل اساسی بیکاری، کلید توسعه هرچه بیشتر صنعت کشاورزی و کشت و صنعت های دشت مغان را فراهم کرد.

با این حال فارغ از اقدامات ویژه ای که سازمان منطقه آزاد در حوزه مشخص خود برای عمران و توسعه انجام می دهد، سطح درآمد عمومی نهادهایی همچون شهرداری افزایش می یابد که در نهایت شهرهای کوچک و محروم استان اردبیل علی الخصوص شهرهای شمالی جدا از فراهم شدن زمینه شغلی هزاران نفر، چهره فقیر شهر با دگرگونی ویژه ای روبرو می شود.

در این صورت است که شرایط برای مهاجرت معکوس فراهم می شود و در نهایت موتور محرکه توسعه استان اردبیل به طرز چشمگیری به کار می افتد. همچنین علاوه بر توسعه شهرهای کوچک، با توجه به نیاز همه مناطق آزاد مشخص شده در استان به مرکز استان به دلیل وجود فرودگاه بین المللی و سیار زیرساخت های اساسی، زمینه ورود شهر اردبیل به جرگه کلانشهرها فراهم می شود.

بلاشک تصویب و یا عدم تصویب این مهم ذره ای تلاش امام جمعه فاضل استان، استاندار ساعی اردبیل، نمایندگان و سایر مسئولان شهرستانی که برای تحقق این مهم تاکنون تلاش کرده اند، را از بین نمی برد. اما تحقق نهایی تصویب منطقه آزاد همت واقعی تک تک  نمایندگان استان از شمال تا جنوب را می طلبد. رسانه های منطقه امیدوارند با به بار نشستن این مهم با تلاش دوچندان مسئولان استانی و محلی زمینه توسعه هرچه بیشتر منطقه و استان فراهم شود.

جمعی از اصحاب قلم و رسانه دشت مغان

انتهای پیام/

منبع :آران مغان