مجوز فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس صادر شد

چاپ

به گزارش مغان رسا ؛ روز سه‌شنبه دوم آذر در گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس فرانسه را به شرکت هوایپمایی ایران‌‌ایر صادر کرد.

دور این مجوز چند روز پس از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا است که بر اساس آن، دولت باراک اوباما موظف شده بود تا فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کند.

جمهوریخواهان به عنوان مخالفان سرسخت برجام و تحت حمایت صهیونیستها می‌گویند این هواپیماهای مسافربری قرار است در اختیار کشوری قرار گیرد که حامی تروریسم است و قطعنامه‌های سازمان ملل را با انجام آزمایش موشک‌های بالستیک نقض می‌کند! گرچه ایرباس یک شرکت فرانسوی است، اما به‌خاطر اینکه دست‌کم ۱۰ درصد تجهیزات این هواپیما ساخت آمریکاست، فروش این هواپیماها به ایران نیازمند مجوز واشینگتن است.

مجوز فروش این هواپیماها به ایران در پی توافق اتمی با ایران صادر شده است. توافقی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب و بیشتر جمهوری‌خواهان آمریکا با آن مخالفت هستند. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی، توافق اتمی با ایران را ملغی می‌کند.دولت باراک اوباما تصریح کرده هرگونه مصوبه کنگره برای ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران را وتو می‌کند چراکه به گفته کاخ سفید موجب خدشه به توافق اتمی می‌شود.

ایرباس قرار بود ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعدا این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد. بوئینگ نیز از صادرات بیش از ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران خبر داده است.

درخواست رهبران جمهوری‌خواه از باراک اوباما

صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس به ایران از سوی وزرات خزانه‌داری آمریکا در همان روزی صورت می‌گیرد که رهبران مجلس نمایندگان آمریکا از باراک اوباما خواسته‌اند تا پیش از ترک کاخ سفید، اقدامات بیشتری که موجب تقویت توافق هسته‌ای ایران شود انجام ندهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پل رایان رییس مجلس نمایندگان، کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواهان و اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این درخواست را روز سه‌شنبه دوم آذر از رییس‌جمهوری ایالات متحده مطرح کرده‌اند.

جمهوریخواهان می‌گویند قرار است لایحه گسترش تحریم‌های ایران را به زودی تصویب کنند. آنها افزوده‌اند که امضای این لایحه باید آخرین اقدام باراک اوباما در قبال ایران قبل از ترک کاخ سفید باشد.

این رهبران تصریح کرده‌اند که دولت آمریکا نباید تحریم‌ها را کنار بگذارد، مجوزهای جدید تجاری یا راهنمای تازه‌ای برای شرکت‌های خارجی در زمینه تجارت با ایران به صورت قانونی منتشر کند.

به گفته آنها، دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب، باید این فرصت را داشته باشد که سیاست ایالات متحده در قبال ایران را بدون اینکه باراک اوباما آن را پیچیده‌تر کند مورد ارزیابی قرار دهد.کاخ سفید هنوز به این نامه واکنشی نشان نداده است.

پارسینه