قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: نوامبر 29th, 2015 | 17:50 ب.ظ| كد خبر: 215
غزال تیزپای ایران ۱۸ ساله شد+تصاویر
غزال تیزپای ایران ۱۸ ساله شد+تصاویر هشت آذر ۱۳۷۶ اتفاقی تاریخی در فوتبال ایران رقم خورد که هنوز با گذشت ۱۸ سال هنوز در خاطر مردم زنده مانده است.

به گزارش مغان رسا ؛۱۸ سال پیش و درست در روز هشت آذر ۱۳۷۶ حماسه ای از شیرجوانان دیار پارس رقم خورد که از خاطره هیچ یک از مردم ایران پاک نمی شود.

تیم ملی فوتبال ایران که برای صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تلاش می کرد پس از رسیدن به رتبه دوم گروه خود و عدم کامیابی در صعود مستقیم به جام جهانی راهی مرحله پلی آف شد و در این مرحله ابتدا باید در جوهوربارو مالزی به مصاف ژاپن می رفت.
تیم ملی در دیدار مقابل چشم بادامی ها نمایش خوبی داشت اما در نهایت بازی زیبای ملی پوشان و رشادت های احمدرضا عابدزاده نتوانست مانع از شکست ۳٫۲ شاگردان والدیر ویرا برزیلی سرمربی موقت ایران گردد و تیم ملی باید برای زنده نگه داشتن آخرین کورسوی امید خود در ۲ دیدار رفت و برگشت به مصاف تیم تمام اروپایی قاره اقیانوسیه استرالیا می رفت.
توقف ایران در بازی رفت مقابل دیدگان ۱۲۸ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی تهران کار را برای شاگردان پیرمرد برزیلی بسیار دشوار کرد.
 هشت آذر ۱۳۷۶ مصادف با ۲۹ نوامبر ۱۹۹۷ ورزشگاه ملبورن کریکت گراند را به یکی از اماکن رویایی در ورزش ایران تبدیل کرد.
هرچند آن مسابقه با حاکمیت مطلق شاگردان تری ونبلز انگلیسی شروع شد و ادامه یافت .۲ گل هری کیول و آئورلیو ویدمار موجب جستن کانگوروها در مسیر پاریس گردید اما در میانه نیمه دوم حرکت احمقانه پیتر هور جیمی جامپ در پاره کردن دروازه احمدرضا عابدزاده  ساندرو پل مجارستانی را مجبور به توقف بازی کرد.
همین اتفاق آب سردی بر آتش سوزان حملات استرالیایی ها ریخت که پیامد آن چهار دقیقه ای بود که شاید هیچ یک از اهالی کره خاکی حوادث آن را باور نمی کردند.
۱
ابتدا حرکت عمقی خداداد عزیزی در دقیقه ۷۱ و برخورد با ابراهیم تهامی که در وضعیت آفساید جای داشت ،کریم باقری را در مقابل دروازه خالی از دروازه بان مارک بوسنیچ قرار داد و وی نیز با فرصت طلبی توپ را به تور دروازه دروازه قلدر ایران دوخت تا  ایران پس از ۷۰ دقیقه بتواند نفس خود را آزاد شده ببیند.
اما چند دقیقه پس از گل نخست در ۷۴ دقیقه آن دیدار علی دایی که شاید آن روز کم فروغ ترین نمایش خود را در عرصه فوتبال ملی پشت سر می گذاشت با یک بغل پای عمقی و شکافتن مرکز دفاع استرالیا خداداد را در موقعیت تک به تک با گلر چشم آبی کانگورو قرار داد و ناگهان چشم ۶۰ میلیون ایرانی از یک طرف به ساق پای راست مهاجم ریزنقش مشهدی و زبان جواد خیابانی دوخته شد و گزارشگر با آن زبان حماسی فریاد برآورد:
باز هم خداداد،باز هم روی زمین،این غزال تیز پای فوتبال ایران
ناگهان جهنم ۸۵۰۲۲ ملبورن کریکت گراند برای ۱۱ مرد داخل مستطیل سبز و نیمکت نشینان و معدود ایرانی های حاضر در ورزشگاه به گلستان تبدیل شد و ویرا مجالی یافت تا سیگار نیمه کشیده خود را که روی چمن انداخته بود پکی دوباره زده و شادمان و با استرس زیاد به ادامه راه بنگرد.
شبکه تلویزیونی فرانس پرس در تعبیری جالب اعلام کرد در زمان گل خداداد وزن کره زمین به دلیل بالاپریدن مردمان ایران زمین و شادمانی آن ها به اندازه ۶۰ میلیون نفر سبک شد.
به هر حال آن ۱۵ دقیقه باقی مانده از وقت معمول بازی و هشت دقیقه کشنده وقت اضافه به خیر گذشت و شروع مجدد احمدرضا به منزله پایان دراماتیک ترین داستان تاریخ فوتبال ایران تلقی گردید.
آن بازی با تمام خاطرات شیرین،با آن همه جشن های خیابانی و آن همه لذت از بوق ممتد اتومبیل ها و فریاد ایرانی ها ۱۸ سال است که به پایان رسیده و در این گزارش قصد داریم مروری داشته باشیم بر زندگی فوتبالی خالقان آن شب رویایی برای ایران و شب تراژیک برای استرالیا پس از آن دیدار.

۲

احمدرضا عابدزاده: گلر افسانه ای فوتبال ایران که در آن بازی ۳۱ ساله بود پس از آن شب به مدت سه فصل دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت و سرانجام با انجام ۷۹ بازی ملی در سال ۱۳۷۷ از فوتبال ملی و در سال ۱۳۷۹ از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
عابدزاده مربیگری دروازه بانی در تیم های پرسپولیس ،استیل آذین و راه آهن را در کارنامه دارد و چند مدتی به مرورش کودکان مستعد در امر دروازه بانی در آمریکا پرداخت.
محمد خاکپور :خاکپور ۲۸ ساله در دیدار ایران و استرالیا پس از آن مسابقه تا سال ۱۳۷۸ برای بهمن کرج بازی کرد و سپس در سال ۱۳۷۹ به مترو استارز آمریکا انتقال یافت.
حضور در جام جهانی۱۹۹۸ فرانسه و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک مهم ترین افتخارات خاکپور پس از حماسه ملبورن است.خاکپور در سال ۱۳۷۹ پس از انجام ۵۲ بازی و یک گل ملی پیراهن سفید ملی را از تن درآورد.
وی در دوران مربیگری خود در تیم های استیل آذین و تیم المپیک ایران سرمربی گری کرده و امید دارد پس از ۴۰سال به ناکامی ایران در راه صعود به المپیک پایان دهد.
مهدی پاشازاده : مدافع ۲۲ ساله تیم ملی در آن شب رویایی یک فصل پس از آن دیدار برای یک فصل برای استقلال به میدان رفت.پاشازاده با انتقال به فوتبال آلمان در ۲ فصل پیراهن تیم های بایرلورکوزن و فورتونا کلن را به تن کرد.در بازگشت به فوتبال ایران سه فصل دیگر آبی پوشان پایتخت راهمراهی کرد .پاشازاده سه فصل پایانی فوتبال خود را در تیم های راپیدوین(۲۸ بازی)،اشتورم گراتز (۴ بازی)و آدمیراواکر(۳۳ بازی) اتریش دنبال کرد و در سال ۱۳۸۶ از صحنه حرفه ای خداحافظی کرد.البته عمر درخشش پاشا پس از آن شب پرشکوه در فوتبال ملی دوام چندانی نیافت و این بازیکن در ۲۳ سالگی و تنها با انجام ۱۴ بازی از تیم ملی خداحافظی کرد.
مهم ترین افتخارات پاشازاده پس از آن دیدار ۲ قهرمانی با استقلال در لیگ آزادگان و قهرمانی در جام حذفی باشگاه های کشور در سال ۱۳۸۱ است.وی همچنین سابقه حضور در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا و جام اینترتوتو را در کارنامه دارد.
تیم دوم آدمیراواکر،گسترش سهند،پارسه،شهرداری تبریز،آلومینیوم اراک و گاز فجر جم بوشهر تیم هایی هستند که مدافع اسبق آبی پوشان هدایت آن ها را در مقام سرمربیگری به عهده داشته است.
نعیم سعداوی: پیستون راست ۲۸ ساله تیم ملی در آن مسابقه تا سال ۱۳۷۸ برای پرسپولیس به میدان رفت.وی پس از ترک سرخ پوشان پایتخت تا پایان دوران بازیگری در سال ۱۳۸۳  پیراهن قرمز فولاد خوزستان را به تن کرد.
سعداوی با نزدیک به ۳۰ بازی ملی در سال ۱۳۷۷ از تیم ملی خداحافظی کرد.همچنین در دوران مربیگری خود به عنوان سرمربی صنعت نفت آبادان و شاهین بوشهر و کمک مربی تیم ملی المپیک ایران،پرسپولیس و فولاد خوزستان فعالیت کرده است.۲ قهرمانی با پرسپولیس در لیگ آزادگان و قهرمانی با فولاد در لیگ برتر سیزدهم به عنوان مربی از مهم ترین افتخارات سعداوی پس از پایان دیدار مقابل استرالیا است.
۳
افشین پیروانی:مدیر فنی کنونی تیم ملی بزرگسالان ایران در آن دیدار تنها ۲۷ سال داشت.کاپیتان متعصب سرخ پوشان تا سال ۱۳۸۳ در ۲۰۹ بازی برای پرسپولیس ۱۴ بار موفق به گلزنی شد.وی در آخرین فصل بازیگری خود در سال ۱۳۸۴ برای پیکان ۱۷ بار به میدان رفت.البته پیروانی در سال ۱۳۸۱ با انجام ۶۶ بازی  از فوتبال ملی خداحافظی کرد.
سرمربیگری در تیم های پرسپولیس، استیل آذین و سنگ آهن بافق یزد  و مربی گری در پرسپولیس در کارنامه وی به چشم می خورد.۲ عنوان قهرمانی در لیگ آزادگان،یک قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی در جام حذفی سال ۱۳۷۸ و قهرمانی در بازی های آسیایی تایلند مهم ترین افتخار کاپیتان پیروانی پس از دیدار با استرالیا است.
رضا شاهرودی: مدافع چپ ۲۵ ساله تیم ملی در دیدار با کانگوروها تا سال ۱۳۷۹ برای پرسپولیس به میدان رفت.شاهرودی پس از یک فصل حضور در فوتبال چین و پوشیدن پیراهن دالیان به جمع سرخ پوشان پایتخت بازگشت. در سال ۱۳۸۲ شاهرودی  و به دنبال اعتصاب چند بازیکن پرسپولیس در حمایت از علی پروین سرمربی مثتعفی تیم به تیم دسته اولی پاسارگاد تهران رفت و با بازی در پیکان در سال ۱۳۸۵ به دوران باشگاهی خود پایان داد.البته شاهرودی در سال ۱۳۷۸ پس از ۴۰ بازی و پنج گل ملی به فعالیت خود در عرصه فوتبال ملی پایان داد.کمک مربیگری در تیم هایی چون داماش تهران،کوثر تهران،استیل آذین تهران،راه آهن تهران و سیاه جامگان مشهد در کارنامه این پیشکسوت فوتبال ایران به چشم می خورد.قهرمانی در لیگ آزادگان به همراه پرسپولیس از مهم ترین افتخارات شاهرودی مالدینی است.البته وی به دلیل مصدومیت فرصت حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را از دست داد.
حمید استیلی: یک سال پس از آن بازی را استیلی ۲۶ ساله برای بهمن کرج بازی کرد.وی سپس ۶ فصل را با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت و در سال ۱۳۸۳ پس از انجام ۹۸ بازی و زدن ۹ گل با پیراهن این تیم در ۳۳ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.استیلی همچنین در سال ۱۳۷۹ پس از ۷۹ بازی  وزدن ۱۲ گل پیراهن تیم ملی را از تن درآورد.
یک قهرمانی در لیگ آزادگان و قهرمانی نخستین دوره لیگ برتر از مهم ترین افتخارات باشگاهی و قهرمانی در بازی های آسیایی بانکوک از مهم ترین افتخارات ملی استیلی پس از آن دیدار است.ضمن این که گل وی به آمریکا در دیدار دوم ایران در جام جهانی به عنوان گل قرن لقب گرفت.
استیلی سابقه سرمربیگری استیل آذین، شاهین بوشهر،پرسپولیس ،راه آهن و ملوان را در کارنامه دارد.
۴
کریم باقری: زننده گل نخست تیم ملی در آن دیدار ۲۳ ساله بود.کریم پس از آن دیدار تا پایان ژوئن ۲۰۰۰ برای آرمینیا بیله فلد آلمان در ۵۱ بازی موفق به زدن ۶ گل شد.باقری در سال ۲۰۰۰ به النصر امارات رفت و کارنامه ۸ بازی و ۴ گل را در این تیم به ثبت رساند.باقری در سال ۲۰۰۰ به عنوان  نخستین ایرانی تاریخ لیگ برتر جزیره لقب گرفت اما در جمع چکش های لندن دوام چندانی نیافت و تنها بک بار برای این تیم بازی کرد.السد قطر دیگر تیم دوران بازیگری کریم در کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.کریم در سال ۱۳۸۱ به پرسپولیس پیوست و تا اواخر سال ۱۳۸۹ در ۱۷۸ بازی برای این تیم ۲۹ گل به ثمر رساند.
کریم باقری در سال ۱۳۸۸ و سن ۳۶ سالگی پیراهن تیم ملی را به تن کرد و در ۸۷ بازی آمار فوق العاده ۵۰ گل را در کارنامه خود ثبت کرد.قهرمانی در لیگ برتر هشتم،۲ قهرمانی در جام حذفی و قهرمانی جام باشگاه های عرب به همراه السد قطر مهم ترین عناوین باشگاهی آرپی چی زن و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک بهترین افتخار ملی کریم پس از دیدار با استرالیا است.کریم در حال حاضر به عنوان کمک برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس فعالیت می کند.
۵
خداداد عزیزی: غزال ۲۶ ساله ملبورن پس از آن بازی تا ژوئن ۲۰۰۰  در ۵۰ بازی برای کلن آلمان ۱گل به ثمر رساند.۲۰ بازی و ۳گل حاصل عملکرد خداداد در ارث کوئک سن خوزه آمریکا است.عزیزی پس از مدتی بازی برای النصر امارات به تیم پاس تهران پیوست و در ۴ سال حضور در این تیم آمار ۸۲ بازی و ۲۳ گل را ثبت کرد.آدمیرا واکر اتریش،عقاب و راه آهن تهران آخرین تیم های عزیزی در فوتبال باشگاهی بودند و این بازیکن پس از خداحظی با فوتبال ملی در سال ۱۳۸۵ با آمار ۴۷ بازی و ۱۳ گل در امان سال از فوتبال باشگاهی نیز خداحافظی کرد.
۲مرتبه سرمربیگری در ابومسلم مشهدو همچنین هدایت پیام مشهد.،استقلال اهواز و شهرداری تبریز کارنامه دوران مربی گری خداداد است.
قهرمانی در سومین دوره لیگ برتر به همراه پاس یکی از مهم ترین افتخارات خداداد پس از آن درخشش حماسی است.
۶
علی دایی: شهریار موفق ترین بازیکن فوتبال ایران پس از دیدار با استرالیا به حساب می آید. وی تا پایان ژوئن ۱۹۹۸ در۲۶ بازی برای آرمینیا بیله فلد ۷ گل به ثمر رساند و همچنین در یک فصل حضور در بایرن مونیخ آمار ۳۱ بازی و ۶ گل را ثبت کرده است.دایی تا پایان ژوئن ۲۰۰۲ در ۸۵ بازی باقراهن آبی و سفید هرتابرلین ۱۲ بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شد.در فصل ۲۰۰۲٫۲۰۰۳ دایی با بازی کردن در الشباب امارات ۲۶ بازی و ۱۶ گل را رقم زد.دایی در سال ۱۳۸۳ در بازگشت یک ساله خود پرسپولیس در ۲۶ بازی ۱۶ گل به ثمر رساند و آقای گل سومین دوره لیگ برتر لقب گرفت. دایی در ۲ فصل حضور در صباباتری در ۶۵ بازی ۳۵ بار دروازه حریفان را باز کرد.سایپا آخرین تیم دوران بازیگری دایی بود که در یک فصل حضور در این باشگاه به عنوان بازیکن_مربی آمار ۲۷ بازی و ۱۰ گل را به جا گذاشت.
سرمربیگری در تیم های سایپا، پرسپولیس،راه آهن و صبا قم و تیم ملی ایران در کارنامه دایی به چشم می خورد.
قهرمانی در لیگ آلمان و جام حذفی این کشور به همراه نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا به امراه بایرن مونیخ،قهرمانی در جام حذفی سال ۱۳۸۵ به همراه صباباتری،سوپرکاپ همان سال به همراه صبا،قهرمانی در لیگ برتر ششم با سایپا،قهرمانی در بازی های آسیایی ۱۹۹۸،مقام سوم جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۰۴،دو حضور در جام جهانی،قهرمانی غرب آسیا به عنوان بازیکن و سرمربی تیم ملی،رسیدن به رکورد ۱۰۰ گل ملی در سال ۱۳۸۴،۲ قهرمانی جام حذفی باشگاه های کشور در جایگاه سرمربی پرسولیس مهم ترین افتخارات دایی پس از بازی با استرالیا است.۱۴۹ بازی و ۱۰۹ گل کارنامه استثنایی دایی در عرصه فوتبال ملی است.
۷
مهدی مهدوی کیا:جوان ترین بازیکن ایران در آن دیدار با ۲۰ سال سن تا سال ۱۳۷۸ودر ۶۷ بازی ،۲۴ گل برای پرسپولیس به ثمر رساند.وی در فصل ۱۹۹۸٫۹۹ به فوتبال آلمان منتقل شد و در ۱۲ دیدار برای بوخوم ۳بار موفق به گلزنی شد.۲۲۹ بازی و ۲۹ گل حاصل عملکرد هشت ساله میدی در تیم بندری هامبورگ است.مهدوی کیا در حضور سه ساله خود در اینتراخت فرانکفورت تا انتهای سال ۲۰۱۰۳ بازی انجام داد. ۳۷ بازی و شش گل آمار یک و نیم ساله مهدی در بازگشت به فوتبال ایران به همراه استیل آذین است.وی در نیم فصل نخست لیگ یازدهم ۱۶ بازی برای داماش انجام داد و در بازگشت خود پس از سال ها به پرسپولیس۳۲ بازی و سه گل را ثبت کرد.قهرمانی جام حذفی آلمان در سال ۲۰۰۳،قهرمانی در بازی های اسیایی بانکوک،رتبه سوم جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۰۴،نایب قهرمانی جام حذفی ایران در سال ۱۳۹۲،کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۰۳ و ۲ حضور در جام جهانی از مهم ترین افتخارات آقای خوش اخلاق فوتبال ایران پس از دیدار با استرالیا است.۱۱۰ بازی و ۱۳ گل عملکرد مهدوی کیا در تیم ملی است.
علی رضا منصوریان: سرمربی کنونی نفت تهران در آن بازی ۲۶ ساله بود.منصوریان پس دیدار با استرالیا در ۲ سال حضور در فوتبال یونان در ۲۳ بازی برای اسکودا ژانتی و ۷ بازی برای آپولون اسمیرنیس تنها یک بار موفق به زدن گل برای آپولونی ها شد.وی در ۲ فصل حضور در تیم سنت پائولی آلمان تنها ۱۵ بار به میدان رفت  ودر بازگشت به فوتبال ایران و پایان دوران بازیگری خود در سال ۱۳۸۷ ۱۳۰ بارهمراه با پیراهن آبی پوشان پایتخت بازی کرد.۴۶ بازی ملی و ۸ گل آمار منصوریان در تیم ملی است.
قهرمانی در پنجمین دوره لیگ برتر و جام حذفی باشگاه های کشور در سال ۱۳۸۷ به همراه استقلال و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک مهم ترین افتخارات منصوریان پس از دیدار با استرالیا است.
منصوریان پس از دوران بازی خود سرمربیگری تیم های پاس همدان،تیم ملی بزرگسالان به صورت موقت،تیم ملی امید و نفت تهران و دستیاری افشین قطبی در تیم ملی بزرگسالان را در کارنامه دارد.
علی اکبر استاد اسدی: مدافع ۳۲ ساله آذری زبان تیم ملی در آن دیدار تا پایان سال ۱۳۸۲ برای ذوب آهن اصفهان و سپس به مدت ۳ سال برای ماشین سازی تبریز بازی کرد.استاد اسدی در این ۱۸ سال تنها مدتی کوتاه به عنوان مربی در باشگاه گسترش فولاد تبریز مشغول شد.۱۵ بازی ملی در کارنامه استاد دیده می شود.
ابراهیم تهامی: مهاجم خوزستانی و تاثیر گذار تیم ملی در بازی با استرالیا بنا به دلایلی نامعلوم تنها یک سال پس از آن دیدار در سطح اول فوتبال کشور برای استقلال اهواز بازی کرد.۷ بازی و یک گل ملی در کارنامه تهامی دیده می شود.
نیما نکیسا:دروازه بان ذخیره ۲۲ ساله تیم ملی در آن دیدار یک فصل پس از آن مسابقه برای پرسپولیس به میدان رفت.فلامورتاری ولوره آلبانی،کاوالاس یونان،برق شیراز ،پاس تهران،استقلال دزفول و استقلال اهواز دیگر تیم های نکیسا در سطح باشگاهی بودند و این دروازه بان در سال ۱۳۸۶ از فوتبال خداحافظی کرد.نکیسا با قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک پس از ۱۱ بازی از تیم ملی کنار گذاشته شد.قهرمانی در لیگ سوم برتر به همراه پاس تهران مهم ترین افتخار باشگاهی نیما است.البته نکیسا در این مدت فعالیت هایی در عرصه موسیقی کشور داشته است.
مهرداد میناوند: مدافع چپ نیمکت نشین و ۲۱ ساله تیم ملی در آن دیدار تا پایان سال ۱۳۷۷ در ۸۹ بازی برای پرسپولیس ۱۳ گل به ثمر رساند.وی سپس در سه فصل بازی برای اشتورم گراتس اتریش آمار ۶۷ بازی و یک گل را ثبت کرد.میناوند سپس به فوتبال بلژیک رفت و ۲ بازی برای شارلوا انجام داد.وی حضوری ناموفق در الشباب امارات داشت و در بازگشت به فوتبال ایران در سال ۱۳۸۲  و ۲ فصل بازی برای سرخ پوشان پایتخت ۱۹ بازی انجام داد.سپاهان اصفهان و راه آهن تهران آخرین تیم های دوران بازیگری مهرداد بودند.وی در سال ۱۳۸۲ پس از ۶۷ بازی و ۴ گل برای تیم ملی از فوتبال ملی کناره گیری کرد.مربیگری در تیم خونه به خونه بابل تنها سابقه میناوند در این عرصه است.
قهرمانی در لیگ آزادگان به همراه پرسپولیس و قهرمانی لیگ اتریش ،جام حذفی و سوپر کاپ این کشور همراه با اشتورم گراتس مهم ترین افتخار میناوند پس از دیدار با استرالیا است.
۸
جواد زرینچه :هر چند مدافع راست تیم ملی در آن بازی به میدان نرفت اما تا پیایان لیگ ۱۳۷۸٫۷۹ برای استقلال بازی کرد و سپس یک فصل به استقلال رشت بازی کرد .وی سپس به مدت ۲ سال به استقلال بازگشت.صبا باتری آخرین تیم دوران بازیگری زرینچه بود و این بازیکن در سال ۱۳۸۳ کفش هایش را آویخت.زرینچه در سال ۱۳۷۹ پس از ۸۰ بازی و یک گل ملی از تیم ملی خداحافظی کرده بود.
زرینچه در زمان مربی گری هدایت تیم هایی چون صنایع اراک،آلومینیوم هرمزگان،کاوه تهران،شهرداری یاسوج،راهیان کرمانشاه و استقلال تهران را به صورت موقت بر عهده داشته و همچنین یک فصل به عنوان دستیار امیرقلعه نویی  در استقلال و مدتی در جایگاه سرمربی موقت آبی پوشان فعالیت کرده است.یک قهرمانی در لیگ آزادگان و قهرمانی در بازی های آسیایی بانکوک  و پاس گل قرن مهم ترین افتخار زرینچه پس از دیدار با استرالیا است.
مجید نامجو مطلق: هافبک تکنیکی و ۳۰ ساله تیم ملی در آن دیدار به میدان نرفت و تنها ۲ سال پس از بازی با استرالیا با پیراهن پرسپولیس خداحافظی کرد.نامجو در همان سال ۱۳۷۶ پس از انجام ۴۴ بازی  و زدن ۴ گل از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود.
وی در دوران مربیگری به عنوان مربی در تیم هایی چون تیم ملی زیر ۱۹ سال ایران ،ابومسلم مشهد و استقلال تهران و سرمربی شهرداری بندر عباس و آلومینیوم هرمزگان فعالیت کرده است. یک قهرمانی در لیگ آزادگان مهم ترین عنوان نامجو پس از دیدار با استرالیا است.
والدیر ویرا :سرمربی برزیلی  ۵۳ ساله تیم ملی که پس از آن دیدار جای خود را به تومیسلاو ایویچ فقید داده و در رویای هدایت ایران در جام جهانی ناکام ماند پس از آن مسابقه هدایت تیم های ملی عمان و بحرین و تیم های باشگاهی چون الطایی عربستان،الخلیج عربستان،راجا کازابلانکا مراکش،دپورتیوو ساپریسا کاستاریکا،دوفار عمان،العربی کویت،ناگانو پارسیرو ژاپن،الرمثا عمان و کیوتو سانگا ژاپن را به عهده گرفت.
بازیکنان تیم ملی استرالیا که در همان زمان نیز عمدتا در فوتبال اروپا بازی می کردند پس از آن دیدار نیز بعضا به درخشش در فوتبال باشگاهی اروپا داده و حتی به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا معتبرترین جام باشگاهی در این قاره دست یافتند.
مارک بوسنیچ : گلر چشم آبی و ۲۴ ساله کانگوروها پس از آن دبدار ۲۰۷ بازی برای آستون ویلا،۳۰ بازی برای منچستر یونایتد،۷ بازی برای چلسی انگلیس و ۶ بازی برای سنترال کست مارینرس انجام داد و در سال ۲۰۰۹ در  ۳۶  سالگی کفش هایش را خداحافظی کرد.البته بوسنیچ در سال ۲۰۰۰ و در حالی که تنها ۲۷ سال داشت پس از ۱۷ بار پوشیدن ساکروز از تیم ملی خداحافظی کرده بود.
قهرمانی در لیگ برتر جزیره در فصل ۱۹۹۹٫۲۰۰۰ و قهرمانی جام باشگاه های جهان در سال ۱۹۹۹ مهم ترین افتخار بوسنیچ پس از عدم راهیابی استرالیا به جام جهانی فرانسه بود.
کرگ مور :مدافع ۲۱ ساله ساکروز پس از انجام ۱۰۱ بازی و زدن ۸ گل گلاسکو رنجرز اسکاتلند را به سمت کریستال پالاس  انگلیس ترک کرد.البته حضور قرضی وی در این تیم دوام چندانی نیافت و وی پس از بازگشت به رنجرز آمار ۱۵۵ بازی و ۱۲ گل را ثبت نمود.
وی همچنین در کارنامه خود سابقه ۱۴ بازی و یک گل برای مونشن گلادباخ آلمان،۳۱ بازی و ۴ گل برای نیوکاسل انگلیس،۶۲ بازی و ۴ گل برای کوئینز لند رور استرالیا و ۱۰ بازی و یک گل برای کاوالای یونان را دارد
مور در سال ۲۰۱۰ پس از انجام ۵۲ بازی و زدن سه گل از فوتبال ملی و باشگاهی خداحافظی کرد.
۹
سه قهرمانی لیگ اسکاتلند،سه قهرمانی جام حذفی و یه قهرمانی سوپر کاپ این کشور،قهرمانی جام اینترتوتو همراه با نیوکاسل و صعود به جام های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ تا حدودی خاطره آن شب تلخ را از ذهن مور پاک کرد.
استیو هوروات:مدافع ۲۶ ساله ساکروز پس از  آن دیدار فوتبال خود را در تیم های کارلتون(۲)،کریستال پالاس و ملبورن نایتس ادامه داد  و در سال ۲۰۰۳  فوتبال را کنار گذاشت.البته وی در سال ۲۰۰۲ پس از ۳۲ بازی ملی با کانگوروها خداحافظی نمود.
الکس نوبین :مدافع ۳۲ ساله استرالیا پس از آن دیدار نزدیک به ۴۳۸ بار با پیراهن آدلاید یونایتد به میدان رفت و ۲۷ گل به ثمر رساند.وی سپس برای تیم های پاراتا پاور ۴۸ بازی و ۴ گل و برای نوترن اسپریت ۳۸ بازی انجام داد  و در سال ۲۰۰۳ از فوتبال باشگاهی کناره گیری نمود.
توبین در سال ۱۹۹۸ پس از انجام ۸۷ بازی  و زدن ۲ گل ملی فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
استن لازاریدیس:هافبک کوتاه قامت و ۲۵ ساله استرالیایی ها پس از آن مسابقه با انجام ۸۷ بازی و سه گل وست هام را به سوی بیرمنگام ترک کرد.آمار استن در جمع آبی های ویلا ۲۱۵ بازی و ۸ گل است.پرث گلوری استرالیا آخرین تیم باشگاهی لازا در دوران بازی گری می باشد و وی پس از این که در سال ۲۰۰۶ با انجام ۶۰ بازی از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود در سال ۲۰۰۸ فوتبال باشگاهی را نیز کنار گذاشت.
۱۰
رابی اسلاتر:هافبک ۳۳ ساله کانگوروها پس از آن دیدار آمار ۴۱ بازی و ۲ گل برای ساوتهمپتون ،۶ بازی برای ولورهمپتون و ۶۱ بازی و ۱۰ گل را برای نورترن اسپریت استرالیا به جای گذاشت.اسلاتر پس از کناره گیری از فوتبال ملی با ۴۴ بازی و ۱ گل در سال ۱۹۹۷در سال ۲۰۰۱ با فوتبال باشگاهی نیز وداع کرد.
ند زلیچ :هافبک ۲۶ ساله استرالیا در آن دیدار ور ۱۰۲ بازی خود برای مونیخ ۱۸۶۰ آلمان سه گل به ثمر رساند و سپس به فوتبال ژاپن آمد.زلیچ در فوتبال شبه جزیره ژاپن فروغ چندانی نداشت و پس از ۳۴ بازی و ۲ گل برای تیم های کیوتو سانگا و اوراواردز ژاپن به فعالیت فوتبالی خود در این کشور پایان داد.
زلیج همچنین سابقه ۲۲ بازی برای واکرتیرول اتریش،۲۱ بازی و یک گل برای نیوکاسل یتس استرایا ،۷ بازی برای هلموند اسپرت هلند و ۱۱ بازی برای دینامو تفلیس گرجستان را در کارنامه دارد.
ند زلیچ خیلی زود و مس از انجام ۳۴ بازی و زدن ۳ گل از فوتبال ملی کناره گرفت.هر چند فوتبال باشگاهی را ۱۰ سال پس از خداحافظی از فوتبال ملی پایان داد.
آئورلیو ویدمار:سرمربی کنونی تیم ملی المپیک استرالیا که در آن دیدار ۳۰ ساله بود پس از انجام ۲۵ بازی برای تنه ریف اسپانیا راهی سانفرس هیروشیما ژاپن شد و آمار ۲۹ بازی و هشت گل را برای این تیم به جا گذاشت.ویدمار برای آدلاید سیتی ۱۱۰ بازی و ۱۷ گل و برای آدلاید یونایتد ۲۷ بازی و ۲ گل را ثبت کرد.سرانجام همان طور که در سال ۲۰۰۱ پس از انجام ۴۴ بازی و زدن ۱۷ گل برای تیم ملی استرالیا از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود در سال ۲۰۰۴ فوتبال باشگاهی را نیز کنار گذاشت.
تیم های آدلاید یونایتد،تیم ملی زیر ۲۳ و زیر ۲۰ سال استرالیا تیم هایی بودند که ویدمار هدایت آن ها را به عهده داشته است.ضمن این که وی مدتی به عنوان سرمربی موقت استرالیا فعالیت میکرد.
کرگ فاستر:هافبک ۲۸ ساله کانگوروها پس از آن دیدار پس از انجام ۱۹ بازی و زدن ۴ گل پورتس موث انگلیس را ترک کرد.وی برای کریستال پالاس انگلیس آمار  ۵۲ بازی و۳گ ۳گل و همچنین برای نورترن اسپریت ۴۳ بازی و ۲ گل را به جا گذاشت.فاستر در سال ۲۰۰۳ از فوتبال خداحافظی کرد.
البته وی در سال ۲۰۰۰ پس از انجام ۲۹ بازی و زدن ۳ گل فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
مارک ویدوکا :مهاجم اسطوره ای ساکروز که در آن دیدار تنها ۲۲ سال داشت پس از انجام ۸۴ بازی و زدن ۴۰ گل دیناموزاگرب کرواسی را به مقصد سلتیک اسکاتلند ترک کرد.مارک در جمع سفید و سبزهای گلاسکو هم فوق العاده ۴۹ بازی و ۳۵ گل را ثبت کرد.
ویدوکا در سال ۲۰۰۰ به لیدزیونایتد انگلیس پیوست و در طول ۴ سال با انجام ۱۶۶ بازی ۷۲ بار موفق به باز کردن دروازه حریفان لیدز شد.در سال ۲۰۰۴ مارک به میدلزبورو انگلیس ملحق شد و آمار۹۱ بازی و ۴۲ گل را در  جمع قرمزپوشان بورو ثبت کرد.
نیوکاسل آخرین تیم دوران بازیگری مارک کبیر بود.۴۰ بازی و ۷ گل عملکرد ویدوکا در جمع کلاغ ها است.ویدوکا در سال ۲۰۰۷ با آمار ۴۳ بازی و ۱۱ گل از فوتبال ملی و در سال ۲۰۰۹ از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
قهرمانی در جام اتحادیه اسکاتلند و حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از مهم ترین عناوین ویدوکا پس از تقابل با ایران است.
هری کیول :جوان اول آن روزهای کانگوروها که در آن دیدار تنها ۱۹ سال داشت پس از انجام ۲۰۲ بازی و زدن ۶۳ گل در سال ۲۰۰۳ به لک لک های بندر لیورپول پیوست اما در طول ۵ سال حضور در لیورپول به هیچ وجه نتوانست درخشش خود در لیورپول را تکرار کند.۱۳۸ بازی و ۱۶ گل آمار کیول در لیورپول بود.کیول در سال ۲۰۰۸ به گالاتاسرای ترکیه ملحق شد .۹۱ بازی و ۳۳ گل آمار هری در این تیم است.وی در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار در لیگ استرالیا بازی کرد و در ۲۵ بازی برای ملبورن ویکتوری هشت گل زد.سپس در انتقالی ناموفق به الغرافه قطر رفت که آمار نا امید کننده ۳ بازی و یک گل را ثبت کرد.ملبورن هرث آخرین تیم کیول در دوران بازیگری بود که در آن تیم هم تنها ۱۶ بار بازی کرد و ۲ گل به ثبت رساند.
کیول که در سال ۲۰۱۲ با انجام ۵۶ بازی و زدن ۱۷ گل از استرالیا کناره گیری کرده بود سرانجام در سال ۲۰۱۴ و در سن ۳۵ سالگی از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵،قهرمانی در جام حذفی،جام اتحادیه انگلیس و سوپر کاپ اروپا به همراه لیورپول و جام حذفی ترکیه همراه با گالا و حضور در جام جهانی مهم ترین افتخارات هری پس از دیدار با ایران است.
تونی ویدمار: وی پس از انجام ۱۳۳ بازی و زدن ۱۱ گل رنجدز اسکاتلند را ترک و به میدلزبورو انگلیس پیوست.که تنها ۱۵ بازی برای آن ها کرد.کاردیف سیتی ولز دیگر تیم تونی بود.۸۱ بازی و ۲ گل آمار این مدافع استرالیایی در جمع کاردیفی ها است.ویدمار سپس در ۸۲ بازی چهار بار موفق به زدن گل برای ناک بردای هلند گردید.سنترال کست مارینرس آخرین تیم دوران باشگاهی وبدمار بود و وی با انجام ۴۸ بازی برای این تیم در سال ۲۰۰۸ از فوتبال خداحافظی کرد.
تونی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ با انجام ۷۶ بازی و زدن سه گل پیراهن طلایی تیم ملی استرالیا رااز تن خارج کرد.
سرمربی گری در تبم های ساسی آفریقای جنوبی و تیم ملی زیر ۱۷ سال استرالیا در کارنامه ویدمار به چشم می خورد.
ارنی تاپای:هافبک ۳۰ ساله استرالیا در آن دیدار تراژیک با آمار ۱۵ بازی و ۲ گل برای پرث گلوری،۱۶ بازی و ۳ گل برای سلمنتی کلاشا سنگاپور در سال ۹۸ با پیراهن وست جیت صربستان از فوتبال خداحافظی کرد.۳۷ بازی و ۶ گل آمار تاپای در تیم ملی استرالیا است.
گراهام آرنولد: مهاجم ۳۴ ساله ساکروز پس از انجام ۲۸ بازی برای سانفرس هیروشیما ژاپن و زدن ۷ گل و همچنین ۴۷ بازی و ۵ گل برای نورترن اسپریت در سال ۲۰۰۱ از فوتبال خداحافظی کرد.
۵۴ بازی و ۱۹ گل آمار آرنولد در تیم ملی استرالیا است.
گراهام آرنولد در تیم های سیدنی یونایتد،نوترن اسپریت،تیم ملی بزرگسالان و زیر ۲۳ سال استرالیا ،سنترال کست مارینرس،ویگالتا سندای ژاپن و اف سی سیدنی سابقه سر مربی گری دارد.
زلیکو کالاچ: دروازه بان دوم استرالیا در آن جدال پس از انجام ۱۵ بازی برای سیدنی یونایتد و ۱۲۶ بازی برای روداکرکراد هلند در سال ۲۰۰۲ به پروجا ایتالیا رفت و آمار ۱۰۴ بازی را برای این تیم ثبت کرد.کالاچ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ،سی و شش بار پیراهن میلان را به تن کردو پس از انجام ۹ بازی برای کاوالا یونان در سال ۲۰۱۰ از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
کالاچ پس از جام جهانی ۲۰۰۶ با آمار ۵۴ بازی فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
قهرمانی در جام حذفی هلند همراه با رودا،لیگ قهرمانان اروپا و سوپر کاپ اروپا  و جام باشگاه های جهان در سال ۲۰۰۷ با میلان از مهم ترین افتخارات زلیکو پس از دیدار با ایران است.
میلان ایوانوویچ:وی پی از انجام ۲۹۰ بازی برای آدلاید یونایتد در سال ۲۰۰۰ از فوتبال خداحافظی کرد.ضمن این که پس از دیدار با ایران با ۵۹ بازی ملی از فوتبال خداحافظی کرده بود.
جوسیپ اسکوکو:هافبک ۲۱ ساله و ذخبره استرالیا در آن دیدار پس از انجام ۹۷ بازی و زدن ۲۰ گل در سال ۱۹۹۹ هایدوک اشپیلت کرواسی را ترک و به خنک بلژیک پیوست.در طول ۴ سال آمار ۱۰۰ بازی و ۸ گل را در این تیم ثبت کرد.۵۸ بازی و ۴ گل برایرگنجلربیرلیگی ترکیه ،۵۳ بازی برای ویگان انگلیس،۹ بازی و ۲ گل برای استوک سیتی انگلیس،۶۴ بازی و ۱ گل در بازگشت به هایدوک و ۲۲ بازی برای ملبورن هرث آمار اسکوکو تا زمان خداحافظی از فوتبال باشگاهی تا سال ۲۰۱۱ است.
وی همچنین در سال ۲۰۰۷ با آمار ۵۱ بازی و ۲ گل با ساکروز وداع کرد.
۱۱
جان آلویسی:مهاجم ۲۱ ساله ساکروز با انجام ۶۷ بازی و زدن ۲۹ گل در سال ۱۹۹۹ پورتس موث را به مقصد کاونتری سیتی رها کرد.۴۶ بازی و ۱۳ گل آمار جان در این تیم است.وی در سال ۲۰۰۱ به اوساسونا اسپانیا پیوست و چهار فصل آمار ۱۲۹ بازی و ۳۷ گل را برای سرخ پوشان پمپلونا به جا گذاشت.۶۰ بازی و ۱۷ گل عملکرد آلویسی در آلاوس اسپانیا است.۱۵ بازی و ۷ گل برای سنترال مارینرس،۴۳ بازی و ۱۴ گل برای سیدنی و ۲۰ بازی و ۸ گل برای ملبورن هرث آمار جان در بازگشت به لیگ استرالیا است.
۵۵ بازی و ۱۷ گل کارنامه آویسی در فوتبال ملی است.
وی همچنین سایقه قهرمانی با سنترال کست مارینرس در لیگ استرالیا،اف سی سیدنی  را در کارنامه دارد.
تری ونبلز :پیرمرد مغرور انگلیسی که با ۲ گل پیش افتادن از ایران خود را روی نیمکت رهبری استرالیا در جام جهانی میدید پس از شکست از ایران دیگر نتوانست سابقه روشن خود در سرمربی گری چون بارسلونا،تاتنهام و تیم ملی انگلیس را ترک کند و تنها مدتی کوتاه هدایت کریستال پالاس و لیدزیونایتد را آن هم در لیگ دسته اول انگلیس برعهده داشت.
ساندرو پل: داور سرشناس مجارستانی نیز پس از بازنشستگی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ نایب رئیسی فدراسیون فوتبال مجارستان را به عهده گرفت  و هم اکنون در ۶۰ ساگی کارشناس داوری در تلویزیون ملی مجارستان است.۱۲
**در آخر این گزارش گفت و گویی کردیم با ۲ بازیکن تیم ملی در آن شب حماسی:
شاهرودی: جشن شکست دادن استرالیا تکرار نشد
رضا شاهروی در خصوص آن دیدار اظهاز کرد:تیم ملی  میتوانست با پیروزی در مقابل کویت و قطر در مرحله گروهی و حتی دیار با ژاپن در مرحله پلی آف به جام جهانی راه یابد ولی تقدیر این گونه بود که با حذف استرالیا حلاوت صعود برای مردم صدچندان شود.
وی افزود :وقتی پس ازپایان این دیدار با خانواده های خود تماس گرفته و متوجه جشن و سرور مردم در خیابان ها شدیم بیشتر خوشحال شده و عظمت این پیروزی را بیشتر درک کردیم.
وی افزود :تیم ملی پس از سال ۱۹۹۸ دو بار دیگر به جام جهانی صعود کرد اما شادی آن صعود هیچ گاه تکرار نشد و این نشان از بزرگی پیروزی مقابل استرالیا با آن بازیکنان تاثیرگذار دارد.از طرفی مردم بازیکنان آن دوره را جوری دیگر دوست دارند.
شاهرودی درباره خاطره خود از آن دیدار گفت :تمام آن مسابقه خاطره است اما نکته ای که هنوز آن را فراموش نمی کنم این است که والدیر ویرا بین ۲ نیمه بدون صحبت درباره مسائل تاکتیکی به بازیکنان گفت به داخل زمین بروید و هرکاری می خواهید انجام دهید و ما رفتیم و همه کار کردیم.
پاشازاده :تمام قوم ها و ادیان ایرانی با آن صعود به وجد آمدند
مهدی پاشازاده در مورد آن دیدار گفت :به هرحال تمام نردن ایران از هر قوم و با هر دینی با آن پیروزی شادمان شدند و این نشان از بزرگی پیروزی مقابل استرالیا دارد.
وی افزود: شرایط سخت تیم ملی برای راهیابی به جام جهانی،یکدلی و رفاقت بازیکنان آن زمان برخلاف دوره های دیگر و پیروزی های حماسی مقابل آمریکا و استرالیا حلاوت صعود و حضور در جام جهانی فرانسه را برای مردم بیشتر می کند. البته این که پس از گذشت ۲۰ سال هنوز ما با خاطرات آن دیدار زندگی می کنیم نشان دهنده ضعف فنی فوتبال ایران است که نتوانستیم آن دیدار قابل ذکر را تکرار کنیم.
پاشازاده در پاسخ به این که چرا نتوانست درخشش خود در تیم ملی را در بین سال های ۷۶ تا ۷۸ تکرار کند بیان کرد:دلیل اصلی این موضوع مصدومیت من است .مصدومیتی که خیلی از فوتبالیست ها را از شرایط مسابقه دور کرد.هر چند من پس از آن مصدومیت دوران خوبی در فوتبال اتریش داشتم اما کم لطفی برانکو سرمربی وقت تیم ملی اجازه بازگشت را به من نداد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...