رتبه ممتاز پارس آباد مغان در تولید کلزا

چاپ

به گزارش مغان رسا ، اکبر صمدی روز شنبه در جلسه هماهنگی خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دانه روغنی با بیان اینکه در این شهرستان گندم در ۳۰ هزار هکتار ، جو ۴۱۰۰ هکتار و کلزا چهارهزار هکتار زیر کشت رفته افزود: با توجه به بارندگی سال زراعی جاری پیش بینی می شود بیش از ۱۵۰ هزار تن گندم ، ۱۰ هزار تن جو و ۱۱ هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.
او از ایجاد هفت مرکز برای خرید گندم ، دو مرکز برای خرید کلزا و یک مرکز برای خرید جو در پارس آباد خبر داد و از مسوولان شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ، تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی خواست در خرید محصولات کشاورزی با هماهنگی و برنامه ریزی های لازم و همچنین اداره کل پایانه های حمل و نقل عمومی استان نیز در حمل گندم مازاد بر نیاز سیلوهای استان به استان های همجوار تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا کشاورزان در موقع برداشت مشکلی نداشته باشند.
به گفته صمدی ، در سال گذشته در مجموع چهار هزار و ۱۳ هکتار از اراضی بخش خصوصی و دولتی (کشت و صنعت مغان) به سطح زیرکشت کلزا اختصاص یافت.
او کلزا را یکی از گیاهان روغنی دانست که دارای میانگین ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن خوراکی در دانه و ۲۶-۱۷ درصد پروتئین است که برای مصارف خوراک دام کاربرد دارد و افزود: از مزایای کاشت این محصول تناوب با گندم ، جو و ذرت علاوه بر افزایش ماده آلی خاک کاهش علف های هرز ، آفات ، بیماری ها و پایداری عملکرد آنها می باشد.
وی اظهار کرد: از جمله ارقام قابل کشت در این شهرستان ازدانوپ ، جری ، ناتالی ، آلوایس ، هایولا ، نپتون و مونتانسو است که ویژگی بارز ارقام هیبرید عملکرد بالا در واحد سطح و یکنواختی و رسیدگی محصول است.
مدیران کل غله ، تعاون روستایی ، پایانه های حمل و نقل عمومی و معاونین بانک کشاورزی ، جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور استان نیز در این جلسه گزارشی از نحوه خرید ، حمل و پرداخت بهای محصولات خریداری شده ارائه کردند.
پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

منبع: ایرنا