قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: ژانویه 4th, 2016 | 11:30 ق.ظ| كد خبر: 1330
دروغ‌پردازی سخنگوی وزارت خارجه سعودی درباره حوادث تهران و مشهد
دروغ‌پردازی سخنگوی وزارت خارجه سعودی درباره حوادث تهران و مشهد سخنگوی وزارت خارجه عربستان در شرح وقایع تهران و مشهد به دروغ‌پردازی متوسل شد
به گزارش مغان رسا ؛ “اسامه نقلی،” سخنگوی وزارت خارجه سعودی، پیش از کنفرانس خبری وزیر خارجه عربستان مدعی شد: چند تماس با سفارت سعودی در تهران گرفته شد و کارمندان تهدید به قتل شدند. در ساعت ۲:۲۰، جمعیت در برابر سفارت تجمع کردند. کاردار سفارت فورا با وزارت خارجه ایران تماس گرفت و به آنها اطلاع داد و خواستار تامین امنیت و حفاظت از سفارت شد؛ اما پاسخی از مقامات ایران دریافت نشد. در ساعت ۹:۳۰ شب شنبه، گروه دیگری در برابر ساختمان سفارت تجمع کردند و کوکتل مولوتوف و سنگ به سوی آن پرتاب کردند. حدود ساعت ۲ صبح روز یکشنبه دیده شد که گروه جدیدی در برابر سفارت جمع شده اند و جای افراد قبلی را گرفته اند. دو نفر از این افراد به سفارت حمله کردند و بخش هایی از ساختمان را آتش زدند.
وی در ادامه ادعایش افزود: حدود ساعت ۲:۳۰ صبح به وقت تهران، جمعیت به ساختمان سفارت حمله ور شدند. کاردار سفارت بار دیگر با وزارت خارجه ایران تماس گرفت؛ اما از سوی آنها جوابی نشنید. کاردار ما تلاش کرد، خود شخصا برای تامین امنیت و دیدن ساختمان سفارت اقدام کند؛ اما موفق نشد تا اینکه بعد از ظهر روز یکشنبه موفق شد. اما دید ساختمان دچار خرابی و ویران شده و محتویات آن شکسته و اثاثیه و  تجهیزات آن تخریب شده اند. حدود ساعت ۳:۳۰ صبح یکشنبه برق منطقه ای که منازل کارمندان و سفارتخانه در آن قرار دارد به مدت یکساعت قطع شد.
ماجرای حمله به کنسولگری مشهد نیز اینگونه شرح داده شد: در ساعت ۱۱ صبح روز شنبه، یک تاکسی مستقیما به سوی در داخلی کنسولگری حمله کرد؛ اما مسوولان ایرانی مانع آن نشدند. در حدود ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر شنبه، گروهی در برابر ساختمان کنسولگری تجمع کردند. تعداد آنها بیش از دو هزار نفر بود که به سوی ساختمان سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند که در اثر آن برخی از شیشه های خارجی ساختمان شکست. گروهی از آنها به سوی ساختمان حمله کردند؛ اما موفق نشدند. مسوولان ایرانی هم هیچ تلاشی برای جلوگیری از این اقدامات مجرمانه نکرده و مسببان آن را بازداشت نکردند.
اینجا باید اشاره کنم که این اولین بار نیست که نمایندگی سعودی در تهران و مشهد دچار این تعرضات می شود؛ بلکه پیش از این هم در سالهای گذشته مواردی مشابه وجود داشته است. این حوادث پیش چشمان مقامات ایرانی رخ داده؛ اما آنها تدابیر لازم را برای تامین امنیت و حفاظت از ساختمان نمایندگی سعودی و کارمندان آن نکرده اند و مسببان را نیز محاکمه نکرده اند.
بر اساس آنچه توضیح داده شد، سعودی اقداماتی می کند.
سفیر ایران در ریاض در روز شنبه به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید به وی تسلیم شد. در پیام وزارت خارجه، نظام ایران مسوول تعرضات عنوان شد، زیرا بر اساس معاهدات و قوانین بین المللی، دولت پذیرای سفارت مسوول تامین امنیت نمایندگی های خارجی است.
عربستان شورای امنیت سازمان ملل را در جریان این تعرضات قرار داد. سازمان همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی هم در جریان قرار دادیم. از شورای امنیت خواستیم امنیت سفارتخانه و کارمندان آن را بر اساس معاهدات بین المللی تضمین کند.
با همه کشورهایی که باعربستان رابطه دارند تماس گرفتیم و توضیحاتی درباره اظهارات خصمانه مقامات ایرانی که منجر به تحریک و تعرض به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری در مشهد شد، ارایه دادیم.
اقدامات اضطراری مربوط به این اوضاع را کردیم و زنان و کودکان کارمندان نمایندگی هایمان را که تعدادشان ۴۷ نفر بود، از ایران خارج کردیم. این افراد قرار بود با پرواز امارات از تهران پرواز کنند؛ اما مقامات ایرانی مانع پرواز آنها شدند بنابر این با پرواز دیگری به سوی کشورمان آمدند. از دولت امارات عربی متحده به علت کمک در خارج کردن کارمندان سفارت تشکر می کنیم. همین طور از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و شماری از کشورها که در برابر تعرضات به نمایندگی های سعودی در ایران مواضع سرسختانه اتخاذ کردند تشکر می کنیم.
در پایان به شما اطمینان می دهیم که همه دیپلماتها و وابستگان آنها در تهران و مشهد سالم هستند و ما همچنان برای سلامت کسانی که ایران را ترک کردند و کسانی که باقی مانده اند، اهمیت قائل هستیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...