“حج” ۱۳۹۵ منتفی شد + بیانیه سازمان حج

چاپ

به گزارش مغان رسا ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به نوع برخورد و گفتار مقام های عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج امسال امکان پذیر نیست.

علی جنتی امروز یکشنبه در حاشیه همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز در محل این وزارتخانه به خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه زائران ایرانی نمی توانند امسال به حج بروند.

وی افزود: قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کنیم و اگر مقامات عربستان نکاتی که موردتوجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال کنیم اما با توجه به نوع برخورد و گفتارمقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج امکان پذیر نیست.

بیانیه سازمان حج درباره لغو حج تمتع ۹۵

سازمان حج و زیارت با انتشار بیانیه‌ای در ۸ بند، رسما از لغو حج تمتع سال ۹۵ خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مردم شریف ایران و مشتاقان زیارت بیت‌الله الحرام می‌رساند بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای حضور حجاج کشورمان در مراسم حج سال ۱۳۹۵ طبق روال سال‌های گذشته اقدامات گسترده و مستمری را انجام داده اند.

۱) نگاه جمهوری اسلامی ایران به حجّ و عمره، نگاهی معنوی، وحدت آفرین، توسعه بخشِ اُخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه‌گرایی و طایفه‌گری بوده و هست و شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، توّجه جدّی به تلاوت قرآن‌کریم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت، شاهد بر این است که جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج، نگاهی فرا ملّی داشته و دارد.

۲) جمهوری اسلامی ایران از حجّ گذشته، برنامه‌ریزی برای حجّ امسال را آغاز و نسبت به فراهم ساختن مقدمات برگزاری حجّ ۹۵ اقدامات لازم را بعمل آورد و از آن زمان تا کنون هیچگونه تردیدی برای اقامه حجّ نداشته و همچنان مصمّم به برگزاری حجّی با شکوه می‌باشد.

۳) دور اول مذاکرات حج تمتع امسال علی‌رغم پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای امضای بموقع تفاهم‌نامه حج، به علت همکاری نکردن مسئولین سعودی تحت تاثیر مسائل سیاسی، بجای دی ماه ۹۴ با ۳ ماه تأخیر در اواخر فروردین ۹۵ انجام شد که به دلیل عدم قبول صدور ویزا در داخل کشور و عدم امکان استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی و موارد دیگر نا تمام ماند.

۴) برای دور دوم مذاکرات علیرغم وعده‌های مسئولین عربستان، روادید برای سفر دوم هیئت ایرانی با ۴۵ روز تأخیر و پس از انتصاب وزیر جدید حج عربستان صادر شد و نهایتاً هیئت جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان و قول مساعد حل مشکلات در مورخ پنجم خرداد ماه ۹۵ عازم این کشور شد.

۵) در گفتگوهای این دوره ضمن حل مشکل صدور روادید در ایران و استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در انتقال حجاج کشورمان تلاش گردید تا با توجه به حوادث تلخ گذشته شرایط اعزام حجاج ایرانی را با اطمینان از “تأمین امنیت و حفظ عزت وکرامت حجاج” فراهم آید که به علّت ناهماهنگی در سطوح عالی عربستان و تأثیر نگاه سیاسی بر مسائل حج، به این مطالبات پاسخ مثبت داده نشد.

۶) با وجود ادّعای طرف سعودی برای حل مسائل کنسولی، تا کنون هیچ توافق مکتوبی در این خصوص بین مسئولین وزارت امور خارجه عربستان با وزارت امور خارجه سوئیس بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی صورت نگرفته است.

۷) عربستان سعودی علی‌رغم تبلیغات سوء رسانه‌های خود، تحت تأثیر فضای سیاسی بین دو کشور، حج را به مسائل سیاسی گره زده و بر همین مبنا متن تفاهم‌نامه متداول و هر ساله را تغییر داده است. لذا این دولت سعودی است که ضمن بهره برداری سیاسی از حجّ و حرمین شریفین، با حقّ مسلم مردم شریف ایران برای انجام مناسک حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبیلِ اللّه نموده است.

۸) اکنون با عنایت به از دست دادن زمان برای برنامه‌ریزی و تدارکات امور حجاج ایرانی و عدم تأمین مطالبات به حق جمهوری اسلامی اعلام می‌شود که به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاری محروم می‌شوند که مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.

منبع: پارسینه