تولید ۱۵۰ هزار تن چغندر در کشت صنعت مغان

چاپ

به گزارش مغان رسا؛ اروجعلی محمدی در نشست محققان و کارشناسان زراعت این سازمان افزود : در دشت مغان چغندرقند بعنوان یک محصول استراتژیک روند رو به رشدی را طی می کند و این شرکت بدلیل داشتن بزرگترین کارخانه قند ایران سیاست کاشت تشویقی چغندر قند را در دو سال قبل در دستور خود قرار داده است .
وی گفت: هدف این سیاست افزایش راندمان در هکتار و افزایش عیار وسطح زیر کشت چغندر قند در اراضی زراعی بخش خصوصی است .
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: مبنای این سیاست اعتماد سازی برای پرداخت بهای بموقع این محصول و کمک در تامین ادوات برداشت و پرداخت جوایز بوده است ودر این خصوص به کشاورزان قول داده بودیم که از آنان حمایت ویژه ای کنیم و تا امروز محصولاتشان را خریداری کرده و قسمتی از مطالباتشان را پرداخت کرده ایم و ما بقی مطالبات را در نزیکترین زمان پرداخت خواهیم کرد.
محمدی با اشاره به استفاده از روشهای علمی در کشاورزی گفت : کشاورزان از روش های علمی در کاشت و برداشت این محصول استفاده می کنند و راندمان تولید این محصول تا ۸۰ تن در هکتار رسیده است و عیارآن نیز به رقم ۱۵ نزدیک شده است و این میزان عیارقند در ۱۰ سال قبل ۹ الی ۱۰ بوده است .
وی درخصوص اهمیت کشت چغندر قند گفت :  با کشت این محصول وابستگی ما به واردات شکر برطرف می شود و اشتغال پایدار این صنعت را تضمین می کند و تفاله آن ارزش غذایی مناسبی در صنعت دامپروری دارد و به مصرف دام رسیده که به گوشت و شیر تبدیل می شود و همچنین نقش مهمی در تقویت و حفظ بافت خاک دارد .
مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت : در سال زراعی جاری میزان سطح زیر کشت اراضی برای چغندر قند از یکهزار و ۴۰۰ هکتار به دو هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده است و راندمان تولید در هر واحد هکتار به مرز ۶۰ تن رسیده است که نسبت به راندمان سال گذشته ۱۲ تن افزایش نشان می دهد که در مجموع از ۲۹ هزار تن در سال به بیش از ۱۵۰ هزار تن در سطح دشت مغان رسیده است و پیش بینی می شود سال آینده از مرز ۲۵۰ هزار تن بگذرد.
محمدی گفت : در این کار حمایت ها و هدایت های شرکت مغان مخصوصاً در تامین بذور مناسب و ادوات ودستگاههای برداشت و خرید بموقع بسیار موثر است و ما تلاش می کنیم با حمایت از زراعان ادوات روز آمد و جدیدی را به منطقه بیاوریم.
مدیر عامل شرکت کشت وصنعت و دامپروری مغان با اشاره به اشتغالزایی بالای کشت چغندر قندر در منطقه گفت : چغندر قند نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارد و بعنوان مثال امسال ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار محصول چغندر کشت کرده ایم که این بمعنای آن است که ما یک کارخانه بزرگ به ظرفیت اشتغال ۲ هزار و ۷۰۰ نفری با فعالیت دائم سالیانه ایجاد کرده ایم.
وی با اشاره به آبیاری چغندرقند به روش مدرن اشاره کرد وافزود : آینده اقتصاد کشاورزی ایجاب می کند که آبیاری چغندر قند به صورت مدرن و تحت فشارصورت گیرد و در استان ما مناطق وسیعی برای کشت چغندر قند در تناوب زراعی قرار بگیرد و کارخانه قند جدیدی نیزی برای استحصال این موضوع تاسیس شود.
شرکت کشت و صنعت مغان در شهرستان پارس آباد و در ۲۲۵ کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد.