بیانیه مجمع نمایندگان استان اردبیل در خصوص حادثه نارداران

چاپ

ه گزارش مغان رسا، در این بیانیه آمده است: مجمع نمایندگان استان اردبیل ضمن محکوم کردن آمران و عاملان جنایت اخیر و اهانت به عزاداران حسینی و جلوگیری از اجرای مراسمات دینی حمایت قاطع خویش از شیعیان و مسلمانان جهان و بویژه برادران آذربایجانی خویش اعلام می دارد.

مجمع نمایندگان استان اردبیل با ابراز تاسف در خصوص حوادث دو هفته اخیر در جمهوری آذربایجان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم گردید و با توجه به اینکه رسانه های رسمی و حتی نمایندگان مجلس ملی این کشور به جای اینکه به فکر حل فصل مسایل پیش آمده در فضای منطقی و توام با آرامش باشند، در اظهار نظرهای غیرمسئولانه و متاسفانه القا شده از سوی محور صهیونیستی-وهابی، انگشت اتهام خود را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه رفته و مقدسات دینی اسلامی و شیعی را مورد هتک حرمت و هجمه قرار داده اند، لازم دید تا نکاتی را برای تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر سازد:

۱- مجمع نمایندگان استان اردبیل ضمن محکوم کردن آمران و عاملان جنایت اخیر و اهانت به عزاداران حسینی و جلوگیری از اجرای مراسمات دینی حمایت قاطع خویش از شیعیان و مسلمانان جهان و بویژه برادران آذربایجانی خویش اعلام می دارد.

۲- سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تمام کشورها همواره اولا رعایت حسن هم‌جواری و تعامل دوستانه و در ثانی عدم دخالت در امور داخلی بوده است.

۳- اتفاقا در خصوص جمهوری آذربایجان هم در سطح دولت و هم در خصوص مراجع عظام تشیع، همواره حمایت همه جانبه از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان برقرار بوده است.

از جمله سخن تاریخی مقام معظم رهبری که فرمودند: “قره باغ پاره تن اسلام است”. و نیز بیانات اخیر حضرت آیت الله نوری همدانی در سفر اخیر ایشان به جمهوری آذربایجان که خطاب به مردم این کشور فرمودند : ” خون شیعه باید بجوشد و جوشش خون شما باید برای آزادی قره باغ باشد “.

۴- بی‌شک نزدیکی دو کشور شیعه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه و به ویژه نزدیکی بیش از پیش مردم ، موجب احساس خطر دشمنان دو کشور است. چنان که می بینیم در حوادث اخیر روستای نارداران از هر فرصتی برای ایجاد شکاف در روابط دو کشور استفاده می‌کنند.

۵- مجمع نمایندگان استان اردبیل ضمن محکوم کردن سخنان مسموم و توهین آمیز و رد اتهاماتی که با هدایت محور صهیونیستی-وهابی و از زبان برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس ملی کشور جمهوری آذربایجان در جهت ایجاد شکاف بین دو کشور و دو ملت و تخریب چهره تشیع و ایران اسلامی بیان می شود، اکیدا هشدار می دهد که رسانه ها و نمایندگان مذکور دست از بازیچه شدن توسط دشمنان اسلام برداشته و بدانند راه برون رفت از وضعیت ملتهب کنونی در جمهوری آذربایجان جز از مسیر برقراری آرامش و نیز احترام به عقاید مذهبی مردم کشورشان برقرار نخواهد شد. ای کاش خشونت و گلوله هایی که به سوی مردم مسلمان و دیندار خود می گیرید به سوی غاصبان خاک مقدس امت اسلامی در قره باغ می گرفتید.

۶- در پایان ضمن تاکید بر اهمیت تقویت مناسبات دوستانه و برادرانه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، از خداوند بزرگ برای روح شهدای حادثه ناگوار روستای نارداران طلب مغفرت نموده امیدواریم اختلافات بوجود آمده با مسالمت و میانجیگری بزرگان، علما و ریش سفیدان حل و فصل گردد و شاهد ثبات و امنیت روز افزون در کشور دوست و همسایه باشیم.

حبیب برومند

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل