قیمت طلا و آهن
قیمت ارز
قیمت خودرو
شاخص بورس اوراق بهادار
وب لوکس
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
باشگاه کیواسپرت افق
تاریخ انتشار: مارس 6th, 2016 | 16:46 ب.ظ| كد خبر: 2264
روحانی: خوشحالیم که معتدلین انتخاب شدند/ مردم تهران در انتخابات کار را یکسره کردند / شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای درباره ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق ندارد
روحانی: خوشحالیم که معتدلین انتخاب شدند/ مردم تهران در انتخابات کار را یکسره کردند / شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای درباره ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق ندارد (درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات) از آقای شمخانی هم پرسیدم گفتند مصوبه ای نیست.

نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان لحظاتی قبل آغاز شد.

به گزارش مغان رسا به نقل از عصر ایران، در این نشست خبری که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ می‌دهد.

اهم سخنان و پاسخ‌های روحانی را در ادامه بخوانید:

*ما امسال هیئت ایرانی برای حج به عربستان نرفته است. حج عمره تعطیل است. فاجعه منا تاسف بار بود. امسال هنوز مذاکرات شروع نشده است میان ایران و عربستان. این سفر در روزهای آینده انجام میشود. یکی از تاکیدات ما این است که شرایطی مناسب برای حجاج  ایران تامین شود. مشکلاتی در مراسم حج آینده روبرو خواهد شد.

*تردیدی در میان شرکت‌‎های چینی، کره‌ای و هندی و دیگر کشورهای برای سرمایه گذاری در ایران نمی‌بینم. برجام پابرجا خواهد بود. دولت ایران همواره به قول های خود پایبند بوده است.اجرای برجام به نفع همه است. دو طرف راه تعامل را انتخاب کرده‌اند.

*بسیاری از نمایندگان محترم مجلس معمولا با فعالیت های دیگری از قبل مشغول بکار بوده اند و وقتی نماینده نباشند به شغل قبلی باز می گردند، به هرحال نیروهای ماهر و با تجربه را باید استفاده کنیم.

* سال آینده رشد اقتصادی ۵ درصد را خواهیم داشت. نمی توانیم یک مرتبه تولید نفت خود را بالا ببریم.

* دلمان میخواهد در مجلس دهم شاهد مجلس معتدل تری باشیم. مردمدعوا و شکاف را دوست ندارند. در طول سالهای گذشته که درآمد نفتی به وفور در اختیار بود متاسفانه پایان سال ۹۱ وقتی مشاهده می کنیم تقریبا اشتغال خالصی را نمی بینیم سالی ۱۲ تا ۱۳ هزار، درحالیکه نیاز به اشتغال میلیونی داریم، برای اینکه بتوانیم بیکاری را رفع کنیم که این با همدلی و رونق حاصل می شود

* وقتی در کشور طرح هایی را بدون توجه به امکانات کشور مصوب می کنیم یا اقدام می کنیم دچار مشکل می شویم و رقمی بالا طرح های نیمه تمام وجود دارد، به همه استانداران گفتیم که طرح های نیمه تمام را اگر بخش خصوصی برای تکمیل آمادگی دارد دولت با شرایط سهل طرح را واگذار می کند

* (درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات) طرف گفت دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نیست. قبلا گفتم هیچ مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی وجود نداشته در گذشته هم نبوده است. چون همیشه بوده ام و در هیچ دوره ای نبوده است و دبیرخانه هم حق ندارد و از آقای شمخانی هم پرسیدم گفتند مصوبه ای نیست برفرض هم که باشد غیرقانونی است و این حرف ها به شوخی بیشتر شباهت دارد تا واقعیت، امیدوارم شفافیت در پاسخ بوده باشد.

*امکان پذیر نیست که نمایندگان برای بودجه طرح بدهند.

* نظر ما این است که بودجه سال ۹۴ در سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد. وقتی برجام محقق شد ۲۷ دی لایحه را تقدیم مجلس کردیم. نمی شد زودتر به مجلس داد. بیش از ۶۰ روز زمان داشت مجلس برای بررسی بودجه و این شدنی بود که لایحه تصویب شود اما نمایندگان درگیر انتخابات بودند. تاخیر در بودجه به نفع مردم نیست.

* به همه گفته ایم تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه( از جمله عراق و سوریه) مورد تاکید ماست.

*هدف اصلی این است که در سوریه مردم سوریه به یک زندگی عادی برگردند و جنگ تمام شود. خواست مردم سوریه باید مبنا باشد.

* بین ما و رسویه دعوا ایجاد نکنید( در پاسخ به سوال یک خبرنگار)

* به انتخاب مردم تهران احترام می‌گذاریم.. رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود. مردم در سال ۹۲ به دولت گفتند که دعوا و قهر نمی‌خواهیم. در مجلس هم پیام مشابه دادند که چگونه باید عمل کنند. پیام مردم در خرداد ۹۲ و اسفند ۹۴ یکی بود. تلاقی این دو پیام بین دولت و مجلس خواهد بود.

* من نسبت به مجلس آینده امیدوار هستم. کار اصلی را مردم انجام دادند. از مردم سراسر ایران به ویژه تهران تشکر می‌کنم. مردم تهران کار ویژه ای کردند. آنها ۴۶ اسم نوشتند ونسبت به دیگران سخت تر بود. مردم تهران کار را یک سره کردند و نگذاشتند به دور دوم برود. انتخابات در دور دوم سخت است.

* کمک ما به عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها از جمله یمن روشن است. کمک های خود را به مردم یمن انجام دادیم. راه‌های مختلفی برای رساندن کمک ها به مردم یمن وجود دارد. عربستان به بمباران غیر انسانی خود ادامه می‌دهد. سازمان های بین المللی در مورد یمن به وظایف خود انجام نمی‌دهند. در تمام ملاقات‌های خارجی در مورد یمن صحبت کردم.

*با زندان موافق نیستیم.هرچه بشود دوران زندانی کمتر شود ما استقبال می کنیم.

*قانون سرمایه گذاری خارجی کاملا روشن هست و برخی اموری که در کشور سرمایه خارجی می خواهد خودش سرمایه را بر می گرداند و نیاز ندارد که بار آن را بر دوش بگیریم.

*فضا برای جذب مشارکت خارجی آماده شده است. نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که آماده است برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ایران بیاید. همین وضع را با فرانسه داریم.

*مردم می‌خواهند همه تحریم‌ها برداشته شود. ما می توانیم به هیات مذاکره کننده اجازه دهیم که با دنیا در خصوص دیگر موضوعات هم مذاکره کنند که قطعا در آنجا هم موفق خواهیم شد، اما باید اشکالات جزئی رفع شود. در کلیت برجام آقای عراقچی مسئول است ، در موضوعات اقتصادی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مسائل سیاست خارجی آقای ظریف

*ممکن است یک بیمه گری که شرکت آمریکایی است یا شرکت آمریکایی در آن سهم دارد هنوز هم تعلل کند یا برخی تحریم ها مرتبط با هسته ای نیست.

* آمریکایی ها باید در اجرای برجام فعال تر باشند. آنها آنگونه که باید تلاش نکردند.

* برخی از موسسات خصوصی و بانک‌ها هنوز هراس دارند که نکند با ایران وارد مذاکره شویم و بعد جریمه شویم.

* در زمینه هسته‌ای برای اولین بار بعد از برجام وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم. کسی باور نمی کرد ما با دنیا تعامل مواد هسته‌ای داشته باشیم.

* صالحی هر چه در مورد مسائل هسته‌ای بگویند، درست است.

* مردم  در صبح انتخابات دیدند که شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کار می‌کند و دیگر شاهد قطع این شبکه‌ها در جریان انتخابات نبودیم.

* برخی رسانه واقعیت را همانگونه که هست نشان دهند. در مردم دروغ و تهمت اثر ندارد.

*باید حواسمان جمع باشد. ممکن است جایی اروپا و آمریکا خطایی کند و ما باید جلوی این اشتباهات بایستیم.

* برجام یک مانند آفتاب تابان است. چشم‌ها را باید باز کرد. ممکن است اشکال باشد اما تحریم‌ها برداشته شده است و حتی تحریم‌های مربوط به هسته‌ای نبوده است برداشته شده است.

* قدم به قدم مردم به خوبی برجام را لمس می‌کنند. برخی رسانه‌ها به دلیل اینکه در گذشته چیزهای دیگری گفتند و  امروز برای آنها از برجام گفتند سخت است. همه باید توبه کنند.

* در حالی که همه کشورها به خاطر کاهش قیمت نفت دچار مشکل شده است ولی ما مشکل نداریم. مردم می‌بیند در کشورهای مجاور قیمت دلار چه وضعی دارد و بالا رفته است. امروز تورم کاهش پیدا کرده است. امروز هرکسی در صادرات و واردات کار می‌کند برجام را حس می‌کند.

*ما در فروش نفت دست ما باز شده است و تحریم‌ها برداشته شده است. الان یک میلیون ۴۰۰ بشکه نفت می‌فروشیم و سال آینده مکلف هستیم ۲ میلیون بشکه نفت بفروشیم.

* امروز کشتی‌های بزرگ در بندرهای ایران برخلاف گذشته پهلو می‌گیرند.

* سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت و بنابراین همه وزارت خانه اقتصادی خود را برای یک تحول بزرگ آماده کنند. وزارت خانه ها خود را برای جذب سرمایه خارجی آماده کنند. از وزرا خواستم اگر طرح ضربتی دارند مطرح کنند که در حد توان کمک بیشتر کند. وزیری گفت زیر ساخت های ما آماده است، پول بدهید تا ریل‌ها را وارد کنیم.

*دولت در انتخابات یک شب آرام نداشت. تلاش کردیم امید را به جامعه برگردانیم. قول دولت رقابت حداکثری و مشارکت حداکثری بود.

* نامزدهای رد صلاحیت شده تمام  اعتراض‌های خود را در چارچوب قانون انجام دادند.

* مرد با آرامش و نشاط و امید و اعتماد به صندوق در انتخابات شرکت کردند.

* نگاه مردم به تغییر به صندوق آراست. هرچه می‌خواهیم باید از صندوق رای بخواهیم.

*در انتخابات معتدلین انتخاب شدند. مردم ما میانه روی را انتخاب کردند. راهی که مردم در ۹۲ انتخاب کردند همان مسیر را ادامه دادند. پیام مردم به مسئولین همدلی است.

* خوشحالیم که معتدلین انتخاب شدند. مجلس تابع دولت نمی‌خواهیم و اصلا چنین مجلسی نداریم.

* اگر بودجه ما هم تصویب نشود در مجلس با نمایندگان رابطه خوبی خواهیم داشت. در مجلس دهم شرایط بهتری را برای همکاری خواهیم داشت.

* مردم دعوا را دوست ندارند. هیچکس بداخلاقی را نمی‌خواهد. مردم در ۷ اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دارند و گفتند که تهمت افترا شعارهای غلط نتیجه معکوس می دهد، همه باید در مسیر اخلاق و حقوق مردم باشیم.

* مردم خواستار آن هستند که همه نظرات و افکار در مجلس نماینده داشته باشند. مجلس یک دست مجلس مطلوبی نیست.

* ما برجام یک را تقریبا به پایان رساندیم. هنوز در بعضی از امور احتیاج به زمان داریم. دولت‌های طرف مقابل ما به تعهدات خود عمل کردند و از نظر سیاسی نطرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند.

* امروز فعالیت ما با بانک های خارجی شروع شده و روز به روز هم بیشتر می شود، مسئله سوییفت حل شده .و بیمه تا حد زیادی اجرایی شده است، اما بسیاری از شرکت ها فعال شده اند. به ملت بزرگ ایران عرض می کنم که نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود ۱۰ درصد کاهش هزینه داشته است.

* ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته و احقاق حقوق ما تنها حقوق هسته ای نبوده است. ما از لحاظ نقش مان در صادارات نفت باید به گذشته برگردیم و قدم به قدم در حال بازگشت هستیم.

* در صنعت هوایی علی رغم اینکه بعضی خوشحال نشدند ما می خواهیم که این صنعت به جایگاه خود باز گردد.

* به خلف وعده‌های طرف مقابل عکس العمل فوری نشان خواهیم داد.

* ما نیاز یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران داریم. ما باید همفکر و هماهنگ شویم. من به ملت بزرگ ایران نوید می‌دهم سال ۹۵ سال به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال ۹۴ خواهد بود.

* سال ۹۴ سال سختی بود.

* قیمت درآمد نفتی ما ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۴ کمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار.

* در بهمن و اسفند تورم بیشتر می‌شود اما تورم در این دوماه منفی بوده است.

* در سال آینده رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت.

جدیدترین
پر بازدیدترین
نظرسنجی
  • طراحی سایت را چگونه ارزیابی می کنید

    • خیلی خوب (71%)
    • خوب (24%)
    • ضعیف (3%)
    • متوسط (2%)

    جمع آرا: 505

    Loading ... Loading ...